19 مهر 1400 - 10:36 ق.ظ

معاون گمرک:

۲۰ درصد لوازم خانگی موجود در کشور، قاچاق است

مهرداد جمال ارونقی؛ معاون فنی امور گمرکی گمرک گفت: جمع ردیف تعرفه، پیله وری و کوله وری، ته لنجی و ... ۸۰ درصد کالای موجود در کشور را در زمینه لوازم خانگی و آشپزخانه تشکیل می‌دهد، ۲۰ درصد باقیمانده نیز قاچاق است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ ارونقی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: امسال نیز تاکنون ۸ هزار تن کالا از گمرک ترخیص شده و همچنان واردات ظروف شیشه‌ای و آشپزخانه ثبت سفارش می‌شود.
وی با اشاره به حضور پلیس اقتصادی در کنار نظارت گمرک، یادآور شد: تاکنون یک کانتینر کالای قاچاق ظروف شیشه‌ای و آشپزخانه که گمرک عبور کرده باشد نگرفته اند.
وی گفت: آنچه که در گمرک در زمینه قاچاق اتفاق می‌افتد کمتر از مبادی دیگر است. العاب علي الانترنت
معاون فنی امور گمرکی گمرک افزود: اکنون ۱۴ ایکس ـ ری کامیون در گمرک داریم که ۲ ایکس ـ ری در گمرک شهید رجایی مستقر است، زیرا ۷۰ درصد ترخیص کالا از این گمرک انجام می‌شود.

 ارونقی افزود: ۷۰ درصد کل اظهارنامه‌های ترانزیتی اسکن شده است و در هیچکدام آن‌ها ظروف شیشه‌ای و کریستال وجود نداشته است در حالی که بر اساس وظیفه باید ۳۰ درصد آن‌ها را اسکن می‌کردیم، ممکن است در ۳۰ درصد از کامیون‌های ترانزیتی که اسکن نشده اند اتفاقاتی افتاده باشد.
 ارونقی با بیان این که گمرک در زمینه تبادل اطلاعات با سامانه جامع تجارت به تکالیف خود عمل کرده است، گفت: اگر اطلاعات تخصیص ارز را به گمرک اعلام کنند اجازه ورود به کالا‌های ثبت سفارش نشده را نمی‌دهیم، اما دو ماه است کالا‌هایی که در صف تخصیص ارز قرار گرفته اند به ما اعلام نکرده اند.
معاون فنی امور گمرکی گمرک افزود: جمع ردیف تعرفه، پیله وری و کوله وری، ته لنجی و … ۸۰ درصد کالای موجود در کشور را در زمینه لوازم خانگی و آشپزخانه تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد باقیمانده نیز قاچاق است.

زنجیره بی مسوولیتی در مقابله با قاچاق
داوود نوده فراهانی؛ عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی نیز با بیان اینکه زنجیره‌ای از بی مسئولیتی در مقابله با قاچاق در کشور وجود دارد گفت: چهار سال پیش در سازمان تجارت جهانی، جمهوری چک اعلام کرد ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو به ایران صادرات کریستال داشته است، اما همان سال آمار گمرک ما ۶۸۰ هزار دلار واردات کریستال از جمهوری چک بود.
وی افزود: چرا با توجه به حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه ممنوعیت ورود لوازم خانگی، اما جلوی قاچاق گرفته نمی‌شود؟!
نوده فراهانی گفت: سیستم اجرایی کشور با پدیده قاچاق همزیستی پیدا کرده و قاچاق برای آن پذیرفته شده است.

وی با بیان این که برخورد با کالای قاچاق مشکل نیست، ادامه داد: مشخص است ارز آن چگونه تأمین شده و ۲ هزار کیلومتر در مسیر حرکت می‌کند. ما بلد كريستيانو رونالدو
نوده فراهانی با بیان اینکه اقتصاد ناکارآمد قاچاق را ایجاد می‌کند گفت: هزینه قاچاق در کشور بسیار پایین است و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هیچ برنامه‌ای در مقابله با قاچاق شیشه و بلور ندارد.
وی افزود: چگونه برای واردات مواد اولیه مشکل داریم و به سختی تأمین می‌کنیم، اما کالای لوازم خانگی به صورت قاچاق در بازار به آسانی پیدا می‌شود؟! سكرل
نوده فراهانی گفت: اکنون کالای قاچاق را درِ خانه مردم تحویل می‌دهند و پیام کوتاه به تلفن‌های همراه ارسال می‌شود که می‌توانیم کانتینر پلمب شده را به صورت قاچاق وارد کنیم.
وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مسئولیت خود ضعیف عمل می‌کند، زیرا به صورت مستند به این ستاد اعلام کردیم در فلان منطقه، قاچاق انجام می‌شود، اما حتی یک سر هم نزدند چه رسد به اینکه برخورد کنند.
206

کد خبر: 45218

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0