25 اسفند 1399 - 5:33 ب.ظ

گفت‌وگوی وزیر خارجه قطر با «زلمای خلیل‌زاد» و رئیس دفتر سیاسی طالبان

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر شامگاه یکشنبه تلفنی با «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان درباره روندهای سیاسی و امنیتی مذاکرات افغانستان در دوحه گفت‌وگو کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، به نقل از فارس، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر شامگاه یکشنبه تلفنی با «زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و «ملا عبدالغنی برادر» رئیس دفتر سیاسی طالبان درباره روندهای سیاسی و امنیتی مذاکرات افغانستان در دوحه گفت‌وگو کرد.

توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان تحت نام «توافق‌نامه برای آوردن صلح به افغانستان» چند روز پیش یک ساله شد. طالبان پس از یک آتش‌بس سه روزه در عید فطر ۱۳۹۷، از آمریکا خواستند که وارد گفت‌وگوی مستقیم با این گروه شود. این خواست در بیست‌وسوم خرداد همان سال مطرح شد که استقبال آمریکا را به دنبال داشت. دو طرف گفت‌وگوهای مستقیم صلح را در هفدهم تیر ۱۳۹۷ آغاز کردند و در دهم اسفند سال گذشته، توانستند به توافق صلح دست یابند. این گفت‌وگوها در 9 دور ادامه یافت و سرانجام دو طرف روی برخی از موضوعات توافق کردند.

چند روز پیش »کنت مک‌کنزی» فرمانده مرکز فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه در سخنانی با اشاره به اوضاع در افغانستان گفت: «طالبان به تعدادی از شروطی که به ما اجازه می‌دهد به فکر کاهش نیروهایمان در افغانستان بیفتیم عمل نکرده است.»

«فارن پالیسی» نیز امروز در گزارشی تحلیلی از اختلافات داخلی در دولت آمریکا بر سر پایان دو دهه حضور نظامی واشنگتن در افغانستان خبر داد و نوشت: «با نزدیک شدن به بیستمین سالگرد حادثه یازدهم سپتامبر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در تلاش است تا به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده که حالا اغلب به «جنگ بی‌پایان» شناخته می‌شود، پایان دهد اما او و منصوبان سیاسی ارشد وی با مخالفت ارتشی‌ها و مقامات اطلاعاتی که نگران زود بودن این اقدام هستند، مواجه هستند».

کد 300

کد خبر: 32439

منبع: فارس

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0