29 مرداد 1401 - 9:00 ق.ظ

پیشرفت ۸۰ درصدی اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان در دولت سیزدهم

اجرایی سازی قانون جهش تولید دانش بنیان، در مسیر دستورات و وعده‌های رئیس جمهور، سند تحول دولت مردمی و قوانین بالادستی در حال اجرا است و تاکنون ۸۰ درصد اجرای این قانون در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشرفت داشته است.

یکسال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده.

وضعیت نامناسب شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با اینحال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

در این گزارش به قانون جهش تولید دانش بنیان در دولت سیزدهم و میزان پیشرفت اجرای این قانون خواهیم پرداخت، قانونی که اگر به صورت صحیح اجرا شود، بسیاری از نابسامانی های حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور مرتفع خواهد شد.

 

پیشرفت ۸۰ درصدی اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان در دولت سیزدهم

 

مجلس شورای اسلامی پس از ۱۸ ماه تلاش و البته به دنبال حمایت رهبر معظم انقلاب از حوزه دانش بنیان کشورمان در روزهای پایانی سال گذشته، قانون «جهش تولید دانش بنیان» را نهایی و در اردیبهشت ماه سال جاری این قانون برای اجرا به تصویب شورای نگهبان رسید.

قانونی که در آن سه محور مهم و راهبردی شامل تقویت ابزارهای حمایت مالی از شرکت‌ها، توسعه زیرساخت‌ها و رفع موانع تولید و نیز توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفته است.

با اهتمام جدی دولت به تحقق اهداف شعار سال، نخستین آیین‌ نامه قانون جهش تولید دانش بنیان، زودتر از موعد قانونی در اوائل مردادماه جاری به تصویب هیئت دولت رسید. این قانون در ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره، مزایای قابل‌ توجه برای دانش‌ بنیان‌ها در نظر داشته‌ است و تصویب سایر آیین‌ نامه‌های آن در دستور کار دولت قرار دارد.

با توجه به یکسالگی فعالیت دولت مردمی سیزدهم، دولتمردان در این دوره از مدیریت کشور فعالیت های خوبی را در همه زمینه ها ارایه داده اند. یکی از این حوزه ها، حوزه فناوری کشوراست که هدایت آن را معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری بر عهده دارد، سکان داری این معاونت بر عهده سورنا ستاری است کسی که تجربه فعالیت در این حوزه و رهبری زیست بوم نوآوری و فناوری کشور را دردولت های قبلی یازدهم و دوازدهم نیز برعهده داشته است.

زیست بوم نوآوری و فناوری کشوردر دولت سیزدهم با توجه به تجربیات قبلی و عدم تغییرمدیریت آن، نسبت به سایرحوزه های کشور خیلی پرشتاب تر حرکت خود را آغاز و در حال انجام کار است.

 

پیشرفت ۸۰ درصدی اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان در دولت سیزدهم

 

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با توجه به نگاه مثبت دولت سیزدهم به توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور و تاکید مقام معظم رهبری به توسعه اقتصاددانش بنیان به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی ودانش بنیان مجموعه ای از فعالیت‌ها شامل جلب مشارکت وزارتخانه‌های مرتبط در اجرایی سازی شعار سال، تصویب و اجرای سریع قانون جهش تولید دانش بنیان، گسترش فعالیت‌های مرتبط با قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده است.

 

پیشرفت ۸۰ درصدی اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان در دولت سیزدهم

 

برهمین اساس در دولت سیزدهم از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنظیم‌گری فعالیت های دانش بنیانی دستگاه‌های اجرایی به منظوررفع چالش‌های ملی فناورانه با هدف اجرای سازی قانون جهش تولید دانش بنیان و تشکیل دبیرخانه ستاد ویژه رفع موانع، تقویت و توسعه شرکت های دانش بنیان و تحقق شعار سال از شهریور ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته شد.

