25 مرداد 1401 - 12:46 ق.ظ

برای انجام یک کار عملی باید، تئوری آن را بطور کامل بدانیم

از آنجا که غالب افراد تسلط کافی به موضوعات ندارند و در ضمن حاضر نیستند اعتراف کنند، که علم شان ناقص است، با شرح عنوان سواد تئوری با عملی فرق می کند ندانسته های خود را به حوزه های دیگر حواله می کنند.

بهمن توکلی فرد -پژوهشگرروابط عمومی ورسانه

به گزارش عصر اصفهان،اخیرا در مصاحبه ایی شنیدم که گفته شده:سوادتئوری با عمل فرق می کند.
دراین رابطه با امیرحسین زیگلری کارشناس بازاریابی که در یکی از شرکت های بزرگ مشغول کارهستند در خصوص تحربیاتشان در این زمینه به گفتگو نشستیم که درپی با هم می خوانیم.
وی ابتدا با اظهار این توجیه که یاد مثل زیر افتادم گفت :
با خواندن کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی نمی توان رانندگی کرد را در ذهنم تداعی نمود.
وی می گوید : اگر برای لحظه ای در آن شک کنیم و از خواندن کتاب آموزش قوانین رانندگی صرف نظر کنیم ممکن است دچارآسیب ها و لطمات غیر قابل جبران شویم.
بنده امروز می خواهم به شما نکته ای را بگویم که پس از حدود 5 سال از شروع به انجام کارهای بازاریابی و امور مشتریان به صورت کاربردی به آن رسیدم، و تقریبا 20 سال است که روزبروز با توجه به‌ مطالعات و اقدامات انجام گرفته به آن مطمئن تر می شوم.
( افرادی که مرا می شناسند، می دانند که پروژه های زیادی را درسطح شرکت مخابرات ایران و مخابرات منطقه اصفهان تهیه، تدوین و اجرا کرده ام ومی دانند که من از دوران ( کارشناسی ) اجرای کار مطالعاتی و پژوهشی را شروع و در طی نزدیک به بیست سال حتی یک وقفه در اجرای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و اجرای آن نداشته ام.)
زیگلری افزود : شاید برای فردی مثل من باعث افتخار باشد که بگوید، من در سایه مطالعه ،کار و تلاش به همراه تیم کاملا تخصصی و با علم و دانش روز و متناسب با موضوعات مربوطه به بازاریابی و امور مشتریان به این تجربیات گرانبها رسیده ام و مقالات و صحبت‌های انجام شده به صورت لقلقه زبان و بزرگ نمایی نیست و به جرات به شما می گویم، هر چه با تجربه تر شدم *فهمیدم که تئوری با عملی فرقی نمی کند.*
در اوایل تصور می کردم که کارعملی با تئوری فرق دارد و باید در عمل خیلی از مسائل را متوجه بشوم.
هر روز از عمرم که گذشت، فهمیدم اگر یک کار عملی را پس از بارها سعی و خطا به پایان رساندم، از ندانستن تئوری کامل آن بود. اگر علم بیشتری به موضوع داشتم، اینقدر سعی و خطا انجام نمی‌گرفت.
برای مثال من سال ها بر روی صدای مشتری voc’ تجربه مشتری، نظر سنجی علمی و مکانیزه به همراه نیاز سنجی مشتریان و فرایند مندی موضوعات بازاریابی و مشتریان و همچنین قرادادهای برد برد مخابراتی کار کرده ام و مرتب به همکاران و کارکنان خود توصیه مي کردم که دوران مدیر محوری، کارشناس محوری و… تمام شده و هر چه که هست مربوط به مشتری محوري و مشتری مداری می باشد.
این متخصص بازاریابی مخابراتی اظهار داشت : اگر شرکت مخابرات بخواهد به دوران اوج خود برگردد باید از انحصار تفکر تمرکز بر نفرات و مدیران پیر و فرتوت و سیاسی عبور کرده و به صورت سیستمی و علمی عمل نماید.
