6 تیر 1401 - 8:15 ق.ظ

راز به گل نشستن کشتی یونانی جزیره کیش

«امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در آخر «کولا اف» نام‌هایی است که در طول تاریخ بر کشتی یونانی به گل نشسته جزیره کیش گذاشته شده و داستان‌های متفاوتی درباره علت این حادثه روایت شده است.

سال ۱۳۲۲ شرکت «ویلیام هامیلتون» در کشور اسکاتلند کشتی یونانی کیش را با وزن ۷۰۶۱ تن و طول ۱۳۶ متر ساخت. البته در حال حاضر این کشتی به دلیل پوسیدگی شدید وزن کمتری دارد. گفته می‌شود وزارت حمل‌ونقل جنگ در لندن برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ میلادی (سال ۱۳۲۵ شمسی) این کشتی را خرید و نام «امپایر ترومپت» را روی آن گذاشت. سه سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۶ شرکت کشتی بخار چارنت در لیورپول آن را خرید و نام کشتی را به «نچرالیست» تغییر داد.

شرکت کشتی بخار چارنت هم پس از ۱۳ سال استفاده از آن، در سال ۱۹۵۹، کشتی را به ایرانیان در لندن فروخت و نام آن به «کوروش پارسی» تغییر کرد. پس از ۶ سال در سال ۱۹۶۵ کشتیرانی ایران در خرمشهر این کشتی را خرید و این بار نام آن «همدان» شد. پس از گذشت یک سال، این کشتی برای آخرین بار به یک تاجر یونانی با نام «پی فرانگولیس» فروخته شد و او نام کشتی خود را به «کولا اف» تغییر داد. بدین ترتیب آخرین مالک کشتی به گل نشسته تاریخی سواحل جزیره کیش یک فرد یونانی بود.

علت به‌ گل‌ نشستن کشتی یونانی هنوز معلوم نیست و نقل قول‌ها و داستان‌های زیادی برای آن تعریف شده است که در ادامه خواهید خواند. افراد زیادی بر این باورند که این کشتی، کشتی پرتغالی‌هاست که در جزیره کیش به‌ گل‌ نشسته و کشتی یونانی در شهر جزیره قشم قرار دارد، اما حقیقت ماجرا این است که این کشتی متعلق به یونان بوده و در کیش واقع شده و امروزه کشتی یونانی جزو جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش شده است.

تصاویری خاص از کشتی یونانی کیش که تا به حال ندیده‌اید | راز به گل نشستن کشتی یونانی جزیره کیش
تصویری قدیمی از کشتی یونانی به گل نشسته در ساحل کیش

گفته می‌شود کشتی یونانی که به ایران سفر کرده بود در حال بازگشت به‌ سمت یونان بوده و در ساحل جزیره کیش به‌ گل‌ می‌نشیند. پس از این اتفاق تلاش‌های بسیار زیادی برای نجات این سازه شد. بنا به شنیده‌ها، این تلاش‌ها ۸۰ روز ادامه داشت، اما به‌ دلیل وزن بسیار زیاد کشتی هیچ نتیجه‌ای به دنبال نداشت و فقط هزینه‌ سنگینی بر دوش صاحب کشتی گذاشت. درنهایت پس گذشت ۸۰ روز مسافران و خدمه مجبور شدند کشتی را ترک کنند. البته ناگفته نماند که بار کشتی نفت بوده و ارزش بسیار زیادی داشته که به‌طور کامل تخلیه شده است.

تصاویری خاص از کشتی یونانی کیش که تا به حال ندیده‌اید | راز به گل نشستن کشتی یونانی جزیره کیش

داستان‌های مختلف به‌ گل‌ نشستن کشتی یونانی

در تابستان سال ۱۳۴۵ هجری شمسی، چهارم مرداد، اهالی بومی روستای باغو با دیدن به‌ گل‌ نشستن یک کشتی بسیار بزرگ حسابی تعجب کرده بودند و داستان‌های زیادی درباره این کشتی نقل کردند؛ بعضی می‌گویند که ناخدای این کشتی عاشق یک دختر ایرانی می‌شود، اما خانواده این دختر با این موضوع مخالفت می‌کنند. روزی ناخدا با دختر قرار می‌‎گذارد تا آن را با خود به یونان ببرد اما این کشتی به‌ گل‌ می‌نشیند و این ازدواج اتفاق نمی‌افتد.

یکی دیگر از روایت‌ها این است که صاحب کشتی درحال ورشکستگی بسیار سنگینی بوده است، به همین دلیل با همکاری ناخدای کشتی و ملوانان این اتفاق را رقم می‌زنند تا بتوانند از شرکت‌های بیمه خسارت دریافت کنند. همچنین عده‌ای از بومیان این منطقه نقل کرده‌اند که ناخدای این کشتی تحت‌تاثیر مشروبات الکلی بوده و این حالت باعث رخداد این اتفاق شده است.

اما دلیل منطقی‌تر نسبت به همه گفته‌ها وجود دارد و تعداد بیشتری درست بودن این موضوع را تایید کرده‌اند که هوا بسیار مه‌آلود بوده و به‌ دلیل نبود فانوس‌های دریایی کشتی به‌ سمت جزیره آمده و این اتفاق رقم خورده است. به هر حال با همه روایت‌های گوناگون که از قدیم سینه به سینه نقل شده، علت واقعی و درست به‌ گل‌ نشستن کشتی یونانی هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

کد خبر: 117288

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0