13 اردیبهشت 1402 - 11:20 ق.ظ

یک درصد برای ارتقای وضعیت فرهنگی و شفافیت!؟

بر اساس این تبصره 9 قانون بودجه سال جاری شرکت‌ها و بانک‌ها مکلف خواهند بود یک درصد از هزینه هایشان را صرف امور فرهنگی کنند و امیدواریم با اقدامات کارگروه و تشکیل سامانه تخصصی این تبصره شاهد ارتقای وضعیت فرهنگی کشور باشیم. این بودجه متعلق به تمامی نهادهای فرهنگی است و نهادهای فرهنگی حاکمیتی و مردم نهاد می‌توانند طرح های خود را به کارگروه مربوطه ارائه دهند تا در روندی شفاف بررسی و انتخاب شوند و مورد حمایت قرار گیرند.

عصر اصفهان، به قلم نادر مجیدی آهی؛ این بخشی از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتصد و نود و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور است که لابد آن را نوعی بشارت تلقی نمود و اما به دلایلی که در ادامه خواهد آمد، نگارنده و احتمالا دست اندرکاران رسانه با هضم این طرز بشارت مشکلاتی داریم.

نخست آنکه با یک نگاه غیر کارشناسی به اخبار پیرامون بودجه متوجه شدیم که بند 9 معزی الیه، مدعیان دیگری هم دارد. مثلا سارافلاحی نماینده ای از استان ایلام، قبلا اعلام نموده بود(خبرگزاری تسنیم) که با ارائه پیشنهادی بند (ح) تبصره (9) ماده واحده را به نحوی اصلاح کرده است که دستگاه‌ها یک درصد از اعتبارات خود را در موضوعات مشخص مربوط به حوزه زنان هزینه کنند که با موافقت نمایندگان روبرو شد.

سپس در خبری دیگر نیز به بند “ک” تبصره 9 اشاره شده و لیستی از مشمولان دریافت بودجه از این محل ارایه نموده. مواردی مانند حمایت از اقتصاد گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی، صندوق توسعه‌ صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی فرهنگی و این قبیل که ابتدا تصور می رود همان بند فرمایش وزیر باشد. ولی در ادامه از وزارت گردشگری نام برده شده است.

خلاصه اینکه تبصره 9 مورد اشاره در خبرها، دارای بندهایی است که ظاهرا با حروف ابجد(ظاهرا) شاخص شده است. ولی بند مربوط به فرهنگ را در این اخبار ندیدیم تا از کم و کیف آن با خبر شویم و معلوم مان نشد بشارت جناب وزیر، ناظر بر کدام بند است. البته بودجه هزار چم و خم دارد که هزار تفسیر سلبی و ایجابی می توان از آن فراز کرد.

واضح است که این چند خط نیز به عنوان تردید در صحت قول وزیر نیست. اما نکته این است که در سخنان ایشان هیچ برآوردی از میزان این بودجه ارایه نشده است. که چقدر است و چطور است و چه موقع است. کما اینکه بحث فرهنگ از منظر تخصیص این قبیل بودجه ریزی نیز در کلام ایشان کلی و بدون سرحد اظهار گردید.

اما از آنجا که در سخنان شان، ذکر خیری هم از “شفافیت” و این چیزها شده بود، لذا خواستیم یادآوری کنیم که ما یک سابقه‌ای هم از وعده و وضعیت در بودجه‌های فرهنگی داریم. یعنی سالهاست که می‌شنویم و اعلام می‌کنند مبالغ قابل توجهی به عنوان بودجه فرهنگی در اختیار استانداری‌هاست. برای دستگاهها نیز در این زمینه جداگانه بودجه هایی تعریف می‌شود. اما تاکنون رسم نشده که گزارشی از محل اعطا یا هزینه این بودجه ها در رسانه‌های عمومی منتشر شود. یعنی حتی گاهی در جلسات این سوال را مطرح هم نموده ایم و صرفا لبخند تحویل گرفته ایم. البته مشهور است که اغلب، بخش عمده این بودجه‌ها برگشت می‌خورد.

این داستان مشهور است، که بزرگی در تمجید از شعر یک شاعری، به او وعده جایزه کلانی را داد (بخوانید اختصاص بودجه فرهنگی!) شاعر بیچاره مدتها رفت و آمد و حسابدار و تحصیلدار و منشی را برای دریافت جایزه ملاقات نمود. ولی حتی معلوم نشد که این جایزه چقدر است و چطور است و چه موقع است و اینها. لذا مدتی بعد و در میان هیاهوی اطراف، آن بزرگ، جرئت کرد و همین را پرسید. آن بزرگوار هم پس از نیافتن فایل(!) مربوطه در حافظه خود گفت: یادم نیست ولی لابد یک چیزی نوشته بودی و ما حظ کردیم، ماهم یک چیزی گفتیم تو خوشت بیاید!

حالا این چند کلمه را نوشتیم تا آخر سر آنطور نشود که بازهم بقول قدیمی ها، بگویند: عطای بزرگان ایران زمین، دوتا باریکلا، سه تا آفرین!

کد خبر: 133094

نویسنده: : نادر مجیدی آهی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0