12 شهریور 1401 - 8:00 ق.ظ

توصیه‌های بهداشتی برای ۸۰ کیلومتر پیاده روی اربعین، تزریق ۲ دز واکسن الزامی است

خیل مشتاقان بسیاری عزیمت به راهپیمایی اربعین امسال با کاهش همه ‌گیری کرونا، عازم عراق می‌شوند، اما باید در طول پیاده روی ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا نکات بهداشتی و ایمنی‌ را رعایت کرده تا خاطره خوبی از این سفر جمعی معنوی برای آنان برجا بماند.

با توجه به برگزاری ایام پیاده روی اربعین با روزهای اوج گرمای شدید هوا در عراق، و در پیاده روی ۸۰ کیلومتری نجف تا کربلا زائران برای پیشگیری از گرما زدگی و بیماری باید نکات مختلفی را رعایت کنند.

براساس اعلام ستاد اربعین، هر زائر برای خروج از کشور و شرکت در پیاده‌روی اربعین نیاز است در سامانه «سماح» سازمان حج و زیارت نام‌نویسی کند، بیمه شود، کارت بیمه، کارت واکسن به زبان انگلیسی و گذرنامه با ۶ ماه اعتبار و یا برگه گذر موقت اربعین همراه داشته باشد

همچنین ستاد بازسازی عتبات عالیات که مسؤولیت اسکان و تغذیه زائران اربعین را به عهده دارد اعلام کرده که موکب‌های ایرانی برای اسکان و پذیرایی از زائرن از شانزدهم تا بیست‌ونهم شهریورماه در عراق برپا می‌شوند. این ستاد همچنین اعلام کرده که امسال با توجه به گرمای هوا، بیشترین نیازمندی موکب‌ها، تأمین آب و وسایل سرمایشی است و قرار است ۲۵۰۰ موکب در نقاط مرزی و در خاک عراق از سوی ایرانی‌ها برپا شود که علاوه‌بر این، در حرم‌ها و صحن‌های اطراف آن‌ها امکان میزبانی از زائران فراهم می‌شود. جز این، هر سال عراقی‌های زیادی، زائران را در خانه‌های خود می‌پذیرند.

این ستاد برای حضور در پیاده‌روی اربعین به لحاظ جمسی محدودیت‌هایی را نیز تعیین کرده و بیماران دیابتی با زخم و یا عفونت اندام، بیماران دیابتی و مبتلا به رتینوپاتی، بیماران دیابتی که مشکل کلیوی دارند، بیماران پیشرفته، بیماران دارای عوارض و علائم قلبی و عروقی، بیمارانی که کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای ۲۵۰ و بالاتر دارند، بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند، بیماران مبتلا به آسم و COPD شدید و یا کنترل نشده، بیماران مبتلا به سرطان که وضعیت جسمانی نامطلوب دارند، افرادی که بنا به نظر پزشک دارای بیماری واگیری هستند (بالاخص بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی)، افرادی که تست کرونا آن‌ها مثبت است تا پنج روز اول تست مثبت در صورت عدم وجود علائم حاد، افرادی که دارای بیماری حاد تب‌دار هستند را از این سفر منع کرده است.

همچنین این ستاد از زنان باردار، افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، افراد دارای فشارخون بالای کنترل نشده، افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، افراد چاق با ضریب توده بدنی بیش از ۴۰، افراد دارای ضعف یا نقص سیستم ایمنی و افرادی که به‌طور مزمن از ترکیبات حاوی سالیسیلات استفاده می‌کنند خواسته است از شرکت در پیاده‌روی اربعین خودداری کنند.
توصیه‌های بهداشتی برای ۸۰ کیلومتر پیاده روی اربعین/ تزریق ۲ دز واکسن الزامی است

تزریق دو دز واکسن الزامی است

جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور درباره فعالیت‌ها و نظارت‌های بهداشتی در مراسم پیاده‌روی اربعین درباره آخرین اخبار درباره تزریق واکسن کرونا گفت: آخرین تصمیمی که ستاد کرونا اعلام کرده این است که زائران اربعین حسینی باید ۲ دز واکسن باید تزریق کرده باشند. هم‌چنین اگر ۶ ماه از آخرین دز واکسن‌شان گذشته باشد باید دز یادآور را حتما تزریق کنند. هر کشوری براساس سطح بهداشت و درمان خود تصمیماتی می‌گیرد. ما هم تمام تلاش خود را کردیم که این بیماری را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: غالب کسانی که برای تاسوعا و عاشورا به عراق رفته بودند، پس از برگشت کرونا گرفته و باید ۵ روز در خانه می‌ماندند. برآوردها حاکی از آن است که اجتماع تقریبا ۲۰ میلیونی در ایام اربعین امسال رخ بدهد و به همین دلیل باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم. اکنون، پیک هفتم در حال عبور است و نباید کاری کنیم که به سمت موج هشتم برویم.

