13 خرداد 1399 - 4:31 ب.ظ

کمبود فضای سبز مشکل جدی منطقه ۱۳ تهران است

رابط شورایاری منطقه ۱۳ شهرداری تهران، کمبود فضای سبز را به عنوان مساله بزرگ این منطقه عنوان کرد.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از ایرنا، «سید وحید مقدم» روز سه‌شنبه با حضور در دویست و هفدهمین جلسه شورای شهر در مورد فرصت‌ها و تهدیدات این منطقه گزارشی را به  قرائت کرد.

وی در گزارش خود با اشاره به فرصت‌های منطقه ۱۳، عنوان کرد که وجود بازار شهرستانی،   دانشگاه آزاد اسلامی،   بنای تاریخی قصر فیروزه،   بیمارستان‌های فجر، بوعلی، و مرکز بهداشت شهید لواسانی شرق تهران و شاهراه ورودی شرق تهران از فرصت های این منطقه است.

دبیر شورایاری منطقه ۱۳ در ارتباط با تهدیدها و مشکلات منطقه سیزده؛ بافت فرسوده را مهمترین مشکل این منطقه اعلام کرد.

مقدم گفت: شرایط نا به سامان خودرو فروشان، کمبود بازار میوه وتربار در محلات، سد معبر، کمبود مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی، آلودگی صوتی اتوبان شهید باقری و تعریض خیابان پیروزی از جمله تهدید ها و مشکلات این منطقه است.

وی در بخش دیگری از گزارش خود به اقدامات شورایاران در منطقه اشاره کرد و گفت: شناسایی ابرمسئله و مسائل مهم و اولویت دار محلات، تدوین سند توسعه محلات، پیگیری احداث بوستان محلی (بوستان کودک)، پیگیری احداث میدان میوه تره بار (محله امامت)، شناسایی و ارتباط با کنشگران اجتماعی، فرهنگی، شهری و سمن‌ها، بازدیدهای میدانی با شهردار منطقه، معاونت‌ها و شهرداران نواحی جهت رفع مشکلات محلات، اهدای سبد کالا، جهزیه، وام قرض الحسنه و  برگزاری برنامه فرهنگی از جمله یادواره شهدا از فعالیت های شورایاران در این منطقه بوده است.

مقدم، کمبود سرانه فضای سبز را ابر مسئله منطقه اعلام کرد و افزود: پادگان‌های نیروی هوایی و ساصد، ترمینال شرق، سیاست اجرا شده مدیریت شهری سابق در میدان امام حسین (ع) و خیابان ۱۷ شهریور از دیگر مسایل این منطقه است.

رابط شورایاری منطقه ۱۳ در کنار اعلام فرصت‌ها و تهدیدات منطقه به ارائه پیشنهاداتی برای عبور از مشکلات و استفاده از ظرفیت‌های منطقه پرداخت و گفت: احداث پارک محلی، خروج پادگان نظامی بازگشایی میدان امام حسین و خیابان ۱۷ شهریور، جابه جایی ترمینال شرق، ساماندهی خودرو فروشان، احداث دیوار صوتی اتوبان شهید باقری، تسهیلات تشویقی ویژه بافت فرسوده، ساماندهی سدمعبر منطقه، احداث میوه و تره بار و ساماندهی شاهراه ورودی شرق تهران از جمله پیشنهادات برای رفع مشکلات است.

وی در ادامه سخنان خود به توضیح فعالیت شورایاری برای مقابله با کرونا پرداخت.

منطقه ۱۳ در منتهی الیه بخش شرقی شهر تهران قراردارد که از شمال به مناطق ۴، ۷ و ۸ (محور دماوند) از غرب به منطقه ۱۲ (محور ۱۷ شهریور) از جنوب به منطقه ۱۴ (محور پیروزی) و از شرق به بزرگراه یاسینی و سرخه حصار (حریم شرق تهران) محدود می‌شود.

این منطقه براساس تقسیمات شورای اسلامی شهر تهران دارای ۴ ناحیه، ۱۳ محله و مساحت منطقه در حدود ۱۲۸۳ هکتار و از این سطح حدود ۹۳۰ هکتار به بافت شهری و مابقی اراضی نظامی، صنایع و حریم است.

همچنین حریم منطقه ۱۳ با مساحت ۸۰ کیلومترمربع شامل روستاهای سرخه حصار، همه سین (ده ترکمن)، اراضی موسوم به زیتون، ترقیون، سنجریون، خجیر و پارک‌های جنگلی سرخه حصار، خجیر و سعید آباد است.

