10 اردیبهشت 1402 - 10:21 ق.ظ

در واکنش به نقد یک رسانه برای رتبه بندی پایگاه های خبری؛

چرا گمان خوب نبردید؟!

اعلام رتبه بندی پایگاههای خبری در سال 1401 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  بازخوردهایی نیز در بین دست اندرکاران رسانه داشت. منجمله پایگاه رویداد 24  و با قلم فرهاد فرزاد  و عبارت "رتبه بندی ارشاد هیچ تاثیری در انتخاب مخاطب ندارد" باستقبال این رتبه بندی رفته است و تلویحا آن را مهم نیز ندانسته است. مع‌الوصف نویسنده یاد شده در متن ارزیابی خود با آوردن کلمات مهیبی چون "دیکتاتوری" و "سلاخی رسانه مستقل" (؟) و این قبیل، اعتراض شدیدی به این رتبه بندی نموده است.

عصر اصفهان، به قلم نادر مجیدی آهی؛ حداقل نگارنده نمی‌داند در ازای این رتبه بندی قرار است چه چیزی عاید پایگاه های خبری بشود یا چه امتیازی را از دست بدهند. ولی در مطلب فرهاد، در ذیل عنوانی به نام رسانه تزار(؟) که ندانستیم چیست،  منجمله ذکری هم از سایت عصر اصفهان نیوز، شده است. چند جمله بعدی مواردی است که به عنوان  اطلاعات تکمیلی یا پاسخ نوشته فرهاد به عرض می‌رسد.

اجمالا همانطور که نوشته اید، در حال حاضر، یعنی موقع نوشتن این چند کلمه ،  سایت مشکلاتی دارد. اولا تحت تعمیر است. درثانی می‌دانید که اینک شش هفت سالی است که در اول هرسال، همه مشاغل، مخصوصا رسانه ها، مجبور به یک بازنشانی _ مخصوصا از درگاه اقتصادی _  هستند! رفت و آمد نیروها و و به روزآوری سخت افزارها و این نحو از والذاریات. اما رتبه بندی مورد بحث در اواسط سال قبل صورت گرفته است که سایت کماکان فعال و سرزنده بود. عصر اصفهان نیوز اگرچه در عرصه رسانه چندان تازه کار و یا بقول فرهاد، ناشناس نیست (دستکم در اصفهان یک نشان یا برند است) ولی سال گذشته سعی نمود ذیل ملاک هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اعلام نموده است خود را محکی بزند و لذا برای اولین بار در این آزمون شرکت نمود.

همین. ولی در مورد متن فرهاد فرزاد می‌شود به سبک خودشان قلمی زد. ولی ما جدال صنفی را یک کار حرفه‌ای نمی‌دانیم. مشی ما اینطور است که رسانه و مجموعه آن، جزو خطوط رعایت شده ماست . لذا هرچقدر که از موفقیت هایشان خوشحال می‌شویم و مدافع حریم شان می‌باشیم، در قبال اشکالات شان اما، جز در فضای تخصصی و خصوصی حرفی نمی‌زنیم و نقدی ارایه نمی نماییم.

این رتبه بندی چند دوره است که منتشر می‌شود. بررسی کردیم هرساله  نام هایی در جدول رتبه ها، بالا و پایین رفته است. سوال کردیم و معلوم شد تا کنون نه به رتبه‌های بالا چیزی داده‌اند و نه از رتبه پایین چیزی گرفته‌اند و این جداول در محتمل ترین وضعیت، شاید نوعی بازخورد فعالیت پایگاهها از نگاه دولت یا بقول فرهاد: حاکمیت(!؟) است و لابد صاحب هر پایگاه مختار است که مشی خود را بروفق، یا ضد آن تنظیم نماید.

همکاران ما در بدترین حالت می توانند حضور نام پایگاه‌هایی مانند عصر اصفهان نیوز و بقول فرهاد ناشناس را در این جدول، از منظر فرهنگی خودمان و مثلا با ضرب المثل: کهتران، مهتران شوند به عمر، استقبال نمایند. نه آنکه چند چوبی هم، بی‌جهت به گرده دو سه جوان بی مزد و مواجب که گرداننده این سایت ها می باشند، بزنند. یعنی همانطور که خداوند در قرآن با لحنی ملامت بار فرموده است: لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْرًا

یعنی چرا گمان خوب نبردید؟

 

کد خبر: 132915

نویسنده: نادر مجیدی آهی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 1