15 شهریور 1401 - 9:43 ق.ظ

رشدکلامی وزبانی کودکان

یکی از مسائلی که والدین در سنین ابتدایی زندگی فرزندشان به آن توجه ویژه می کند، صحبت کردن و رشد زبانی کودک است.

عصر اصفهان،که در بعضی موارد این رشد کلامی تاخیر نیز دارد. به همین جهت، بسیاری از والدین از راه های گوناگونی تلاش می‌کنندتا، رشد زبانی را در کودکانشان تقویت کنند.
 اما اینکه برای رشد زبانی به چه چیزهایی نیاز داریم ،بسیار مهم است.
 اسباب بازی های فراوان و متنوعِ باطری دار و به اصطلاح گرانقیمت یا اپلیکیشن های آموزشی یا حتی بازی های دیجیتال و کامپیوتری و آموزش های خشک که قواعد زیاددارد، و شایدکارتون هابرای بچه های زیر ۳سال واقعا کمک کننده نیست .و حتی ممکن است آسیب‌هایی را نیز به کودک و تربیت او، و حتی رشد کلامی آنها وارد کند .
«پس چه چیزی که کلید اصلی و کمک کننده برای تقویت رشد  کلامی کودکان است ؟»
بهترین همبازی با کودکان خودِ والدین هستند. البته الگویی از والدی که قوانین بازی را رعایت می کند.
 حالا این قوانین چه هستند؟
 در زیر به نکته هایی اشاره می کنم.
 درست است که اسباب بازی به عنوان یکی از ابزارهای بازی خوب است .اما، نه اینکه یک کوه و انباری از اسباب بازی ها در آن واحد در اختیار کودک قرار گیرد .پس لازم است تعداد اسباب بازی ها را محدود کنید و به کودک حق انتخاب بدهید .که یکی از آنها را انتخاب کند و با شما وارد بازی شود .یادمان باشد اسباب بازی های گران قیمت هم ضروری نیستند. اسباب بازی های ساده و کاربردی و مناسب سن کودک می‌تواند بستر بازی های نمادینِ مشارکتی و خلاق را بهتر فراهم کند .خوشبختانه امروزه در اسباب بازی فروشی ها اسباب بازی ها را بر اساس سن کودکان دسته بندی کرده‌اند. که می توانیم از این قابلیت برای کودکان مان استفاده کنیم .روزانه یک زمان جدا گانه و اختصاصی برای بازی با کودک یا همان وقت کیفی انتخاب می کنیم. سعی کنید وقت بازی کودک هر چند که کوتاه باشد اما محفوظ بماند یعنی تحت هر شرایطی به این زمان توجه کنید و با او وارد بازی و فعالیت شوید.به علاقه و تخیل کودک توجه کنید و سعی کنید بازی انتخابی به خواست کودک باشد. سعی کنید در بازی ، آموزش های سخت قوانین سفت ودست وپاگیر، باید و نبایدها ،بکن و نکن ها وجود نداشته باشد. و هدایت بازی و قانون گذاری آن بر عهده کودک باشد .
 با یک نتیجه گیری به اینجا می رسیم که کلید رشد زبان کودک از طریق بازی های روتین روزانه و محیط هایی که غنی از آرامش و آموزش های درست و حمایت والدین است بهتر پیش می رود. همیشه والدین شاد و خلاق می توانند جو سالمی را برای بازی کودکان و محظوظ شدن او از بازی را ایجاد کند.
 حالا شما به عنوان یک والد  این سوالات را پاسخ دهید.
 آیا شما در بازی با کودکان هدایت کننده اید یا دنبال کننده؟
  آیا زمان مشترک با کودک تان برای بازی کردن دارید؟
 روزانه چقدر زمان برای بازی با کودک تان در نظر میگیرید؟
 آیابه این مسئله پی برده اید که، بازی با کودکان می‌تواند  کیفیت رابطه شما و فرزندتان را بهبود بخشد؟
زهراشایان فر _کارشناس ارشد مشاوره خانواده
کد خبر: 120329

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0