سود و ارزش شرکت از محور مشتریان است و اگر نتوانید فرایند های مشتری را مثل خدمات قبل از فروش ،حین فروش و پس از فروش ، به صورت علمی و بر اساس کلاس جهانی انجام دهید و اگر از تئوری های آن با خبر نباشید با توجه به‌ استانداردهای روز دنیا ممکن است فرق بین فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ راندانید و در ذهن خود فضای مجازی واتساپ و اینستاگرام را دیجیتال مارکتینگ تصور کرده و سئو و سئول را از هم تشخیص ندهید و باندانستن همین دو مطلب ممکن است صدمات جبران ناپذیری را برای شرکت خود به ارمغان آورده و به سمت ورشکستگی هدایت نمایید.
زیگلری در ادامه گفتگو با بیان تفاوت بین تئوری و عمل گفت :
ما غالباً از امتحان دادن و محک خوردن فرار می کنیم و عمل میدان امتحان است. برای مثال ممکن است مدیری با جمع کردن همکارانی بی سوادتر از خود و بها دادن به آنها به انواع لطیف الحیل ،نگذارد بی سوادی خودش در موضوعات مختلف برملا شود.
به عنوان مثال اگر من بخواهم یک مارکتینگ مبتنی بر اصول دیجیتال اجرا کنم باید از یک تیم داده پرداز و علمی و مشرف به تئوری های بازاریابی استفاده نمایم و باید تمام تئوری ها را به یاد داشته باشم و آنجاست که معلوم می شود، چقدر سواد دارم، لذا اگر تئوری آنرا ندانم از کار عملی هم فرار نموده و یا آن را کوچک می شمارم و یا خیلی محترمانه می گویم، که در حوزه کار شرکت و یا من نیست و کل آن موضوع را کان لم یکن می نمایم
وی ادامه داد : علوم تئوری و تجربه عملی ؛ در واقع دو قسمت از دانش ما نیستند، دانش ما یک چیز است که با مطالعه، آموزش و یا درطی عمل (تجربه) بدست می آید وعمل کامل بودن دانش ما را محک می زند. اگر ما بر اساس تئوری نتوانیم، یک پروژه را اجرا کنیم، شک نکنید که تئوری ما ناقص است. ممکن است در عمل متوجه شویم که باید نکات دیگری را رعایت کنیم و به دانش جدیدی برسیم. اما این بدترین راه آن است، راه راحت تر مطالعه و آموزش است. دقت کتید مطالعه و آموزش و هر کس با آن مخالفت کند باید در عقل و منطق آن فرد شک نماییم.
قطعاً همه آن چیزی که ادعا می کنیم، بنا به تجربه به آن رسیده ایم، توسط دیگران تئوریزه شده است و ما از آن غافل بوده ایم. تنها دریک حالت ما به دانش جدیدی در تجربه می رسیم و آن یک اختراع یا کشف جدیداست که حداقل در جلسات هفتگی نمی‌دانم چکار کنیم بدست نمی آید.
زیگلری در پایان اینگونه نتیجه گیری نمود :
الف ) کارکنان مرتبط با هر تخصص باید ابتدا تئوری و دانش هر موضوعی که به کار آنها بستگی دارد رایاد بگیرند.
ب)مدیران و روسای ادارات باید اطلاعات تئوری خود را افزایش داده و با انجام کارهای عملی محک بزنند. اگر هم حاضر به تلاش و یادگیری نیستند، کارکنان و دیگران را از یادگیری از علم نا امید نکنند.
ج)کارکنان شرکت بدانند، تمام آنچه آن ها یاد دارند را در عمل یاد نگرفته اند، بلکه مفاهیم پایه و تئوری آن را در مدرسه و دانشگاه آموخته اند.
اگر کسی احساس می کند، در دانشگاه چیزی یاد نگرفته و همه چیز را درشرکت یاد گرفته است، شک نکند که جزو کارکنان و مدیران بی سواد، می باشد که با مطالعه شب امتحان و نمره های ناپلئونی و زد و بند موفق به گرفتن مدرک شده است.
پس در یک کلام به شما می گویم برای راننده شدن ابتدا باید کتاب قوانین راهنمایی و رانندگی را خوانده و امتحان دهید و در صورت یادگیری آن می توانید به فرمان خوردو دست زده و آنرا حرکت دهید.
به امید دمیدن هوای تازه در شرکت ها و استفاده از نیروهای جوان ، توانمند و با انگیزه در شرایط موجود از جمله برای شرکت مخابرات ایران .

کد خبر: 119430

نویسنده: بهمن توکلی فرد -پژوهشگر روابط عمومی و رسانه

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0