4 تیر 1401 - 10:00 ق.ظ

حرکات اصلاحی چیست؟

آشنایی با حرکات اصلاحی

حرکات اصلاحی روشی است که به درک درستی از آناتومی، (حرکت شناسی)، بیومکانیک برای رفع حرکات جبرانی و عدم تعادل برای بهبود کیفیت کلی حرکات در حین تمرین و زندگی روزمره کمک می کند.

عصر اصفهان- مهتاب احمدی-کارشناس ارشد حرکات اصلاحی

حرکات اصلاحی چیست؟

حرکات اصلاحی روشی است که به درک درستی از آناتومی، (حرکت شناسی)، بیومکانیک برای رفع حرکات جبرانی و عدم تعادل برای بهبود کیفیت کلی حرکات در حین تمرین و زندگی روزمره کمک می کند.

این روش برای کمک به ارزیابی و تعیین علت اصلی عدم تعادل و الگوهای حرکتی که منجر به بروز مشکلاتی در وضعیت استقرار، تعادل و هماهنگی کامل بدن می‌شود.

 

چرا حرکات اصلاحی مهم است؟

همه‌ی ما به دلیل فعالیت‌های تکراری روزانه و نوع کارمون دچار عدم تعادل‌های عضلانی می‌شویم (اگر زمینه وراثتی هم داشته باشیم که این مسئله بدتر می‌شود) و این عدم تعادل‌های عضلانی می‌توانند مشکلات متعددی از جمله قوز پشتی، گردن به جلو، شانه نابرابر، گودی کمر، زانوی ضربدری، زانوی پرانتزی یا کمانی، کف پای صاف و… را برایمان به همراه داشته باشد.

 

مزایای حرکات اصلاحی؟

1.افزایش و بهبود فعال سازی و عملکرد عضلات

2.افزایش انعطاف پذیری

3.بهره‌وری عصبی-عضلانی را تقویت می‌کند.(هماهنگی)

4.ثبات مفاصل را افزایش می‌دهد

5.اگوی حرکتی را بهبود می‌بخشد

6.خطر آسیب های اسکلتی-عضلانی را کاهش می‌دهد

7.بدن را برای انجام تمرینات با شدت بالاتر آماده می‌کند

8.توانایی بهبود را افزایش می‌دهد

9.عدم تعادل عضلات را اصلاح می‌کند

10.بدن را برای عملکرد بهینه آماده می‌کند

 

انواع ناهنجاری های بدنی به دو نوع کلی تقسیم می‌شود؟

نوع اول: به اصطلاح ساختاریه و استخوان و مفاصل فرد دچار تغییرات شده‌اند یا اصلا فرد از بدو تولد با نقص رشدی در استخوان و مفاضل رو به رو  شده یا در اثر یک بیماری دچار مشکل شده، در این نوع ناهنجاری‌ها مهم است که بدانیم حرکات اصلاحی شاید نتواند اصلاح راستا را انجام دهد اما در بیشتر موارد با تقویت صحیح عضلات و عملکرد بدن می‌تواند نه تنها از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند بلکه می‌تواند  کیفیت زندگی فرد را هم بهتر کند مثل کج بودن استخوان ساق پا فرد یا مشکل در مفصل لگن فرد.

نوع دوم: به این مشکلات اصطلاحا عملکردی یا وضعیتی می‌گویند یعنی فرد قبلا این مشکل را نداشته یا اگرهم داشته است به این شدت نبوده و با کارهای اشتباه و نوع زندگی وضعیت فرد بدتر شده است. این نوع از افراد معمولا با روش حرکات اصلاحی نتیجه رضایت بخش می‌گیرند.

 

چه کسانی به حرکات اصلاحی نیاز دارند؟

افرادی به این حرکات و برنامه تخصصی نیاز دارند معمولا به دودسته تقسیم می شوند:

1.افرادی که به دلیل کارهای اشتباه و تمرین نادرست در ورزش یا فعالیت‌های تکراری و اشتباه در محیط کار یا زندگی دچار مصدومیت و آسیب شده‌اند، افرادی که دارای ناهنجاری‌ها و مشکلات زمینه‌ای مثل اسکولیوزیس یا کج پشتی هستند. این افراد معمولا خودشان می‌دانند و از ناهنجاری اطلاع دارند و با شناخت ازاین موضوع به دنبال راه حل بوده و به متخصص حرکات اصلاحی مراجعه می‌کنند.

2.گروه دوم خودشان خیلی اطلاعی ندارند که چه مشکلی دارند و فقط بعضی وقت‌ها دچار درد و علایم کم می‌شوند. ولی بازهم موضوع را پیگیری نمی‎‌کنند مثل افرادی پشت میز نشینن یا از موبایل زیاد استفاده می‌کنند. گردنشان از حالت طبیعی جلوتر آمده وباعث شده فشار زیادی به عضلات و مهره‌ها بیاید. در این موارد متخصص حرکات اصلاحی زودتر از حاد شدن مشکل تشخیص داده و با یک سری از حرکات ساده مثل اصلاح نحوه نشستن، محیط کار و حرکات اصلاحی به فرد کمک می‌کنند تا به وضعیت نرمال و عادی برگردد. گروه دیگری که می‌توانند زیر مجموعه این مورد باشند کودکانی هستند که شاید به دلیل مشکلات جدیدی مانند فقر حرکتی، وضعیت عضلانی دچار یک سری مشکلات مانند زانوی ضربدری، زانوی ایکس، زانوی پرانتزی یا کف پای صاف و حتی قوز پشتی بشوند.

 

چه زمانی به حرکات اصلاحی نیاز داریم؟

گفتیم که عوامل متعددی میتوانند باعث ایجاد ناهنجاری ها در بدن شوند مثل:

حرکات تکراری و الگوهای حرکتی اشتباه در حالت‌هایی مثل نشستن، ایستادن، و راه رفتن

نداشتن تحرک کافی و فعالیت بدنی مناسب

بالا رفتن سن که باعث تسریع روند آتروفی و ضعیف شدن سیستم عضلانی اسکلتی می‌شود

رژیم غذایی نادرست که باعث می‌شود یک دفعه فرد چندین کیلو کاهش وزن داشته باشد آن هم بدون ورزش که کلا به سیستم عضلانی فرد آسیب  می‌رساند.

بیماری‌های زمینه‌ای مثل ام اس، آرتریت روماتویید

برنامه تمرینی اشتباه را انجام حرکات غیر اصولی در ورزش و تمرین

به هم خوردنتعادل عضلانی مثل عضلات سینه ای قوی تر از پشتی بشوند

فشارهای نادرست در تمرین یا زندگی روزمره که می‌تواند باعث آسیب ستون فقرات، دیسک کمر، مفاصل و رباط‌ها بشود.

بهتر است این نکته را هم بدانیم که وقتی ما دچار ناهنجاری یا وضعیت بدنی نامناسب هستیم، همیشه در معرض آسیب و مشکلات اسکلتی عضلانی قرار داریم و همچنین کیفیت زندگی مناسبی هم نداریم.

کد خبر: 117188

نویسنده: مهتاب احمدی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0