10 مرداد 1401 - 5:00 ب.ظ

خاطرات شیرین فوتبال از ماه محرم؛

معجزه پرسپولیس، کامبک استقلال و برد حیثیتی تیم ملی

همزمان با ماه محرم، فوتبال ایران دیدارهای مهمی را از سر گذرانده که همیشه با پیروزی‌های شیرینی همراه بوده است.

ماه محرم برای مردم ایران همواره جایگاهی خاص، ویژه و غیر قابل انکار داشته است. ورای اعتقادات دینی و مذهبی، رسوم و آیین‌هایی که از دیرباز در نقاط مختلف کشور در این ماه وجود دارد، اهمیت این ایام را دوچندان کرده و جایگاهش را خاص‌تر کرده است.

در سالیان گذشته اما شاهد این بوده‌ایم که در ایام سوگواری امام حسین(ع) مسابقات فوتبالی در عرصه باشگاه و ملی برگزار شده و این تقارن جالب، فضایی جذاب و بدیع را به یادگار گذاشته که فراموش نشدنی است. اتمسفر ورزشگاه‌ها به هنگام برگزاری این مسابقات سرشار از شور، احساس و غرور بود. بازی و تماشای فوتبال، زیر بیرق اباعبدالله(ع). نکته قابل توجه این است که این مسابقات همواره با موفقیت تیم‌های ایرانی همراه بوده است.

سال ۱۳۶۹: استقلال– السد قطر

خاطرات شیرین فوتبال از ماه محرم؛ معجزه پرسپولیس، کامبک استقلال و برد حیثیتی تیم ملی

مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در حالی آغاز شد که آبی‌پوشان در گام اول باید به مصاف السد قطر می‌رفتند. دیدار رفت با تساوی یک بر یک خاتمه پیدا کرد و در بازی برگشت استقلال باید از حریف قطری که مجید نامجومطلق را در ترکیب داشت پذیرایی می‌کرد. این مسابقه در روز تاسوعای حسینی برگزار شد و شاهرخِ بیانی به عنوان کاپیتان استقلال با پرچم منقش به نام اباعبدالله پیشاپیش بقیه بازیکنان وارد زمین شد. نماینده کشورمان در آن مسابقه که در حضور یکصد هزار نفری تماشاگران به انجام رسید با تک گل صمد مرفاوی به پیروزی رسید و راهی دور بعدی مسابقات شد.

سال ۱۳۷۸: استقلال- دالیان چین

خاطرات شیرین فوتبال از ماه محرم؛ معجزه پرسپولیس، کامبک استقلال و برد حیثیتی تیم ملی

چیزی به پایان فروردین ماه سال ۱۳۷۸ باقی نمانده بود. مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به مرحله نیمه‌نهایی رسیده بود و استقلال، میزبان این مرحله و دیدار نهایی بود. یک روز پس از عاشورای حسینی، استقلال باید از دالیان چین که رضا شاهرودی را در ترکیب داشت میزبانی می کرد. مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی قبل از شروع بازی انجام شد و بازیکنان استقلال با شال‌های متناسب با آن ایام وارد زمین شدند اما تلویزیون به دلیل تقارن زمان این دیدار با ایام محرم، از پخش مستقیم بازی جلوگیری کرد و چند ساعت بعد مسابقه را با حذف صدای تماشاگران به روی آنتن برد. استقلال با گل طلایی علی موسوی ۴ بر ۳ از سد دالیان گذشت و به فینال رسید. این دیدار یکی از خاطره‌انگیزترین بازی‌های تاریخ باشگاه استقلال به شمار می‌رود. آنها از حریف خود پیش افتادند؛ سپس در آستانه شکست قرار گرفتند اما کامبک زدند و به بردی فراموش‌نشدنی با هدایت مرحوم ناصر حجازی دست پیدا کردند.

سال ۱۳۹۵: ایران- کره‌جنوبی

خاطرات شیرین فوتبال از ماه محرم؛ معجزه پرسپولیس، کامبک استقلال و برد حیثیتی تیم ملی

شرایط این مسابقه کمی متفاوت بود. حواشی بسیار زیادی پیش از برگزاری بازی در شب عاشورا به وجود آمد و فدراسیون فوتبال تلاش فراوانی را انجام داد تا جای میزبان و میهمان عوض شد و ما برای مصاف با کره به سئول برویم اما با موافقت روبرو نشد. نهایتا همه چیز برای برگزاری این مسابقه در ورزشگاه آزادی مهیا شد و شاهد یک جدال تاریخی بودیم. مردم در کنار برپایی عزای امام حسین(ع) و یارانش، به حمایت از تیم ملی پرداختند و پرچم سیاه عزا در کنار پرچم سه رنگ کشورمان به اهتزاز درآمد. تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی‌روش و در حضور حداکثری مردم با تک گل سردار آزمون از سد کره‌جنوبی گذشت و گام بلندی برای رسیدن به جام جهانی برداشت.

سال ۱۳۹۷: پرسپولیس– الدحیل

خاطرات شیرین فوتبال از ماه محرم؛ معجزه پرسپولیس، کامبک استقلال و برد حیثیتی تیم ملی

سرخپوشان تهرانی باید در شب تاسوعای حسینی به مصاف الدحیل قطر می‌رفتند. بازی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‌شد و تیم قطری در دیدار رفت با یک گل به برتری رسیده بود. در بازی برگشت هم در جوِ سنگین ورزشگاه آزادی این تیم میهمان بود که با یک گل به برتری رسید اما نیمه دوم رویایی از راه رسید. شاگردان برانکو دست به کار بزرگی زدند و با نتیجه سه بر یک حریف خود را شکست دادند تا هم به نیمه‌نهایی راه پیدا کنند و هم شب فراموش‌نشدنی را در حسینیه آزادی رقم بزنند.

سال ۱۳۹۸: هنگ‌کنگ – ایران

خاطرات شیرین فوتبال از ماه محرم؛ معجزه پرسپولیس، کامبک استقلال و برد حیثیتی تیم ملی

بازی رفت تیم ملی فوتبال ایران در دور دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در هنگ‌کنگ برگزار شد. ملی‌پوشان با هدایت مارک ویلموتس در روز عاشورا به مصاف میزبان خود هنگ‌کنگ رفتند و موفق شدند با ۲ گل به برتری برسند. مردم در کنار برگزاری مراسم عزاداری، از پای گیرنده‌های خود به تماشای بازی تیم ملی پرداختند و شاهد برد سفیدپوشان بودند.

سال ۱۴۰۱: آغاز لیگ بیست و دوم

خاطرات شیرین فوتبال از ماه محرم؛ معجزه پرسپولیس، کامبک استقلال و برد حیثیتی تیم ملی

حالا هم قرار است در روز چهاردهم ماه محرم شاهد آغاز بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران باشیم. مسابقاتی که باید دید کیفیت آن به چه ترتیبی خواهد بود.

کد خبر: 118887

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0