پایان مرمت حمام «خان» در بازار کاشان

مهران سرمدیان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از پایان عملیات مرمت تزئینات حمام تاریخی «خان» یا حمام «رازقیه» در راسته اصلی  بازار بزرگ این شهر خبر داد.

به گزارش عصر اصفهان ؛ سرمدیان اظهار داشت : حمام «خان» در سال ۱۱۸۷ هجری قمری ساخته شده که با توجه به وضعیت مناسب ساخت و استحکام اولیه، توانسته در مقابل زلزله سال ۱۱۹۲ هجری قمری مقاومت کند و معماری غنی و تزئینات ارزشمند آن از آسیب محفوظ مانده است.

وی گفت: نقاشی‌های حمام «خان»، ماهیت تصویری و داستانی دارد که در اسپرهای هشتی ورودی این اثر تاریخی رسم شده و مربوط به تصویرهایی از خمسه نظامی گنجوی همچون ماجرای بهرام گور است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان در مورد اهمیت مرمت بنا، اضافه کرد: با توجه به موضوع تصویرها، شدت تخریب و آسیب‌های موجود در آنها، اجرای این طرح در پروژه‌های مرمت تزئینات وابسته به معماری آثار تاریخی جایگاه ویژه‌ای دارد که توسط استاد مرتضی شبانی اجرا شده است.

وی افزود: عملیات مرمت این نگاره‌ها شامل لایه‌برداری، استحکام بخشی، پاک‌سازی، موزون‌سازی طرحی و رنگی، مستندنگاری، شناسایی و تکمیل طرح و نقش‌ها با حفظ اصالت اثر در قسمت‌های کمبود است که در فاز اول عملیات مرمتی قرار دارند.

سرمدیان گفت : با توجه به آزمایش‌های مرمتی انجام شده به طور قطع در دیگر اسپرها نیز تصویرهایی از این قبیل در زیر لایه‌هایی از گچ مدفون شده که پس از انجام عملیات لایه‌برداری توسط کارشناسان، این بخش‌ها نیز مرمت و احیا خواهند شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: حمام تاریخی خان یکی از بناهای ثبتی مجموعه بازار کاشان است که در زمینی به مساحت ۱۲۵۰ متر مربع در بخش بالای بازار قرار دارد و در روز ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ به شماره ۳۶۲۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

وی افزود: حمام خان به دستور عبدالرزاق خان کاشی حاکم کاشان در دوره کریم‌خان زند ساخته شده و که دارای تمام اجزا و ویژگی‌های معماری حمام‌های تاریخی شامل پیشخان، سردر، سربینه و … با تزئینات آجر و کاشی‌کاری به شکل‌های فیروزه‌ای و هفت‌رنگ است.

203

کد خبر: 46789

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0