۱۲۲ میلیارد تومان عایدی یک فصل از سینمای ایران

در این گزارش مروری کرده ایم بر میزان فروش فیلم ها در سینماهای سراسر کشور طی سه ماهه نخست سال ۱۴۰۱ (بهار) که بر اساس اعداد و ارقام به دست آمده رونق قابل توجهی را نصیب گیشه نکرده است.

 فروش فیلم‌های سینمایی بهار به روال هر سال در آخرین روزهای زمستان و با اکران نوروزی  فیلم‌هایی با عنوان «موقعیت‌مهدی»، «روز صفر»، «سگ‌بند»، «شادروان»، «مرد بازنده»، «قدغن» و «گل به خودی» آغاز شد. اکرانی که اگرچه در مقایسه با بهار ۱۴۰۰ و عبور از دوران طولانی رکود کرونا قرار بود رونق را به سینماها برگرداند اما آنچه آمارها در در بررسی سه ماهه آخر سال  نشان می دهد، گیشه، رونق چندان چشم‌گیری نداشته است و تا امروز که آخرین روزهای بهاری را سپری می کنیم موفق به جذب تعداد قابل توجهی مخاطب به سینما نشده اند.

افزایش ۴۵ درصدی قیمت بلیت سینماها، رونق سفرهای نوروزی بعد از۲ سال رکود کرونایی و کمبود تبلیغات از جمله دلایلی است که درباره کاهش فروش مطرح شده است. در این گزارش مروری کرده‌ایم به مجموع فروش فیلم‌های در حال اکران در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ که به عنوان اکران بهاری و فصل طلایی اکران سینماها از آن نام برده می شود.

سگ بند پیشتاز، موقعیت مهدی در رتبه سوم

رتبه اول پرفروش‌ترین آثار سینمایی در نوروز امسال به کمدی «سگ‌بند» ساخته مهران احمدی، رسیده است. این فیلم با فروش ۳۵۴,۴۷۲,۶۱۰,۹۴۰ ریال در سینماهای در سینماهای کشور محصول  ۱۳۹۸‌ و دومین ساخته مهران احمدی بعد از «مصادره» است. فیلمی که با توجه به حضور بازیگرانی، چون امیر جعفری، بهرام افشاری، نازنین بیاتی و بهاره کیان‌افشار و تمی کمدیباید فروش بیشتری را نصیب گیشه سینما می کرد.

«انفرادی» کمدی دیگری از سید مسعود اطیابی در رتبه بعدی فروش ایستاده است. این فیلم که در سال ۹۸ تولید و به مدت ۳ سال فرصت اکران پیدا نکرده بود با فروش ۳۳۲,۷۹۳,۹۴۶,۰۰۰ ریال از زمان اکران هفته اول اردیبهشت تا کنون دومین فیلم پرفروش بهار ۱۴۰۱ محسوب می‌شود. انفرادی با حضور چهره‌های پرفروش سینمای کمدی نظیر رضا عطاران و مهدی هاشمی و احمد مهرانفر  داستان مردی را روایت می‌کند که برای بازپرداخت بدهی خود تصمیم به سرقت می‌گیرد.

   ۱۲۲ میلیارد تومان عایدی یک فصل از سینمای ایران | گیشه در دست یک پرونده واقعی تجاوز گروهی 

«موقعیت مهدی» نخستین ساخته هادی حجازی‌فر که اکران خود را از روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ اغاز کرد تا کنون با فروش ۱۱۰,۴۱۰,۰۶۵,۰۰۰ ریال در رتبه سوم پرفروش‌ترین آثار سینمایی غیرکمدی قرار دارد. «موقعیت مهدی» به عنوان فیلمی در ژانر دفاع مقدس با روایت برش‌هایی از زندگی شهید مهدی و حمید باکری در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با نامزدی در ۱۴بخش برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین موسیقی متن، بهترین صدابرداری، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین فیلم اول شد. نخستین ساخته هادی‌حجازی‌فر یک نسخه سریالی با نام «عاشورا» هم دارد که بعد از پایان اکران فیلم در سینماها و قرار است در تابستان امسال روی آنتن تلویزیون برود.