برپایی بیمارستان سرد

مسئول کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین ضمن اشاره به دمای بالای هوا همزمان با مراسم اربعین گفت: بیمارستان سرد برای کسانی که گرمازده می‌شوند در نظر گرفته‌ایم. افرادی که به واسطه گرما دچار مشکلاتی شده‌اند می‌توانند با حضور در این مکان خدمات پزشکی دریافت کنند. درست است که ما به شهروندان توصیه کرده‌ایم که در شب حرکت کنند، اما زیرساخت‌ها در آن طرف مرز خیلی فراهم نیست. فراموش نکنید که به دلیل گرمای هوا، مواد غذایی خیلی زود خراب می‌شوند و همین موضوع می‌تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. هم‌چنین برخی بیماری‌های عفونی در عراق وجود دارد و هم‌وطنان‌مان باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

میعادفر از اعزام تیم‌های درمانی برای نظارت بر فعالیت موکب‌ها خبر داد و گفت: ۲ تیم بهداشتی را تدارک دیده‌ایم که در این طرف مرز، موکب به موکب بازدید می‌روند و بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و طبخ غذا نظارت می‌کنند. در آن طرف مرز نیز یک تیم بهداشتی، شامل کارشناس محیط و بیماری‌ها حضور دارند و به کمک هلال احمر می‌روند. البته نظارت بر موکب‌های عراقی سخت است، اما بر موکب‌های ایرانی نظارت ویژه‌ای خواهد داشت. داخل عراق مسئولیت امور برعهده هلال احمر است اما اگر کمکی بخواهند، حتما کمک‌شان می‌کنیم.
توصیه‌های بهداشتی برای ۸۰ کیلومتر پیاده روی اربعین/ تزریق ۲ دز واکسن الزامی است

توصیه‌هایی برای درمان گرمازدگی زائران

کارشناسان سلامت می‌گویند زائران باید در ساعات خنک  شبانه روز مسیر را طی کند در طول مسیر از چتر استفاده کرده تا با گرمای شدیدی مواجه نشوند همچنین باید مداوم مایعات بدون کافئین استفاده کنند؛ لباس گشاد بپوشند و در ساعات گرم روز فعالیت نداشته باشند.

اما گرمازدگی غیرقابل اجتناب است، ‌ زائران باید بدانند چه واکنشی در برابر فرد گرمازده  نشان بدهند؟ باید فرد گرمازده را، به یک مکان خنک و یا سایه منتقل کرد. فرد را خوابانده و پاها را به سمت بالا بلند کرد؛ لباس‌های تنگ و سنگین  را از بدن فرد گرمازده درآورد؛ در این شرایط با پاشیدن یا خیس کردن با آب سرد و یا باد خنک شرایط فرد را بهبود بخشید؛ البته باید توجه داشت در صورت بهتر نشدن فرد گرمازده باید شرایط فرد را به نیروهای امدادی خبر داد.

اگر فرد گرمازده با انجام این کارها بهبودی پیدا نکرد؛ نیازمند درمان‌های بیشتر و سریع است؛ ‌ باید در این شرایط مسئولان امدادی  و پزشکان حاضر را از وجود این گونه بیمار با خبر کرد؛ در غیر این صورت می‌تواند به سرعت مغز قلب کلیه‌ها و عضلات فرد آسیب برسد؛ تاخیر طولانی در درمان ممکن است منجر به آسیب بیشتر و عوارض جدی و یا حتی مرگ شود.
توصیه‌های بهداشتی برای ۸۰ کیلومتر پیاده روی اربعین/ تزریق ۲ دز واکسن الزامی است

نکات مهم در ورود و خروج تجمعات 
ورود و یا خروج از تجمعات همیشه می‌تواند همراه با خطراتی برای افراد باشد؛ بنابراین لازم است در تجمعات انبوه، نکاتی رعایت شود. افراد وقتی به جمعیت به حد خطرناک می رسند باید از تجمعات فاصله بگیرند؛ البته اگر برای خروج ایمن دیر شده تعادل خود را حفظ کنند چشمان خود را کاملاً باز نگه دارند به سمت جایی که جمعیت کم می شود، حرکت کنند.