در این مدت علاوه بر تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان، ۱۳ آیین نامه اجرایی قانون در تعامل با سایر دستگاه ها تدوین شد.

ابلاغ احکام مطرح در قانون به دستگاه‌های ذیربط صورت گرفته است، همچنین دبیرخانه شورای راهبری فناوری ها و تولیدات دانش بنیان معاونت علمی رئیس جمهور مستقر شده است و اولین جلسه شورا با حضور رئیس جمهور در فاصله کمتر از یک ماه از ابلاغ قانون تشکیل و ‌پیش نویس آیین‌نامه تولید دانشگاهی و اشتغال آفرین وزارتخانه جهاد کشاورزی، بهداشت، نیرو، صمت، علوم تحقیقات و فناوری، اقتصاد کشور، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرهنگ و ارشاد اسلامی نهایی شده است.

 

پیشرفت ۸۰ درصدی اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان در دولت سیزدهم

 

اجرای ۸۰ درصد قانون جهش تولید دانش بنیان 

اجرایی سازی قانون جهش تولید دانش بنیان، در مسیر دستورات و وعده‌های رئیس جمهور، سند تحول دولت مردمی و قوانین بالادستی در حال اجرا است و تا کنون ۸۰  درصد اجرای این قانون در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری پیشرفت داشته است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درمدت یک سال فعالیت دولت سیزدهم  توانسته ۱۰ آیین نامه اجرایی سازی شعارسال مبنی بر «تولید ملی، دانش بنیان و اشتغال آفرین» ‌ به تفکیک دستگاه های اصلی مرتبط و ۱۳ آیین نامه اجرایی سازی قانون جهش تولید را انجام دهد، همچنین به منظور توسعه علم و فناوری با هدف حمایت از توسعه فناوریهای راهبردی توسط ستادها و اجرای طرح های کلان فناوری و نوآوری  توانسته از ۳۶۲   طرح توسعه فناوری متناسب با نیازهای جامعه در ۱۰ ستاد توسعه فناوری راهبردی ومرکز طرح های کلان ملی فناوری حمایت کند، همچنین دراین مدت از ۲۳ طرح ملی رونمایی شده و همچنین ۱۵۴ طرح جهت اخذ تسهیلات تجاری سازی تصویب و از ۲۳ طرح فناورانه نیاز محور متناسب با اولویت های اعلامی سازمان ها و نهادهای کشور حمایت شده است.

برنامه توسعه زیست بوم نوآوری و خلاق یکی دیگر برنامه های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور ارائه و در  حال اجراست در همین راستا برای اجرای بند ب از ماده ۶ قانون جهش تولید دانش بنیان وتاسیس وحمایت از خانه های خلاق و نوآوری و شرکت های خلاق واجرایی سازی سند توسعه ملی فناوری های نرم وفرهنگی که از اهداف مورد انتظار اجرای این طرح است، تاکنون از راه اندازی ۶۵ خانه خلاق ومرکز نوآوری در استان ها حمایت شده است.

 

پیشرفت ۸۰ درصدی اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان در دولت سیزدهم

 

همچنین مجوز ۳۱ شتابدهنده تخصصی صادر و از راه اندازی هفت مرکز نوآوری تخصصی  و ۲ کارخانه نوآوری در زیست بوم نوآوری و فناوری کشوردر دولت سیزدهم حمایت شده است.

بر اساس این برنامه همچنین به شناسایی و تاسیس ۷۰۰ شرکت خلاق کمک شایانی شده است، با توجه به اجرای برنامه توسعه زیست بوم نوآوری و خلاق از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیش از ۱۴۰۰ خدمت در حوزه استقرار کسب و کار و نظایر آن به واحدهای خلاق ارائه شده است.

برنامه توسعه زیست بوم نوآوری وخلاق درمسیر مطالبات رهبر معظم انقلاب، دستورات رئیس جمهورو قوانین بالادستی در حال اجرا است واز شهریور۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۱ پیشرفت ۱۰۰ درصدی داشته است.

کد خبر: 119567

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0