   ۱۲۲ میلیارد تومان عایدی یک فصل از سینمای ایران | گیشه در دست یک پرونده واقعی تجاوز گروهی 

ملودرامی در فضای شادروان

فیلم «شادروان» ساخته حسین نمازی با جذب ۲۷۱,۵۷۷ مخاطب در کل کشور به فروشی نزدیک به ۸۹,۴۳۵,۳۸۵,۰۰۰ ریال دست پیدا کرده و در جایگاه چهارم قرار دارد. «شادروان» ملودرامی اجتماعی با رگه‌هایی از طنز است که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر مورد اقبال تماشاگران قرار گرفت.  این فیلم دردسرهای یک خانواده پس از فوت ناگهانی پدرشان می‌پردازد. سینا مهراد در کنار بازیگرانی، چون رویا تیموریان، بهرنگ علوی، رضا رویگری، نازنین بیاتی و گلاره عباسی در این فیلم حضور دارند.

 

تریلر امنیتی که گیشه موفقی نداشت

«روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان که اولین بار در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شد در جایگاه پنجم فروش‌ گیشه قرار دارد. این فیلم که محصول ۲ سال گذشته سینما و پیش از آغاز شیوع کروناست، مدت زمانی زیادی را در صف اکران ماند تا در موقعیت مناسب روی پرده برود اما با آنکه در فهرست اکران نوروزی هم قرار گرفت، به نظر می رسد آن‌طور که باید به فروش قابل توجهی دست پیدا نکرده است.

«روز صفر» با فروش ۸۵,۶۰۷,۴۶۵,۰۰۰ ریال در سینماهای سراسر کشور تریلری پلیسی امنیتی است که به شیوه تعقیب و گریزی  داستان دستگیری عبدالمالک ریگی (با بازی ساعد سهیلی) را روایت می کند. امیر جدیدی پیش از حضور در «قهرمان» اصغر فرهادی در نقش اصلی روز صفر حاضر شده بود. این فیلم در سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر 5 سیمرغ بلورین از جمله جایزه ویژه هیئت داوران، بهترین فیلم اول، بهترین فیلم از نگاه ملی، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بهترین طراحی لباس را به دست آورد.

   ۱۲۲ میلیارد تومان عایدی یک فصل از سینمای ایران | گیشه در دست یک پرونده واقعی تجاوز گروهی 

گیشه در دست یک پرونده واقعی تجاوز گروهی

فیلم «علف‌زار» ساخته کاظم دانشی با حضور متفاوت پژمان جمشیدی که نزدیک به سه هفته روز از اکران آن می گذرد در بررسی سه ماهه بهار جایگاه ششم گیشه را به دست آورده است. این فیلم با احتساب زمان اکران( ۱۴۰۱/۰۳/۰۳) در رتبه دوم فروش سینماها ایستاده و به نوعی گیشه را از چنگ فیلم «سگ بند» با بازی بهرام افشاری، در آورده است.

علفزار به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان با حضور در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده ۴ جایزه بهترین صداگذاری، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه شد. این فیلم همچنین بعد از موقعیت مهدی با نامزدی در ۱۳ رشته دارای بیشترین تعداد نامزدی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود. داستان فیلم «علفزار» داستان یک بازپرس است که در آستانه انتقالیش دچار کشمکش‌هایی در چند پرونده می‌شود.

   ۱۲۲ میلیارد تومان عایدی یک فصل از سینمای ایران | گیشه در دست یک پرونده واقعی تجاوز گروهی 

شکست مهدویان در گیشه

محمدحسین مهدویان که پیش از این با دو فیلم «ماجرای نیم‌روز» و «لاتاری» در اکران‌های نوروزی سال‌های گذشته حضور داشت. امسال با جدیدترین ساخته‌اش «مرد بازنده» در فهرست نوروزی سینماها قرار گرفت اما آنچه سامانه های فروش نشان می دهد در مقایسه با دیگر فیلم های این کارگردان فروش قابل قبولی را تجربه نکرده است. این فیلم با درونمایه ای معمایی، پلیسی  در چهلمین جشنواره فیلم فجر هم نتوانست نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند و تنها در بخش بهترین موسیقی متن و بهترین جلوه‌های ویژه نامزد شد.

