30 بهمن 1401 - 3:27 ب.ظ

چرا ایران اینترنشنال لندن نشین به واشنگتن رفت؟

شبکه سعودی ایران‌اینترنشنال پایان مفتضحانه فعالیت‌های خود در لندن را به بهانه مسائل امنیتی خبرنگاران نسبت داده است.

به گزارش عصر اصفهان به نقل از ایرنا، شبکه سعودی ایران‌اینترنشنال روز شنبه با انتشار خبری در تارنمای خود ادعا کرد که «برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و همکاران خود، پخش برنامه‌های این شبکه را از شامگاه جمعه از لندن متوقف و همه بولتن‌های خبری ۲۴ ساعته خود را به واشنگتن منتقل کرد.»

«ایران‌اینترنشنال» مدعی شد: «این تصمیم در پی دریافت هشدار‌هایی صورت گرفت که پلیس متروپولیتن لندن، درباره وجود تهدید‌های جدی و فوری نسبت به امنیت روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در این رسانه، به مدیران ایران‌اینترنشنال منتقل کرده است.»

این شبکه، آخرین مورد از تهدید‌ها علیه «ایران اینترنشنال» را به یک تبعه اتریشی به نام «محمد حسین دوتایف» نسبت داده که «روز شنبه ۲۲ بهمن از سوی پلیس ضد تروریسم بریتانیا بازداشت شده است» سپس بدون ارائه هیچ مدرکی مدعی شده است که «مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بار‌ها ایران اینترنشنال و کارکنان آن را تهدید کرده‌اند» و این مساله در ماه‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

این شبکه که به تعبیر باراک راوید خبرنگار سرشناس اسرائیلی برای جنگ اطلاعاتی علیه ایران استفاده می‌شود آبان ماه گذشته ادعا کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدید‌هایی جدی علیه روزنامه‌نگاران این شبکه به راه‌انداخته است.

شرکت «ولانت مدیا» که «ایران اینترنشنال» را مدیریت می‌کند با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد: این تهدید‌های مرگبار علیه شهروندان بریتانیایی در خاک بریتانیا، چند هفته پس از هشدار‌های سپاه و دولت ایران راجع به اقدامات یک رسانه آزاد و بی‌سانسور فارسی‌زبان است که در لندن فعالیت می‌کند.

هم زمان بحث به پارلمان انگلیس کشیده شد تا دست‌اندرکاران این ادعا، از طریق باب بلکمن رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و اسرائیل، تقاضای تشدید تحریم‌ها علیه سپاه و شناسایی آن را به عنوان نهاد به اصطلاح تروریستی مطرح کنند. بلکمن در جلسه با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه انگلیس پرسید که سپاه «چه اقدامات بیشتری را باید صورت دهد تا ما آن‌را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهیم.»

دومینوی فشار‌ها با گزارش هفته‌نامه ساندی تایمز که ادعا کرد که صد‌ها نفر از روزنامه‌نگاران و کنشگران سیاسی در بریتانیا در چند ماه اخیر نامه‌هایی از پلیس ضدتروریسم بریتانیا دریافت کرده‌اند که به آنان هشدار می‌دهد به دلیل مواضعشان در مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران، ممکن است هدف حمله قرار بگیرند؛ ادامه یافت.

اما این تحرکات زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم موساد سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی ادعای ساختگی تهدید خبرنگاران ایرانی توسط سپاه را سرهم کرده و در اختیار انگلیس قرار داده است. تارنمای «تایمز اواسرائیل» در گزارشی ادعایی نوشت: اسرائیل اطلاعاتی را در اختیار مقام‌های انگلیسی قرار داد و آن‌ها را قادر ساخت تا نقشه ایران برای حمله به روزنامه نگاران مستقر در انگلیس را خنثی کنند.

بعد از آن رئیس سرویس جاسوسی داخلی انگلیس، ادعا کرد که نهاد‌های امنیتی این کشور تهدید‌های متعددی را از سوی ایران در زمینه قتل و ربایش شهروندان بریتانیایی خنثی کرده‌اند. کن مک‌کالوم آبان‌ماه گذشته برپایه اطلاعات ساختگی رژیم صهیونیستی مدعی شد که نهاد‌های امنیتی بریتانیا در سال ۲۰۲۲ دست‌کم ده مورد «تهدید بالقوه از سوی ایران برای ربودن و یا حتی قتل شهروندان بریتانیایی و یا افراد ساکن بریتانیا که دشمنان حکومت ایران تلقی می‌شوند» را کشف و خنثی کرده‌اند.

جالب اینجاست که ایران اینترنشنال هم در خبر توقف فعالیت‌های خود در لندن، اشاره کرده است: «کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل نیز پیشتر اعلام کرده بود موساد، سازمان امنیت داخلی بریتانیا، ام‌آی۵ را درباره تهدید جانی علیه شهروندان ایرانی در بریتانیا به ویژه روزنامه‌نگاران شاغل در ایران‌اینترنشنال آگاه کرد.»

