1 مرداد 1401 - 8:00 ق.ظ

کشتی‌های عازم اوکراین برای اطمینان از نداشتن اسلحه بازرسی می‌شوند

یک مقام عالی رتبه سازمان ملل تاکید کرد که بر اساس جزئیات توافق استانبول، کشتی‌های عازم اوکراین به منظور اطمینان از حمل نکردن محموله اسلحه بازرسی می‌شوند.

به نقل از روسیا الیوم یک مقام عالی رتبه سازمان ملل تأیید کرد که نمایندگان روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل کشتی‌های عازم اوکراین را بازرسی خواهند کرد تا مطمئن شوند که هیچ سلاحی در کشتی وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت: گروه‌های بازرسی در ترکیه تشکیل می‌شوند، تیم‌های بازرسی در ترکیه متشکل از نمایندگان همه طرف‌ها (روسیه، اوکراین، ترکیه) و سازمان ملل خواهند بود.

وی افزود: کشتی‌ها طبق جدول زمانی که مورد تایید مرکز هماهنگی مشترک قرار دارد و پس از بازرسی آن توسط تیم بازرسی وارد بنادر اوکراین می شوند.

به گفته وی، مسئولیت اصلی تیم های بازرسی بررسی وجود کالاها و پرسنل غیرمجاز در کشتی های ورودی یا خروجی بنادر اوکراین خواهد بود.

روسیه و اکراین پس از دو ماه مذاکره درباره انتقال غلات از بنادر دریای سیاه عصر جمعه( ۲۲ ژوئیه )قراردادی را با میانجیگری ترکیه در  کاخ دولما باغچه شهر استانبول امضا کردند که قرار است امکان صادرات جهانی غلات انبار شده در بنادر دریای سیاه را فراهم کند.

وزیر دفاع روسیه و وزیر توسعه اوکراین نیز به نمایندگی از دو دولت درگیر در جنگ، این توافق را امضاء کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد به‌ عنوان میانجی‌های بین میان مسکو و کی‌یف، در مراسم امضای این توافق حضور داشتند.

روسیه و اکراین در مجموع حدود ۳۰ درصد از تجارت جهانی گندم را در اختیار دارند و برآوردها حاکی از آن است که هم اکنون دست‌کم ۲۰ میلیون تن گندم، معادل ۱ درصد مصرف جهانی در انبار بنادر دریای سیاه بلوکه شده باشند که جهان و به ویژه آفریقا را با یک تهدید جدی در موضوع کمبود مواد غذایی روبرو کرده است.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله‌های غلات را تضمین خواهد کرد.

اوایل خرداد ماه، رئیس جمهور روسیه در گفت‌و‌گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان در روز شنبه گفت: «روسیه مایل است تا  در مورد راه هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت و گو کند».

کد خبر: 118444

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0