جواد عزتی در این فیلم  نقش پلیس میانسالی را بازی می کند که مسئول رسیدگی به پرونده‌های مشکوک به قتل است. رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی و مهدی زمین‌پرداز از دیگر بازیکرانی هستند که در این فیلم حضور دارند.

   ۱۲۲ میلیارد تومان عایدی یک فصل از سینمای ایران | گیشه در دست یک پرونده واقعی تجاوز گروهی 

«چند میگیری گریه کنی ۲ » ساخته علی توکلی فیلم دیگری است که با حضور ابوالفضل پورعرب، حمید لولایی و حامد آهنگی و عباس جمشیدی فر در ژانر کمدی  در رتبه بعدی گیشه قرار دارد. این فیلم با فروش ۳۴,۳۹۵,۷۱۵,۰۰۰ ریال فقط  ۱۰۸,۰۵۵ هزار مخاطب را به سینما آورد.

«مغز استخوان» به کارگردانی حمیدرضا قربانی فیلم دیگری در ژانر اجتماعی و محصول  ۱۳۹۸ است که در لیست اکران بهاره قرار گرفته و با وجود چهره هایی نظیر بابک حمیدیان، جواد عزتی و پریناز ایزدیار فروش قابل توجهی را در گیشه تجربه نکرد و با جذب ۵۹,۵۶۶ مخاطب، فروش ۲۱,۰۱۰,۴۰۰,۰۰۰ ریال را رقم زد.

«مجبوریم» به کارگردانی و  تهیه کنندگی رضا درمیشیان فیلم کم فروش دیگری است که با گذشت بیش از دو ماه از اکران خود و جذب ۴۳,۲۳۵ مخاطب فروش کم رمق ۱۵,۱۳۸,۱۶۵,۰۰۰ ریال را به نام خود ثبت کرده است.

   ۱۲۲ میلیارد تومان عایدی یک فصل از سینمای ایران | گیشه در دست یک پرونده واقعی تجاوز گروهی 

«لامینور» آخرین ساخته داریوش مهرجویی به تهیه کنندگی رضا درمیشیان، اگرچه به دلیل حذف  از سبد اکران نوروزی حواشی بسیاری را به دنبال داشت اما در اکران طلایی عید فطر هم نتوانست آن طور که باید و شاید مخاطبی را به سینما بکشاند. این فیلم با جذب ۴۴,۳۳۶ تا کنون توانسته ۱۴,۳۷۳,۸۸۵,۰۰۰ ریال را وارد گیشه سینماهای سراسر کشور کند. لامینور با فضایی موسیقایی و حضور چهره هایی همچون علی نصیریان، سیامک انصاری، پردیس احمدیه و… به سبک و سیاق فیلم های مهرجویی در سال های اخیر نتوانسته خاطره های به یادماندنی فیلم های دهه های قبل این سینماگر شناخته شده را زنده کند.

«هناس» ساخته حسین دارابی  و «بدون قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی هم از جمله فیلم های تازه اکران شده ای هستند که با توجه به زمان یک هفته ای اکران در قیاس با دیگر فیلم ها در سه ماهه بهار فروش قابل قبولی را در گیشه نداشته است.

کمدی های کم فروغ

«گل‌به‌خودی» به کارگردانی احمد تجری در ژانر کودک و نوجوان با جذب ۳۳,۱۷۵  هزار مخاطب وفروش ۸,۹۰۰,۷۲۵,۰۰۰ ریال در رتبه بعدی قرار دادرد. این فیلم با فضایی موزیکال، قصه آمال و آرزوهای چند کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجراهای فانتزی می‌شوند.

«نقره داغ» به کارگردانی محسن آقاخان با چهره هایی نظیر اکبر عبدی در رتبه های آخر ایستاده و به عنوان فیلمی از سینمای بدنه هم نتوانسته جلوه قابل قبولی در گیشه داشته باشد. نقره داغ از زمان اکران ۱۸/۳/۱۴۰۱ تا کنون  با ۴,۶۱۲,۴۹۵,۰۰۰ ریال فروش موفق به جذب ۱۴۰۰۰ هزار مخاطب شده است.

