20 شهریور 1400 - 6:30 ب.ظ

۲۰۰ تن علوفه برای وحوش در مناطق حفاظت شده اصفهان تامین شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از تامین ۲۰۰ تن علوفه برای وحوش در مناطق حفاظت شده این خطه در فصل گرم امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: خشکسالی کم سابقه زمستان گذشته و تداوم آن در تابستان امسال سبب شد تا توزیع علوفه آخرین راهکار برای نجات وحوش در مناطق حفاظت شده استان اصفهان درنظر گرفته شود.

وی افزود: سال‌های گذشته ما به نوعی با بد خوراکی وحوش در حیات وحش مواجه بودیم اما امسال با خطر جدی در تامین علوفه روبه رو شدیم و برای عبور از این شرایط برخی آبشخورهای وحوش در مناطق حفاظت شده ترمیم  و در برخی نقاط چشمه‌ها احیا شد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از علوفه وحوش با کمک خیران و مردم و مابقی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تامین شد ادامه داد: به طور کلی حدود ۲۰۰ تن علوفه برای مناطق حساس مورد نیاز  پارک ملی موته، قمیشلو، عباس آباد،کلاه قاضی تامین شد زیرا گونه‌های مختلفی از جمله آهو در شرایط خشکسالی آسیب پذیر هستند.

حشمتی افزود: تابستان امسال و درپی کاهش علوفه در مناطق حفاظت شده  ۲.۵ میلیارد تومان از اعتبارات استانی و ۴۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سازمانی برای تامین علوفه در نظر گرفته شد و ۳ میلیارد تومان نیز هنوز تخصیص نیافته است.

وی با تاکید به اینکه بخشی از آب وحوش با تانکر و آبشخورها تامین می‌شود، گفت: توزیع علوفه کارشناسی و میزان مصرف علوفه کنترل شده است و امسال با تمهیدات انجام شده از خطر خشکسالی عبور کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اضافه کرد: به منظور حفاظت وحوش مقابل بیماری و سایر خطراتی که جانواران را تهدید می‌کند، تامین آب و نوع علوفه برای کارشناسان از اهمیت بالایی برخوردار است و باید زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست باشد.

وی بیان داشت: علاوه بر تامین اعتبارات سازمانی برخی از سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌ها در شاهین شهر، نجف آباد و تیران و کرون حدود  ۳۵ تن علوفه تهیه کردند که با نظارت حفاظت محیط زیست در مناطق حفاظت شده توزیع شد.

حشمتی گفت: هرچند برخی کارشناسان معتقد هستند که حیات وحش باید علوفه خود را در طبیعت بیابند و نباید آنان را به شکل دستی تعلیف کرد اما در شرایط سخت خشکسالی تامین علوفه تنها راه چاره برای نجات وحوش است.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، ۱۱ منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

 

کد خبر: 37298

منبع: روابط عمومی حفاظت محیط زیست و ایرنا

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0