هر چه سریعتر و آرام از تجمع مردم خارج شود از جیغ زدن خودداری کنند و تنفس خود را کنترل کنند با نگاه کردن به بالای سر می توان خروج ایمن را پیدا کرد. بهتر است افراد دست هایشان را جلوی سینه قرار دهند تا فضا و حفاظتی بین قفسه سینه فرد و پشت نفر جلوی ایجاد شود اگر در این شرایط کسی روی زمین افتاد به او کمک کنید تا بلند شود زیرا احتمال به هم خوردن تعادل شما نیز وجود دارد.

همچنین زائران توصیه می‌شود در هنگام پیاده روی از نجف تا کربلا از کوله پشتی مناسب پیاده روی استفاده کنند؛ کفش مناسبی که قبلاً آن را پوشیده‌اند و در آن احساس راحتی می‌کنند بپوشند، ‌ لباس نخی و نازک آزاد به تن کنند پس از یک ساعت پیاده روی چند دقیقه استراحت کند پیاده روی با سرعتی که راحت حرف بزنند انجام شود؛ شکلات و آب معدنی به همراه داشته باشد از نپوشیدن کفش در مسیرهای طولانی پیاده روی خودداری کند.

برای جلوگیری از عرق سوز شدن چه باید کرد؟
زائران برای جلوگیری از عرق سوز شدن بهتر است پس از فعالیت و عرق کردن با آب ولرم دوش بگیرند؛ از لباس های نخی و گشاد استفاده کنند از قرار گرفتن طولانی در معرض هوای گرم خودداری کنند، اگر عرق سوز  شدند از پمادهای سوختگی پای نوزاد استفاده از پودر تالک برای کاهش ساییدگی و از پماد کالامین یا کرم هیدروکورتیزون استفاده کنند؛ مالیدن ژل آلوورا روی نواحی عرق سوز شده یکی دیگر از روش‌ها برای جلوگیری از این مشکل است.

برای جلوگیری از بیماری گوارشی چه باید کرد؟  
کارشناسان طب ایرانی توصیه های گوارشی نیز برای زائران برای جلوگیری از از اسهال و استفراغ دارند کارشناسان معتقدند مصرف چای سبز همراه با نبات سفید می‌تواند کمک بیماران اسهال و استفراغ می کند، جرعه جرعه نوشیدن شربت آبلیمو رقیق همراه با نمک و شکر، استفاده از سنجد یا  پودر سنجد در ماست و خوردن سیب زمینی با پودر سماغ برای جلوگیری از اسهال و استفراغ مناسب است.

همچنین کارشناسان طب ایرانی توصیه‌هایی برای کمک به درمان یبوست دارند، مصرف روغن زیتون، پرهیز از خوردن ادویه های گرم و خشک، پرهیز درافراط در مصرف خوراک های یبوست آور مانند ذرت، برنج چای پررنگ، روغن کنجد از جمله این موارد است.

شستشو مداوم بینی با آب نمک
کارشناسان ایمنی و بهداشت هلال احمر توصیه‌های در این زمینه ارائه کردند آنها معتقدند بهترین راه پیشگیری از عوارض گرد و غبار شستشوی مداوم بینی با آب نمک است، در هوای آلوده با ریزگردها از ماسک های n۹۵ استفاده کنید، همچنین باید مراقب تغییر ناگهانی دمای عراق باشید تا سرما نخورید؛ میوه هایی را که پوستشان جدا می شود مصرف شود، حتما روزی یک یا دو بار استحمام کنید، داروهای مصرفی خود را همراه ببرید، اگر شیر مصرف می‌کنید داغ و جوشیده باشد. لیمو ترش با آب لیمو و غذای خشک همراه داشته باشید فقط از آب های معدنی که در مجاورت آفتاب نمانده استفاده کنید؛ از سجاده مهر تسبیح و چادر نماز شخصی در طول سفر استفاده کنید؛ برای پیاده روی از مسیر همیشگی نجف تا کربلا بروید و از مسیرهای ناشناخته و غیرمعمول جدا خودداری کنید.

همچنین کارشناسان از زائران می‌خواهند از مواد غذایی رو باز و در معرض ورود حشرات و گرد و غبار بوده، استفاده نکنند؛ غذا به مدت طولانی و برای وعده های غذایی دیگر نگهداری نکنند. از مصرف شربت هایی که با آب غیر بهداشتی تهیه می شود خودداری کنند همچنین  از خوردن غذاهای سرد و کنسرو نجوشیده یا باد کرده یا سوراخ شده یا با بوی نامطبوع به شدت خودداری کنند.

کد خبر: 120152

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0