19 اردیبهشت 1402 - 4:38 ب.ظ

کمک به امنیت غذایی با کاشت یک میلیارد درخت

ما باید به تناسب هر منطقه، نهال‌کاری کنیم و بهترین نهال‌ها، نهال‌های بومی هر منطقه هستند.

کمک به امنیت غذایی با کاشت یک میلیارد درخت

علی علیزاده، رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: شاخص ما برای ارزیابی این طرح صرفا ًتولید نهال نیست، بلکه تعداد نهال‌هایی است که پس از دو سال کاشت در اراضی، مستقر شوند.

علیزاده افزود: تأکید این کمیته علمی این است که عرصه‌های کاشت نهال‌ها باید علمی تعیین شوند و ما به دنبال تغییر اکوسیستم‌ها نیستیم.

وی ادامه داد: ما در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت به دنبال این نیستیم که برای مثال عرصه‌های مرتعی را به جنگل تبدیل کنیم و اگر در بیابان نهال‌کاری می‌شود باید با هدف مشخص همچون مقابله با کانون‌های گرد و غبار یا تثبیت شن باشد. در این طرح پیش از آنکه به دنبال توسعه درختکاری باشیم باید اکوسیستم‌ها را حفظ کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور درباره آب مصرفی نهال‌های کاشته شده در این طرح گفت: در این طرح، توسعه درختکاری نباید لطمه‌ای به آب کشور بزند، بنابراین باید از آب‌های نامتعارف، آب باران یا آب سبز، آب شور و دریا استفاده شود و البته برای استقرار نهال، یک یا دو بار آبیاری مانعی ندارد و قابل توجیه است.

علیزاده با بیان اینکه اصل کاشت یک میلیارد درخت باید به امنیت غذایی کمک کند، افزود: عرصه‌هایی که به کاشت محصولات زراعی و گیاهان دارویی اختصاص دارد نباید به سمت کاشت نهال‌های جنگلی سوق داده شود.

کد خبر: 133345

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0