«والدین امانتی» کاری از حسین قناعت دیگر فیلم حوزه کودک و نوحوان است که با رقم ۲,۲۳۰,۹۳۵,۰۰۰ ریال فروش قابل توجهی را در گیشه رقم نزده است.

«پسران دریا»   فیلم دیگری در ژانر کودک و نوجوان ساخته افشین هاشمی است که به تازگی وارد چرخه اکران شده و از زمان اکران ایتدای خرداد ۱۴۰۱ تا کنون موفق به فروش  ۱۶۹,۵۹۰,۰۰۰ شده است. این فیلم که در سبک و سیاق فیلم های دهه ۶۰ و دوران طلایی سینمای کودک سفر دو نوجوان از جنوب به شمال کشور را روایت می کند، به عنوان بهترین فیلم چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان شناخته شد.

   ۱۲۲ میلیارد تومان عایدی یک فصل از سینمای ایران | گیشه در دست یک پرونده واقعی تجاوز گروهی 

در این جدول که از سامانه سمفا استخراج شده، رقم فروش فیلم ها (به ریال) در بازه زمانی ابتدای فروردین و تا پایان خرداد ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.  بر این اساس مجموع فروش سینمای ایران در بهار ۱۴۰۱ حدود  ۱,۲۲۰,۹۸۷,۳۸۴,۴۴۰ است.

عنوان فیلمزمان اکرانتعداد مخاطبفروش (ریال)
سگ بند۱۴۰۰/۱۲/۲۵۱,۱۰۸,۴۴۲۳۵۴,۴۷۲,۶۱۰,۹۴۰
انفرادی۱۴۰۱/۰۲/۰۷۱,۰۰۱,۰۷۳۳۳۶,۴۴۰,۵۶۶,۰۰۰
موقعیت مهدی۱۴۰۰/۱۲/۱۸۳۶۵,۵۵۲۱۱۰,۴۴۰,۸۴۵,۰۰۰
شادروان۱۴۰۰/۱۲/۲۵۲۷۱,۵۸۴ ۸۹,۴۳۶,۴۳۵,۰۰۰
روز صفر۱۴۰۰/۱۲/۲۵۲۶۶,۳۸۷ ۸۵,۶۳۵,۷۱۵,۰۰۰
غلفزار۱۴۰۱/۰۳/۰۳۱۹۱,۲۷۶۶۷,۱۰۲,۴۱۰,۰۰۰
مرد بازنده۱۴۰۰/۱۲/۲۵۱۶۳,۰۷۳ ۵۷,۹۱۴,۲۰۰,۰۰۰
چند میگیری گریه کنی ۲۱۴۰۱/۰۲/۲۸۱۰۸,۰۵۲ ۳۴,۳۹۴,۳۶۵,۰۰۰
مغز استخوان۱۴۰۱/۰۲/۰۷۵۹,۵۶۶ ۲۱,۰۱۰,۴۰۰,۰۰۰
مجبوریم۱۴۰۱/۰۲/۲۱۴۳,۲۳۵ ۱۵,۱۳۸,۱۶۵,۰۰۰
لامینور۱۴۰۱/۰۲/۰۷۴۴,۳۳۶۱۴,۳۷۳,۸۸۵,۰۰۰
هناس۱۴۰۱/۰۳/۱۸۳۲,۸۶۷۹,۷۱۹,۸۰۰,۰۰۰
بدون قرار قبلی۱۴۰۱/۰۳/۱۸۲۹,۰۳۶۸,۹۹۴,۲۴۲,۵۰۰
گل به خودی۱۴۰۰/۱۲/۱۸۳۳,۱۷۵۸,۹۰۰,۷۲۵,۰۰۰
نقره داغ۱۴۰۱/۰۳/۱۸۱۴,۸۷۸۴,۶۱۲,۴۹۵,۰۰۰
والدین امانتی۱۴۰۱/۰۳/۱۸۶,۷۴۴۲,۲۳۰,۹۳۵,۰۰۰
پسران دریا۱۴۰۱/۰۳/۰۴۵۴۶۱۶۹,۵۹۰,۰۰۰

 

کد خبر: 117080

نویسنده: وجیهه امیرخانی

منبع: همشهری آنلاین

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0