6 بهمن 1400 - 12:18 ق.ظ

پروژه بلوار ساحلی روستای جهق نیازمند اعتبارات ملی است

مسکوت ماندن و به پایان نرسیدن بلوار ساحلی روستای جهق کاشان پس از گذشت 14 سال از سیل ویرانگر این روستا موجب ناراحتی وگلایه اهالی این روستا شده است.

به گزارش عصر اصفهان ؛ روزهای آغازین تابستان سال 86 بود که بارش باران برای دقایقی باعث شد سیلی ویرانگر با ارتفاع بیش از شش متر سونامی وار روستاهای جهق، زنجانبر و نصرآباد و خرمدشت را در هم بکوبد و خسارات سنگین جانی و همچنین مالی زیادی بر جای بگذارد و حتی بزرگراه تهران – اصفهان را در مجاورت روستای خرمدشت به سختی تهدید کند.

به گفته فرماندار وقت شهرستان کاشان خسارات وارده و عمق فاجعه در روستای جهق بیش از سایر مناطق بود و در پی این حادثه دو نفر از اهالی این منطقه جان خود را از دست دادند و همچنین بیش از 50 درصد منازل مسکونی روستای جهق و 70 درصد مزارع و باغ‌های کشاورزی اهالی این روستا از بین رفت.

به دلیل وقوع این سیل و نیز فقدان توجه مسئولان به برخی از عوامل و موانع رشد روستایی از جمله نبود طرح هادی برای آن روستاها به ویژه جهق و عدم پیش‌بینی مسیری برای هدایت سیل و غیره این خسارت‌ها چند برابر شد و این موضوع موجب تشدید این معضل شد

هر چند با کوشش فرمانداری، بخشداری مرکزی و همچنین اداراتی مانند راه و ترابری، مخابرات، برق، جهاد سازندگی و دیگر دستگاه‌ها بعضی از این خدمات از جمله ایجاد جاده جدید آسفالت، برق، طرح هادی، گاز رسانی به مرور برای اهالی روستای جهق تأمین شد، اماعدم پیش‌بینی مسیری برای هدایت سیل، پایان نیافتن طرح زیرسازی و آسفالت این روستا که قرار بود پایان سال 87 به اتمام برسد و هنوز حدود یک کیلومتر آن باقی مانده است.

این موضوع باعث شده تمام زیرساخت‌های روستای جهق به شدت مورد تهدید قرارگیرد و موجی از ناامیدی در میان مردم این روستا به وجود آید در حالی که طبق مصوبه سفیران خدمت قرار بود پس از اختصاص پنج میلیارد ریال کار احداث و تکمیل این جاده تا پایان سال87 به اتمام برسد اما متاسفانه این کار هنوز صورت نگرفته است.

اما نکته جالب توجه و در عین حال تاسف برانگیز پیرامون مسئله فوق آن است که با گذشت 14 سال از وقوع این حادثه هنوز آثار ویرانگراین سیل در روستای جهق وباغات این منطقه به وضوح دیده می‌شود و گویی که این سیل همین دیروز آمده است.

سال 87 بود که مسئولان امور آب کاشان به بهانه اجرای طرح هادی و بازگشایی مسیر سیل بسیاری از باغات و منازل را تخریب ودرختان 50 و 100 ساله را قطع کردند تا هر چه سریعتر این طرح با اجرای دیوار کشی بلوار ساحلی رودخانه به مرحله اجرا درآید اما افسوس و صد افسوس که این تخریب‌ها نه تنها باعث آبادانی نشد بلکه چهره روستا را مخروب‌تر و غم بار تر از گذشته کرد.

هرچند که تاکنون تنها 400 متر دیوارکشی مسیر رودخانه انجام و مسیر جاده جدید این روستا مشخص شده است اما قرار گرفتن سطح بالاتر رودخانه از باغ‌ها و منازل مردم که پس از جاری شدن سیل 86 به وجود آمده سبب شده است تا با بروز هرگونه سیلی، دوباره آسیب جدی مالی و جانی مردم این روستا را تهدید کند.

محمدرضا قاسمی، بخشدار مرکزی کاشان که با تجربه ای نزدیک به یک دهه فعالیت در این بخش اشراف کاملی به مشکلات 23 روستای تحت مدیریتش دارد در خصوص به پایان نرسیدن کار عمرانی بلوار ساحلی رودخانه روستای جهق پس از 14 سال تاخیر اظهار داشت: چون روستای جهق فاقد دهیاری است و اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری بسیار محدود است این پروژه پیشرفت بسیار ناچیزی داشته است.

وی افزود: همان‌طور که در جریان هستید هر شش ماه که آن هم بستگی به میزان وصولی‌ها وارزش افزوده‌ها دارد حدود یک میلیارد تومان بودجه به تمام روستاهای فاقد دهیاری شهرستان کاشان اختصاص پیدا می‌کند که با توجه به کارهای عمرانی اولویت دار به این روستاها تخصیص پیدا می‌کند.

بخشدار مرکزی کاشان بیان داشت: باتوجه به اینکه در هر دوره 4،5 پروژه بهسازی معابر، آسفالت و سنگ فرش کوچه ها، روشنایی و آشکارسازی ورودی روستاها و دیوار ساحلی رودخانه ها و غیره را داریم، نمی‌توانیم بودجه زیادی را به روستای جهق اختصاص دهیم.

وی گفت: با این حال پس از 10 سال راکد بودن پروژه دیوار ساحلی رودخانه جهق از سال 96 توانستیم اعتبارات لازم را به این کار تخصیص دهیم و طی سه سال اخیر و صرف هزینه‌ای حدود 800 میلیون تومان دیوارکشی یک طرف رودخانه به طول 200 متر که به سمت جاده بود را انجام دهیم.

قاسمی با تایید این مطلب که کمبود منابع عامل طولانی‌تر شدن زمان تکمیل پروژه می‌شود، تصریح کرد: درخوش بینانه‌ترین حالت اگر بخواهیم این پروژه برای همیشه جمع شود باید اعتباری از محل پروژه های ملی به این امر اختصاص یابد تا طی چند سال دیوارکشی این رودخانه به پایان برسد اما اگر با این روندی که الان در حال طی شدن است بخواهیم ادامه دهیم شاید 10 سال دیگر هم طول بکشد.

بخشدار مرکزی کاشان از اختصاص بودجه 300 میلیون تومانی در بهمن ماه سال جاری از محل اعتبارات روستاهای فاقد دهیاری به پروژه های در دست اجرای جهق خبر داد و گفت: با توجه به نوسان قیمت‌ها و افزایش قیمت مصالح نمی‌توان هیچ برآوردی از اعتبار نهایی برای این پروژه داشته باشیم ولی بدون شک این پروژه نیازمند اعتبارات ملی است و با توجه به اینکه این طرح، مطالعات حریم بستر دارد شاید بتوان با سه تا چهار  میلیارد تومان طی دو سال آینده شاهد بهره‌برداری آن باشیم.

با توجه به اینکه روستای جهق در دره‌ای عمیق و بسیار طویل قرار گرفته و بروز سیل در این منطقه هر ساله دور از انتظار نیست پس از گذشت 14 سال اهالی این روستا انتظار دارند مسئولان به طور ویژه به این مهم بپردازند و یک بار برای همیشه این مشکل چندین ساله را مرتفع کنند.

203

کد خبر: 47463

نویسنده: سید محمد حسین مجیدی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0