7 تیر 1401 - 3:00 ب.ظ

آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۱ از فردا

حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر داوطلب کنکور ۱۴۰۱ از فردا (چهارشنبه) هشتم تیر ماه به مدت چهار روز برای کسب صندلی‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در سراسر کشور به رقابت با یکدیگر می پردازند.

پنجاه و دومین ماراتن آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم شبانه، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و موسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و موسسات‌ آموزش‌ عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با رقابت یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر داوطلب فردا در گروه های آزمایشی هنر شروع می شود. ‌گروه های آزمایشی علوم انسانی و  علوم ریاضی و فنی نیز روز پنجشنبه، علوم تجربی روز جمعه و زبان های خارجی هم روز شنبه در این آزمون سراسری به رقابت می پردازند.

آمارها نشان می دهد که از مجموع داوطلبانی که امسال در کنکور ثبت نام کرده اند، ۹۱۵ هزار و ۴۱ نفر معادل ۶۱.۴۴ درصد را زنان تشکیل می‌دهند که از تعداد مردان (۵۷۴ هزار و ۱۷۹ نفر) و حتی زنان شرکت کننده در کنکور سال قبل، پیشی گرفته اند.

همچنین بررسی آمارهای سازمان سنجش نشان می دهد بیشترین تعداد زنان در گروه آزمایشی زبان های خارجی حضور دارند.

بر اساس آخرین آمارها، داوطلبان آزمون سراسری امسال نسبت به سال قبل حدود ۶۳ هزار نفر افزایش تعداد دارد اما با توجه به اینکه داوطلبان می توانند علاوه بر گروه اصلی در گروه های هنر و زبان های خارجی هم شرکت کنند، در کل تعداد ۱۲۰ هزار شرکت کننده آزمون سال ۱۴۰۱ بیش تر از سال قبل است و بیشتر این افزایش در گروه علوم انسانی و ۴۲ هزار و ۱۸ نفر است.

فرآیند توزیع و دریافت کارت ورود به جلسه آزمون سراسری ۱۴۰۱ هم از عصر شنبه چهارم تیرماه در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org آغاز شد که تا امروز سه شنبه هفتم تیرماه ادامه دارد.

 

پنجاه و دومین ماراتن کنکور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۱ از فردا

 

گروه آزمایشی هنر؛ ۱۶۰ سوال و ۱۶۵ دقیقه زمان

کنکور سراسری فردا (چهارشنبه هشتم تیر ماه) با داوطلبان گروه آزمایشی هنر آغاز می شود؛ این گروه که ۱۶۱ هزار و ۳۴۳ داوطلب (۱۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر زن و بقیه مرد) در آن به رقابت می‌پردازند، به غیر از ۱۰۰ سوال آزمون عمومی باید به ۱۶۰ سوال از دروس درک عمومی هنر (۳۰ سوال)، درک عمومی ریاضی- فیزیک (۳۰ سوال)، ترسیم فنی (۲۰ سوال)، خلاقیت تصویری و تجسمی (۲۰ سوال)، خلاقیت نمایشی (۲۰ سوال)، خلاقیت موسیقی (۲۰ سوال) و خواص مواد (۲۰ سوال) در ۱۶۵ دقیقه پاسخ دهند.

گروه آزمایشی علوم انسانی؛ ۱۶۵ سوال و ۱۸۰ دقیقه زمان

همچنین صبح پنجشنبه نهم تیرماه، ۲ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی به حوزه های امتحانی می‌روند.

داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری ۱۴۰۱، ۴۱۲ هزار و ۵۷۷ داوطلب و از این تعداد ۲۴۹ هزار و ۵۱ نفر زن و بقیه مرد هستند.

این داوطلبان غیر از آزمون عمومی باید به ۱۷۵ سوال اختصاصی از دروس ریاضی (۲۰ سوال)، اقتصاد (۱۵ سوال)، ادبیات فارسی (۳۰ سوال)، زبان عربی (۲۰ سوال)، تاریخ (۱۵ سوال)، علوم اجتماعی (۲۰ سوال)، جغرافیا (۱۵ سوال)، فلسفه و منطق (۲۰ سوال) و روانشناسی (۱۵ سوال) در ۱۶۰ دقیقه در دو دفترچه اختصاصی با دو پاسخنامه مجزا پاسخ دهند.

گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی؛ ۱۲۰ سوال و ۱۶۰ دقیقه زمان

همچنین داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی روز پنجشنبه (نهم تیر) به رقابت با یکدیگر می پردازند. این گروه آزمایشی با آمار ۱۴۵ هزار و ۶۵۷ کمترین تعداد داوطلب در سال جاری هستند؛ غیر از آزمون عمومی باید به باید به ۱۲۰ سوال از دروس ریاضی (۵۰ سوال)، فیزیک (۴۰ سوال) و شیمی (۳۰ سوال) در ۱۶۰ دقیقه و در دو دفترچه اختصاصی با دو پاسخنامه مجزا پاسخ دهند. از مجموع داوطلبان این گروه آزمایشی ۹۳ هزار و ۳۲۹ نفر مرد و بقیه زن هستند.

گروه آزمایشی علوم تجربی؛ ۱۷۵ سوال و ۱۶۰ دقیقه زمان

داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز صبح جمعه (دهم تیر) سر جلسه کنکور می‌روند. با توجه به آمار ۵۷۴ هزار و ۴۷۲ نفری داوطلبان در گروه آموزشی علوم تجربی در آزمون امسال، این گروه پرتعدادترین داوطلبان را امسال به خود اختصاص می‌دهند، از این تعداد ۳۴۷ هزار و ۷۱۲ نفر زن و بقیه مرد هستند.

این داوطلبان باید غیر از آزمون عمومی به سوالات آزمون اختصاصی ۱۶۵ سوال دروس ریاضی ۳۰ سوال، فیزیک ۳۰ سوال، شیمی ۳۵ سوال، زیست‌شناسی ۵۰ سوال، زمین‌شناسی ۲۰ سوال در ۱۸۰ دقیقه و در دو دفترچه و دو پاسخنامه مجزا پاسخ دهند. البته متقاضیان سهمیه بهیاری باید به سوالات یک دفترچه اضافی شامل ۳۵ سوال با یک پاسخنامه اضافی در ۲۰ دقیقه پاسخ دهند.

گروه آزمایشی زبان‌های خارجی؛ ۷۰ سوال در ۱۰۵ دقیقه

داوطلبان گروه آزمایشی زبان های خارجی هم روز شنبه (۱۱ تیر) پایان‌دهنده ماراتن کنکور سال ۱۴۰۱ هستند، ۱۹۴ هزار و ۹۱۰ داوطلب در این گروه آزمایشی شرکت کردند که ۱۲۷ هزار و ۹۷۳ نفر زن و بقیه مرد هستند. این داوطلبان نیز غیر از سوالات آزمون عمومی باید به ۷۰ سوال اختصاصی در ۱۰۵ دقیقه جواب دهند.

نتایج اولیه؛ مرداد و نتایج نهایی؛ شهریور

انتظار می‌رود بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور نتایج اولیه آزمون سراسری امسال همانند سنوات گذشته تا نیمه دوم مردادماه اعلام شود. انتخاب رشته داوطلبان، پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری ۱۴۰۱ حداکثر تا دهه سوم مرداد ممکن می شود و نتایج آن نیز اوایل دهه سوم شهریور یا قبل از مهرماه  از طریق سایت سنجش آموزش کشور اعلام می شود.

 

پنجاه و دومین ماراتن کنکور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۱ از فردا

 

جوان ترین و پیرترین داوطلبان

بر اساس اعلام سازمان سنجش جوان ترین داوطلب کنکور امسال چهار داوطلب ۱۳ ساله و مسن ترین آنها هم دو داوطلب ۸۱ ساله است.

امسال ۲ نفر ۸۱ ساله، یک نفر ۷۸ ساله، ۲ نفر ۷۵ ساله، سه نفر ۷۴ ساله، یک نفر ۷۳ ساله و چهار نفر ۱۳ ساله در آزمون سراسری شرکت کرده اند. این داوطلبان از پنج شهر تهران، شیراز، کرج، آمل، و اردبیل در رشته های مختلف تجربی، انسانی و ریاضی و هنر کنکور شرکت کردند.

 

پنجاه و دومین ماراتن کنکور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۱ از فردا

 

توصیه هایی به داوطلبان

داوطلبان در روز آزمون باید به این نکات توجه داشته باشند، لوازمی که باید در جلسه آزمون به همراه داشت و لوازمی که داوطلب مجاز نیست در جلسه آزمون به همراه داشته باشد، البته داوطلبان توجه داشته باشند که کرونا در کشور تمام نشده است و دستورالعمل های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.

پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون همراه با یک سنجاق، اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه، مداد سیاره نرم پررنگ، پاک کن و تراش، ماسک اضافی سه لایه معمولی از لوازماتی است که هر داوطلب در سرجلسه آزمون باید به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر داوطلبان نباید تجهیزات الکترونیکی شامل تلفن همراه، ساعت، دستبند، عینک و انگشتر هوشمند همراه خود داشته باشند. کتاب، جزوه، نت و یاداشت، وسایل فلزی و ساک و کیف دستی و مواد خوراکی به جز آب آشامیدنی نیز از وسایلی هستند که داوطلبان نباید همراه داشته باشند.

 

 

پنجاه و دومین ماراتن کنکور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۱ از فردا

 

داوطلبان آزمون سراسری دقت کنند همراه داشتن هرگونه ابزار الکترونیکی در حوزه‌های آزمون ممنوع است و توسط دستگاه‌های آشکارساز کشف می شود که این تخلف، محرومیت‌های شدید به همراه خواهد داشت.

همچنین عضویت داوطلبان در گروه‌ها و کانال‌های مدعی تقلب نیز مجاز نیست و تحت رصد دقیق پلیس فتا، پلیس امنیت و مجموعه‌های نظارتی قرار دارد.

طبق قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون های سراسری همراه داشتن و استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز ارتباط الکترونیکی و دستگاه های حافظه دار مثل تلفن همراه، انواع ساعت، دستبند، عینک و انگشتر هوشمند، پیجر و هندزفری، انواع خودکار و پاکن هوشمند، همچنین تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست اندرکاران آزمون ثبت نام با هویت مجعول (ارایه مدرک، گواهی یا تصویر گواهی مجعول) ممنوع بوده و مصداق تخلف است.

بر اساس این قانون، محرومیت از گزینش علمی و ابطال و محرومیت در آزمون همان سال و محرومیت از شرکت در آزمون از یک تا ۱۰ سال آینده در انتظار این داوطلبان متخلف است.

حتی در برخی موارد این تخلفات شامل جزای نقدی و مجازات حبس از یک تا  پنج سال یا هر دو مجازات را در بر دارد که این مجازات شامل کمک به داوطلبان دیگر جهت پاسخگویی به سوالات، خرید یا فروش سوالات آزمون یا پاسخ آنها، تلاش در جهت دستیابی و افشای سوالات آزمون می شود.

عضویت در یک گروه یا شبکه (شبکه های مجازی یا حقیقی) مدعی تقلب و تضمین قبولی در آزمون سراسری نیز از مصادیق تشدید مجازات های پیش بینی شده در قانون است؛ بنابراین لازم است داوطلبان و والدین آنها از عضویت در گروه‌ها و شبکه‌های مجازی که قصد تخلف در آزمون سراسری ۱۴۰۱ را دارند به شدت خودداری کنند.

شرکت کنندگان در این آزمون برای رفتن به محل آزمون تا حد امکان به جای وسایل حمل و نقل عمومی از خودروی شخصی استفاده کنند.  حتما تعدادی ماسک، کیسه پلاستیکی و ژل ضدعفونی کننده همراه داشته باشند.

بهتر است چند تکه شکلات، مقداری آجیل و آب میوه های طبیعی را بسته بندی کرده و با خود به جلسه آزمون ببرند. از همراه داشتن وسایل دست و پاگیر و غیرضروری خودداری کنند و هنگام ورود به سالن امتحان از ایجاد تجمع بپرهیزند.

 

 

پنجاه و دومین ماراتن کنکور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری ۱۴۰۱ از فردا

 

داوطلبان باید مراقب مخدوش نشدن برگه پاسخنامه خود با الکل یا ژل ضدعفونی کننده باشند و تا حد امکان زمانی که پاسخنامه در اختیار داوطلبان است، از ژل ضدعفونی کننده یا الکل استفاده نکنند. همچنین تعدادی مداد و پاک کن اضافی همراه خود داشته باشند تا اگر هر یک از آنها به زمین افتاد، مجبور به ضدعفونی نشوند و از مداد دیگر استفاده کنند.

برای جلوگیری از ازدحام مقابل حوزه های امتحانی، افراد زیادی با داوطلبان به محل آزمون نروند. بعد از پایان آزمون هم داوطلبان در محل برگزاری کنکور تجمع نکنند.

کد خبر: 117357

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0