2 خرداد 1401 - 1:06 ب.ظ

کار و کارگر

سختی کار شامل همه کارگران نمی‌شود

به مشاغلی سخت و زیان‌آور گفته می‌شود که محیط کار آن غیر استاندارد بوده و تنش‌هایی بالاتر از حد ظرفیت معمول به کارگر وارد کند.

به مشاغلی سخت و زیان‌آور گفته می‌شود که محیط کار آن غیر استاندارد بوده و تنش‌هایی بالاتر از حد ظرفیت معمول به کارگر وارد کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  بر اساس تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون بیمه تامین اجتماعی، کار‌های سخت و زیان آور کار‌هایی هستند که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی خود را تحمل می‌کند. مشاغل سخت و زیان آور دو دسته هستند؛

دسته اول مشاغلی که صفت سخت و زیان آور با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می‌توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آن‌ها را حذف کرد و دسته دوم مشاغلی که ماهیتا سخت و زیان آور بوده و با به کارگیر تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی کارفرما، صفت سخت و زیان آوری آن‌ها کم می‌شود،

ولی سختی کار در آن‌ها حفظ می‌شود. یکی از موضوعاتی که کارگران مشاغل سخت با آن رو به رو هستند این است که در کارگاه‌هایی فعالیت می‌کنند که کار آن‌ها در گروه مشاغل سخت و زیان آور است اما در عنوان شغلی ارسالی به تامین اجتماعی که ملاک بیمه و بازنشستگی است، با عنوان کارگر ساده، بیمه شده‌اند.

نایب رئیس کانون هماهنگی شورا‌های اسلامی کار استان تهران گفت: کارگرانی که عنوان شغلی شان مشمول سخت و زیان‌آور نباشد، باید به کمیته مشاغل سخت و زیان‌آور مراجعه کنند و افرادی که در زمان پیش از بازنشستگی حکم سختی کار نگرفتند، می‌توانند پس از بازنشستگی از دیوان عدالت اداری رای نهایی بگیرند و مابه‌التفاوت پرداخت نشده را از صندوق سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند. طبق ماده ۷۵ قانون کار انجام کار‌های خطرناک، سخت و زیان آور و نیز حمل بار بیشتر از حد مجاز با دست و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگران زن ممنوع است. به گفته باقری، حضور زنان در مشاغل سخت و زیان‌آور ممنوع است و بازرسان اداره کار باید در زمینه وضع بیمه و سختی کار و نوع محافظت نیروی کار در برابر آسیب‌های کار در این واحد‌ها اقدام کنند؛ اگر بازرسی رخ نداد، کارگران این مجموعه‌ها حتما باید اداره کار منطقه خود را در این زمینه مطلع کنند.

کد خبر: 115663

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0