کاخ یاقوت به مردم بازگردانده شود 

وی در بخش دیگری از سخنان خود از اعضای شورای شهر برای توجه به به شورایاران برای احصاء و اجرای پروه‌های کوچک مقیاس محلی، تشکر کرد.

وی ادامه داد: برای اجرای پروژه‌های سرخه حصار ۱۴۵ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده و لازم است که این بودجه اختصاص داده شود.

مقدم با بیان این که باید نگاه ویژه‌ای به سرخه حصار شود، افزود: پارک جنگلی سرخه حصار امکانات تفریحی ندارد و به همین دلیل مردم مجبورند برای استفاده از تجهیزات تفریحی از شرق به غرب تهران سفر کنند.

وی با بیان این که بنای تاریخی قصر فیروزه که مربوط به دوره قاجار است در یک تفاهمی فی مابین سپاه و شهرداری، قرار است مرمت شود گفت: متاسفانه این بنای تاریخی سال ها ست که رها شده و بهتر است تا اوضاع آن بدتر نشده نسبت به مرمت آن و تبدیلش به موزه اقدام کنیم.

مقدم افزود: در بیمارستان لواسانی کاخ یاقوت قرار دارد که حالا تبدیل  به دفتر مدیر بیمارستان شده و لازم است شهرداری تهران با سازمان تامین اجتماعی رایزنی داشته باشد تا بتوانیم از این فضا به نفع مردم استفاده کنیم.

وی با بیان این که پادگان‌های نیروی هوایی ۲۱ درصد از سطح منطقه را به خود اختصاص دادند، گفت: باید پیگیری‌های لازم برای خروج پادگان‌ها از شهر تهران انجام گیرد که اگر پادگان نیروی هوایی از منطقه ۱۳ خارج شود ۹۰ درصد مشکلات محل حل می‌شود.

مقدم همچنین با اشاره به عدم تعیین تکلیف و افتتاح ترمینال شرق گفت: رئیس شورای شهر به شهردار نامه نوشته است و امیدواریم  تعیین تکلیف این پایانه باعث خیریت در منطقه شود.

درخواست مشارکت جدی شورایاران

«احمد مسجد جامعی» عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: امام خمینی همواره تاکید می‌کردند که کار مردم را به خودشان واگذار کنید که این تفکر مبنای شکل گیری شورای شهر شد.

وی افزود: در ساختار اولیه شورای شهر تهران قرار بود که شورای محله و منطقه نیز شکل گرفته شود اما به دلیل رفت و آمدهای انجام شده با شورای نگهبان ساختار عوض شد.

مسجد جامعی یادآور شد: بعد از یک مدتی از آن جایی که جایگاه مردم در منطقه و محله دیده نمی‌شد شورایاران شکل گرفت اما جای سوال است که جایگاه شورایاران در تصمیم گیری‌های محلی کجاست؟

عضو شورای تهران ادامه داد: قرار بود تعامل و همکاری مدیریت شهری با شورایاران مشخص شود که حتی قرار بود یک سندی تدوین شود که نیمه کاره ماند.

افزایش ۵ برابری بودجه منطقه ۱۳ در شورای پنجم

«مجید فراهانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم گفت: بودجه منطقه ۱۳ در سال ۹۶ حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده است اما در راستای عدالت منطقه ای و به دلیل محرومیت این منطقه، ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: در حال حاضر بودجه منطقه به ۴۰۸ میلیارد تومان رسیده است که نشان می دهد رویکرد شورای پنجم در راستای عدالت منطقه ای است.

فراهانی با بیان اینکه دو مسئله مهم در منطقه ۱۳ وجود دارد که باید به آن اهمیت داد، بیان کرد: بحث فضای سبز و بافت قدیمی و فرسوده منطقه از چالش ها است که برای حل آن سه پروژه مدیریت بحران در منطقه وجود دارد که متاسفانه پیشرفت خوبی نداشته است.

تبدیل سرخه حصار به قطب گردشگری
«حجت نظری» عضو کمیسیون فرهنگی نیز گفت: پارک سرخه حصار تنها مرکز فرهنگی منطقه ۱۳ است.

وی افزود: با این که سرخه حصار می‌تواند تبدیل به قطب گردشگری شود؛ اما این موضوع با جدیت پیگیری نمی‌شود و اهتمام لازم را ندارند و لازم است شهرداری تلاش خود را بیشتر کند.

کد خبر: 43432

منبع: ایرنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0