به هر روی این پروژه سعودی – صهیونیستی اکنون به پایان فعالیتش در لندن رسیده و قرار است از این پس زیر سایه واشنگتن به دروغ‌پراکنی‌ها و سیاه‌نمایی‌های خود علیه ایران ادامه دهد. اما برخلاف سناریوی مطرح شده، پایه‌های فعالیت ایران اینترنشنال از سال ۱۳۹۷ در پی شکایت ایران از این شبکه به آفکام و سپس انتشار سلسله مقالات گاردین درباره وابستگی این شبکه به منابع مالی عربستان سست شده بود.

طبق گزارش گاردین عربستان سعودی فقط در یک مرحله ۲۵۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی شبکه ایران اینترنشنال که هیچ‌گونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، پرداخت کرده است. شنیده‌ها حاکی است که جمال قاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در افشای اطلاعات روزنامه گاردین درباره کمک مالی رژیم عربستان به ایران اینترنشنال دست داشته که بعدا توسط عناصر این رژیم به شکل فجیعی به قتل رسید.

همان زمان گاردین قرار بود میزگردی را درباره پشت پرده قتل «جمال خاشقچی» و منبع مالی ایران اینترنشنال ترتیب دهد که به طور ناگهانی و بدون ارائه توضیح تعلیق شد. این درحالیست که گاردین قبلش اعلام کرده بود به دلیل تعداد بالای تقاضا‌ها برای شرکت در این نشست، ظرفیت تکمیل شده و متقاضیان جدید خرید بلیت بایستی در لیست انتظار قرار گیرند.

اما ترکش اول به ایران‌اینترنشنال مهرماه ۱۳۹۷ زده شد. هنگامی که سفارت جمهوری اسلامی ایران در پی حمله تروریستی در اهواز و پخش مصاحبه شبکه ایران اینترنشنال با سخنگوی گروه تروریستی «الاحوازیه» شکایت خود را تسلیم نهاد ناظر بر رسانه‌های صوتی وتصویری انگلستان (آفکام) کرد.

در این نامه سفارت کشورمان، اقدام شبکه ایران اینترنشنال را نقض صریح قانون و نماد آشکار حمایت از تروریسم خواند و خواستار برخورد جدی با این اقدام به‌عنوان ترویج تروریسم و خشونت شد. جالب اینجاست که وزارت امور خارجه انگلیس هم طرح شکایت تهران از شبکه ایران اینترنشنال از مسیر آفکام را بهترین گزینه اعلام کرده بود.

چند ماه بعد آفکام گزارش خود را در ۱۳ صفحه منتشر کرد و توجیهات این شبکه در مصاحبه با نماینده گروه تروریستی «الاحوازیه» را نپذیرفت. گزارش آفکام البته شرح تمامی جزئیات اقدامات این شبکه برای تعدیل مواضع خود در روزگزارش حادثه می‌باشد و درنهایت جمع‌بندی کرده است که با اقدامات اصلاحی بعدی آن شبکه اقدام غیرقابل‌قبول اولیه خود را رفع نموده و خود را از نقض قوانین رهانیده است و لذا مستحق برخورد قانونی نیست.

اما سلسله افشاگری‌های گاردین پس از انتشار گزارش آفکام، ضربه دیگری را به پیکر این شبکه وارد کرد. گاردین آبان ۱۳۹۷ در یکی از گزارش‌های خود نوشت: عربستان که کوچکترین انتقادی از سیاست‌های خود را برنمی تابد حالا شبکه‌ای به راه انداخته تا از طریق فعالیت‌های جانبدارانه آن، رقیب منطقه‌ای خود ایران را تحت فشار قرار دهد.

بر اساس این گزارش، بسیاری از کارکنان این شبکه با پیشنهاد‌های مالی که اغلب دو برابر مقداری بود که رسانه‌های رقیب حاضر به پرداخت بودند فریب خورده و از منبع آن اطلاعی نداشتند. یکی از کارکنان سابق این شبکه به گاردین گفته بود: «بسیاری از پرسنل دریافته اند که حقیقت در مورد سرمایه گذاران عربستانی که پشتوانه این شبکه هستند به آن‌ها گفته نشده، اما چون می‌ترسند براساس قراردادشان ناچار به بازگرداندن دریافتی‌های خود شوند، نمی‌توانند استعفا دهند.»

به هر روی، اینک که شبکه ثروتمند ایران اینترنشنال با پول رژیم سعودی، به شکل مفتضحانه‌ای مقر خود را در لندن تعطیل کرده است، شاید زمان آن باشد که سایر شبکه‌های معاند فارسی زبان – به طور ویژه شبکه‌ای که با پول مسدود شده ملت ایران که توسط رژیم سابق از کشور خارج شد، گردانده می‌شود – و به شکل خستگی‌ناپذیری طی سه ماه گذشته به دروغ‌پراکنی، جوسازی و سیاه نمایی علیه ایران پرداختند، از سرنوشت ایران اینترنشنال درس بگیرند.

منبع: ایرنا

کد خبر: 131835

منبع: ایرنا

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0