8 اسفند 1400 - 9:03 ق.ظ

چک‌های صیادی هنوز به کاهش چک های برگشتی کمکی نکرده است!

علیرغم ورود چک‌های صیادی برای کاهش چک‌های برگشتی در نظام بانکی، براساس اعلام بانک مرکزی تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی در دی افزایش یافت.

به گزارش عصر اصفهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، بانک مرکزی برای مقابله با چک‌های برگشتی، چک‌های صیادی را وارد بازار کرد که براساس اعلام همین نهاد در دی ۱۴۰۰، درصد چک‌های صیادی برگشتی حدود ۷.۵ درصد است، در صورتی که درصد چک‌های قدیم برگشتی برابر با حدود ۱۱.۲ درصد است.

 

*یک ماه پس از ورود چک‌های صیادی، در اردیبهشت ۱۴۰۰ تعداد

 

چک‌های برگشتی با افزایش بیش از ۱۷ درصدی نسبت به ماه گذشته خود همراه بود. در ابتدا گیرندگان چک باید از طریق سامانه بانک مرکزی عملیات ثبت و استعلام چک صیادی را انجام می‌دادند که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی برخی از بازاریان این مرحله به خوبی انجام نشد و منجر به افزایش بیش از ۲۷ درصدی تعداد چک‌های برگشتی شد.

 

آقای کاووسی کارشناس امور بانکی گفت: چک‌های صیادی که وارد چرخه تجارت شد به دنبال خود مشکلاتی را داشت که بانک مرکزی تلاش کرد از طریق فرهنگ سازی این مسئله را در بین مردم رواج دهد؛ اما تجار و کسبه‌ای که سال‌های زیادی را در بازار کار کرده اند با این سیستم نتوانستند ارتباط موثری بگیرند.

 

او می‌گوید: مسئله اصلی مربوط به ثبت چک‌ها در سامانه است به نحوی که صادر کننده در سامانه مشخص کند که گیرنده چه شخصی است و گیرنده هم در زمانی که بخواهد این چک را منتقل کند مجدد باید در سامانه این ثبت را انجام دهد که تجار و کسبه نتوانستند با این موضوع ارتباط برقرار کنند.

 

یکی از بازاریان گفت: بسیاری از خریداران به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از روند ثبت، چک هایشان نقد نشد و جنس‌های ما هم رفت.

 

فراهم کرد، پس از آن، این امکان به درگاه‌های بانکی انتقال پیدا کرد و در اواخر آذر، نادعلی زاده سخنگوی قانون جدید چک از امکان ثبت و استعلام چک‌های صیادی از طریق دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها خبر داد که در ابتدا خودپرداز ۴ بانک این امکان را فراهم کرده بودند و براساس اعلام بانک مرکزی، تا آخر سال خودپرداز تمام بانک‌ها به سامانه صیاد متصل خواهند شد.

 

آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی هم در ۲۴ آبان در نشست خود با کمیسیون اصل ۹۰ روش جدیدی را برای ثبت و استعلام چک علاوه بر راه‌های گذشته اعلام کرد.

 

به گفته او، یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که در قانون چک باید اجرایی شود، مربوط به ثبت، صدور و تاییدیه چک است که امکان آن باید علاوه بر روش‌های فعلی که وجود دارد از طریق خودپردازها و پیامک هم فراهم شود.

 

افزایش ۱.۶ درصدی چک‌های برگشتی با وجود چک‌های صیادی

 

براساس اعلام بانک مرکزی از آمار چک‌های مبادله‌ای برگشت خورده در دی، تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی به ترتیب به میزان ۱.۶ و ۱۹.۶ درصد نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا کرده اند. طبق اعلام این نهاد یکی از اهداف مهم بانک مرکزی از ارائه دسته چک‌های صیادی، جلوگیری از برگشت خوردن چک بود، اما شرایط فعلی بازار از برگشت خوردن چک‌های صیادی خبر می‌دهد.

 

گزارش بانک مرکزی نشان می دهد که در دی، ۷.۵درصد از چک های صیادی نیز برگشت خورده است.

کد خبر: 48103

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0