11 تیر 1401 - 2:41 ب.ظ

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در دیدار با مدیران رسانه های عصر اصفهان و یاقوت وطن مطرح کرد:

به جلوگیری از رقابت رسانه های دولتی و خصوصی اعتقاد دارم

حجت الاسلام حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی درمجلس شورای اسلامی روز شنبه  18 تیرماه 1401  از رسانه های عصر اصفهان و یاقوت وطن  بازدید کرد .

به گزارش عصر اصفهان، نماینده  مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی و اعضای همراه در این دیدار با رویکرد هم اندیشی و بررسی مشکلات رسانه های استان  با مدیران عصر اصفهان و یاقوت وطن به تبادل نظر و هم اندیشی پرداختند.

 

احمد طبقچی صاحب امتیاز رسانه های محلی و کشوری عصر اصفهان و یاقوت وطن در مورد  دغدغه های رسانه گفت: قبل از اینکه در مورد مباحث نظری صحبت کنیم چه کرده ایم برای رسانه ها؟! این استان هنوز تکلیف مدیریت کل در اداره ارشادش مشخص نیست. چرا باید رسانه های موازی در کنار ما رسانه های مستقل فعالیت کنند؟!  آقای میرزایی بیایید راجع به این دغدغه ها صحبت کنیم که آیا بستر فرهنگی برای رسانه وجود دارد؟! قلم ها کند شده است در داخل کشور همان لحظه ای که قلم ها شکسته میشد در خارج کشور بر علیه کشور تیز شدند.

ما قانون مدونی برای تبلیغات رسانه ای نداریم ! قانون مطبوعات پر از ایراد است! دستگاه های دولتی نظارتشان بر رسانه ها ضعیف است . یکی از معضلات سیستم اداری به طور مثال در شهرداری نبودن چارچوبی برای استفاده از نیروهای کار آمد در بخش رسانه و مشاور رسانه ای است!

چرا شهرداری یا ارگان های دیگر باید در کنار ما، فعالیت رسانه ای انجام دهند؟!شاید بگویند در چارچوب قانون اما این قانون ایراد دارد چرا که من نوعی  به عنوان یک رسانه خصوصی نمی توانم در مقابل بودجه های کلان ارگان ها یی همچون شهرداری قد اعلم کنم!؟ آن وقت چگونه از آزادی بیان صحبت می کنید ؟

*دستان و دهان ما بسته است بعد از ما می خواهید حرف بزنیم!

ما با همه مشکلات و سختی ها در شرایط نبودن کاغذ همچنان بر رسالت مان پایدار ماندیم و به چاپ روزنامه ادامه دادیم !

جناب آقای میرزایی؛ از شما می خواهیم این بستر را آماده کنید چرا که شرط دیده شدن فعالیت ها با کمک قدرتمند رسانه ها در کنار شما میسر خواهد شد .

جناب میرزایی بنده به عنوان یکی از صاحبان رسانه در استان اصفهان، از شما چند درخواست دارم ؛

1-محدودیت فعالیت های رسانه ای دستگاه های دولتی  و رقابت با صاحبان اصلی رسانه ها (محدود سازی رسانه های موازی و دولتی)

2-نظارت  و بازبینی بر قانون مطبوعات به صورت لایحه و بررسی در مجلس

حجت السلام  میرزایی در خصوص فعالیت رسانه ها و مشکلات آن ها در سطح کشور که به صورت دغدغه  های مدیران مجموعه عصر اصفهان و یاقوت وطن مطرح شد در پاسخ گفت: در مورد مطالبی که مطرح شد چند مورد در کمیسیون فرهنگی مجلس قابل پیگیری است. درباره پشتیبانی مالی  از خانه  مطبوعات نیز دوگانه هایی مطرح است که باید در مورد آن تصمیم گیری شود .  اینکه ما یک بخش خصوصی، یک بخش تعاونی و یک بخش دولتی در حوزه اقتصادی داریم که بر اساس سیاست های کلی اصل 44 است؛  به این معنی که قرار بود در دولت کوچک سازی انجام دهیم و بخش خصوصی را بزرگتر کنیم اما عملا، این سیاست را  دور زدیم ، به طور مثال ؛ این سازمان ها تکلیفشان مشخص نیست همانند خانه مطبوعات، یا فولاد، ذوب آهن  و … آیا دولتی هستند یا خصوصی ؟! ما تا تکلیف شرکت های دولتی، خصولتی و خصوصی با مدیریت دولت را مشخص نکنیم همین آش و همین کاسه خواهد بود! تکلیف خانه مطبوعات همدر همین مبحث خصوصی یا دولتی بودن، تا مشخص نشود نمی توان تصمیمی گرفت که البته این مورد را هم که مدیر خانه مطبوعات برای حمایت از خبرنگاران همانند سایر نهاد در ارایه تسهیلات مطرح کردند یادداشت شد تا بررسی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به موضوع واردات 20 میلیون دلار واردات کاغذ و 500 میلیاردی که به صندوق هنر واریز شده که می توانست صرف بهینه سازی رسانه های خصوصی شود پاسخ داد؛  حتما تذکر یا سوال از وزیر محترم ارشاد در دستور کار قرار می گیرد که کجا چه می کنند و این هزینه ها چطور مصرف می شود؟

در خصوص درخواست جلوگیری از رقابت  رسانه های دولتی با خصوصی، بنده نیز به آن اعتقاد دارم البته پرداختن به این موضوع کار بسیار دشواری است به دلیل انواع مناسبات  و مشکلات حقوقی  و تعارض منافع بسیار سنگینی که دارد اما تلاش خود را خواهیم کرد و البته موفق بشویم یا خیر نمی دانم !

 

میرزایی در مورد قوانین چاپ برای رسانه های مکتوب که ملزم به چاپ هستند گفت: جایی همانند وزارت ارشاد با تغییر ماهیت کاری  روبرو است. به طور مثال اینکه میدان داری رسانه های مجازی تا کجا و چه محدوده ای از طیف مخاطبان را در بر می گیرد و رسانه های مکتوب تاچه حد به طور دقیق مشخص نیست! قوانین فعلی ناظر بر مطبوعات کشور تنها بر پایه قوانین  رسانه های مکتوب 50 سال پیش طراحی شده است. علی القاعده تدوین و تصحیح این کار نیاز به لایحه دارد .

میرزایی در بخش دیگری از سخنانش به مطالبه تعین تکلیف مدیریت ارشاد اصفهان گفت: در خصوص مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی من از روزهای اول دغدغه اش را داشتم .حضرت آقا فرمودند در این موارد دخالت نکنیم که ما نیز دخالت نکردیم اما بارها و بارها با استاندار مذاکره کردیم و با خود وزیرنیز صحبت کردیم که اگر قرار است معتمدی ابقا شود محکم این کار صورت بگیرد و اگر قرار است کنار برود باز محکم بر سر این موضوع بیایستید و نگذارید این اداره بی صاحب بماند. و ما به توصیه رهبری نه دخالت می کنیم نه پیشنهاد می دهیم .

 

 

 

 

 

 

کد خبر: 118653

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0