13 مرداد 1401 - 7:00 ب.ظ

استقبال از دستاوردهای دانش بنیان برای افزایش بازده تولیدات کشاورزی و دامی

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی کوثر وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران از استقبال این شرکت از دستاوردهای شرکت های دانش بنیان برای افزایش بازده تولیدات در بخش کشاورزی، دامی، طیور و آبزیان خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰ چالش در این شرکت شناسایی شده که امید است با کمک دانش بنیان ها رفع شوند.

محمد صادق واعظی افزود: امنیت غذایی یکی از مباحث مهم در پیشرفت کشورها است، این مبحث در سال های اخیر از دغدغه های رهبری بوده است.

وی بیان کرد: به عنوان یک شرکت پرورش دهنده، این موضوع همواره یکی از دغدغه های ما بوده است و در این جهت همواره با مجامع دانشگاهی، محققان و پژوهشگاه ها در تعامل هستیم.

واعظی ادامه داد: در چند سال اخیر در زمینه امنیت غذایی، به عنوان یک شرکت پرورش دهنده بازوی اجرایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و جهاد کشاورزی و سایر ارگان ها در زمینه پرورش مرغ آرین در کشور بودیم و کارهای خوبی در زمینه تامین نیاز مرغ در کشور انجام شده است.

واعظی افزود: تقریبا سالانه دو و نیم میلیون تن مصرف گوشت مرغ کشور است. این میزان تولید گوشت مرغ فرآیندی دارد که باید  از ابتدای زنجیره از پرورش مرغ اجداد، مادری تا جوجه یک روزه و در نهایت مرغ مصرفی در نظر گرفته شود. هر آنچه بتوانیم این ضرایب تولید را بهبود دهیم به کاهش بهای تمام شده و افزایش بازده تولید منجر می شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر مرغ تقریبا در تامین پروتئین روزانه افراد بی رقیب است و روند مصرف مرغ در کشور نیز پیوسته صعودی بوده است؛ یعنی دو نیم میلیون تن مرغ در کشور ثابت نیست و پیوسته صعودی است. از این جهت باید افزایش تولید داشته باشیم، افزایش تولید از دو طریق امکان پذیر است یا به لحاظ کمی تعداد جوجه ریزی ها زیاد شود یا روی بازده و بهره وری کار کنیم.

مدیرعامل هلدینگ کشاورزی کوثر اظهار داشت: افزایش بازده و بهره وری همواره مد نظر ما بوده است و در این جهت پیوسته با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در ارتباط هستیم، اما باید بیش از پیش برای این حوزه وقت بگذاریم.  هرچقدر بتوانیم تلفات را در این حوزه کاهش دهیم یا ضریب تولید را افزایش دهیم، به افزایش تولید بیشتر با همین ظرفیت موجود در کشور منجر می شود.

واعظی ادامه داد: در خصوص تامین نیاز پروتئینی کشور باید موضوع را سیستمی تر جلو ببریم. برای مثال برای چالش و مسئله از ظرفیت دانشگاه و پتانسیل پژوهشگران و شرکت های دانش بنیانی که ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعال هستند استفاده کنیم، شاید روش های جدیدتری وجود داشته باشد که بتوانند بازده را بالاتر ببرد.

وی بیان کرد: در حال رفع چالش ها با استفاده از این پتانسیل ها هستیم، اما همچنان چالش ها پا برجاست و اگر بتوانیم از ظرفیت دانش بنیانی کشور استفاده کنیم به مراتب روی بازده تولید و کاهش بهای تمام شده اثر خواهد داشت. در حال حاضر توافقی که بین ما و وزارت جهاد و همه متولیان امر وجود دارد این است که روی بازده تولید کار کنیم. در این خصوص کارهای خوبی نیز انجام شده و در حال حاضر با فعالیتی که معاونت علمی و جهاد کشاورزی روی مرغ آرین انجام داده اند، کشورهای خارجی بسیاری مرغ آرین را مطالبه می کنند.

واعظی با بیان اینکه حوزه های دانشی کشاورزی یک مقدار زمان بر و تدریجی است، گفت: به طور مثال در خصوص پرورش مرغ، عامه مردم فکر می کنند برای رشد مرغ ها به آنها هورمون زده می شود، ‌در صوتی که این طور نیست، ‌ چندین سال در مورد تغذیه مرغ های پرورشی کار شده است تا با مقدار دانه ای که می خورد به وزن ایده آل برسد. بنابراین با توجه به اینکه روی سویه های وارداتی مرغ از سوی کشورهای محتلف کار شده است، ما نیز باید روی مرغ آرین کار کنیم و سال های بعد جایگاه مرغ آرین را در بین کشورها اعلام کنیم. فعالیت در این امر با مابقی حوزه ها که بعد از ۶ ماه تا یک سال کار 84843695کردن نتایج آن را می توان قطعی دید فرق می کند، این حوزه یک حوزه زمان بر است.

وی در خصوص اعلام نیاز به دانش بنیان ها افزود:‌ در وهله اول چالش هایمان را فهرست کردیم، در این حوزه بالغ بر ۱۰۰ چالش وجود دارد، به طور مثال چالش مگس در تابستان برای دام سنگین موجب کاهش بازده تولید می شود. بخشی از این چالش ها احصا شده، چالش تلفات، ‌چالش مرده زایی از جمله چالش ها است، غیر از این یکسری دستاوردهایی وجود دارد که دانش بنیان هابه آنها دست پیدا کرده اند و ما در جریان نیستیم، دستاوردهای دانش بنیان ها در رونق کار بسیار موثر است و از آن استقبال می کنیم.

کد خبر: 119037

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0