7 خرداد 1401 - 3:00 ب.ظ

کمر سرخ، غنی از گنج‌های دارویی

وجود گیاهان دارویی در منطقه کمر سرخ سرایان سبب حفاظت از این گیاهان و تولید عرقیجات گیاهی شده است.

 

 

وجود گیاهان دارویی در منطقه کمر سرخ سرایان سبب حفاظت از این گیاهان و تولید عرقیجات گیاهی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، منطقه کمر سرخ شهرستان سرایان یکی از بی نظیرترین مکان‌ها برای پرورش گیاهان دارویی است. صخره‌ها، تپه ماهور‌ها و منابع آبی باعث تنوع زیستی و وجود بیش از ۴۰ گونه گیاهی و درختی در این منطقه شده است. خانی یکی از معلمین بازنشسته شهرستان سرایان، وجود گیاهان دارویی این منطقه را غنیمت دانسته و از آن‌ها در تولید عرقیات گیاهی استفاده می‌کند.

 

خانی تولید کننده عرقیات گیاهی در سرایان گفت: دستگاه‌هایی را برای عرقگیری به صورت دست ساز ساخته ام و ۳۲ نوع از عرقیجات را تولید می‌کنم. وی گفت: این محصولات با آن که بازار مصرف محدودی دارد، اما از خواص بی نظیر آن‌ها و کیفیت بالای محصولات به دلیل استفاده از فرآیند طبیعی تولید نمی‌توان گذشت. آقای خانی با این کار افرادی را به کشت و پرورش گونه‌های مختلف گیاهان دارویی تشویق کرده و این امر سبب حفاظت هر چه بیشتر از گونه‌های گیاهی شده است.

 

یکی از تولیدکنندگان گیاهان دارویی در کمرسرخ سرایان گفت: انواع مختلفی از گیاهان را می‌کاریم و هم از خود گیاه بهره مند می‌شویم و هم عرقگیری از آن انجام می‌شود. ارشادی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرایان گفت: بیش از ۵۰ گونه گیاهی دارویی در منطقه کمر سرخ شهرستان وجود دارد.

 

وی گفت: برای حفاظت و نگهداری از این گونه‌ها باید نکات مختلفی از جمله زمان برداشت آن را مدنظر قرار داد و در هر زمانی نمی‌توان گیاه را برداشت کرد. ارشادی گفت: باید در فصول مختلف بذرپاشی گیاه انجام شود و بعد نسبت به برداشت اقدام صورت گیرد؛ در صورت عدم رعایت این موضوع، با انقراض گونه‌های گیاهی رو به رو خواهیم بود.

 

گونه‌های متعددی از گیاهان دارویی در دامنه کوه‌ها و دشت‌های سرایان وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به درمنه، سپند، بومادران، آویشن زیره، گل محمدی، رزماری، نعناع فلفلی و به لیمو اشاره کرد.

کد خبر: 115838

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0