27 شهریور 1400 - 8:30 ق.ظ

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش

واقعیت این است که آموزش در فضای مجازی با کیفیت بالایی همراه نیست

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه واقعیت این است که آموزش در فضای مجازی به علت محدودیت‌هایی که دارد با کیفیت بالایی همراه نیست، گفت: هرکسی در اطراف خودش یک دانش‌آموز دارد که می‌تواند تصور کند از نظر کیفیت یادگیری چه اتفاقی برای آن دانش‌آموز می‌افتد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که در شرایط کرونا کیفیت آموزش را چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: حق نداریم واقعیت‌ها را بیان نکنیم یا وارونه جلوه دهیم.

وی با اشاره به اینکه واقعیت این است که آموزش در فضای مجازی به علت محدودیت‌هایی که دارد با کیفیت بالایی همراه نیست، افزود: هرکسی در اطراف خودش یک دانش‌آموز دارد که می‌تواند تصور کند از نظر کیفیت یادگیری چه اتفاقی برای آن دانش‌آموز می‌افتد. 

کمرئی اضافه کرد: معلم نقش تسهیل‌گر یادگیری را دارد و از گفت‌وگو با دانش‌آموز گره‌های ذهنی وی را تشخیص داده و متناسب با آن راهبردهای تدریس را مورد استفاده قرار داده و او را هدایت کرده، سؤالاتش را پاسخ می‌دهد. همچنین تکالیفی برای وی تعیین می‌کند و یادگیری عمیق‌تر می‌شود. اما در فضاهایی که ماهیت تعاملی کمتری دارند آن تعامل شکل نمی‌گیرد و کیفیت یادگیری افت می‌کند.

وی افزود: به عبارت دیگر در جاهایی که دسترسی وجود ندارد، درسنامه می دهند که ماهیت تعاملی ندارد یا تلویزیون هم مطلقا ماهیت تعاملی ندارد و کیفیت یادگیری قابل قبول نیست‌.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: نتیجه ارزیابی‌های ما نیز نشان می‌دهد که تحت تأثیر همین محدودیت‌هایی که ابزار و روش‌ها داشته‌اند و اجتناب ناپذیر هم بوده است و با این محدودیت‌هایی که وجود دارد بر اساس شواهد و قراین و نه مطالعات علمی، می‌بینیم که نمرات دانش‌آموزان در برخی پایه‌ها و درس ها تورم دارد.

وی توضیح داد: تورم به معنای این است که اگر در یک درسی، میانگین نمرات در شرایط عادی غیرکرونایی 12 بوده است اکنون به 15 و 16 رسیده است و غیرعادی جلوه می‌کند زیرا روندهای ما در رشد، روندهای چند صدمی است. وقتی تورم دارد یعنی تمایل سیستم آموزشی برای اینکه این دانش‌آموزان را عبور دهد یا اینکه نتوانسته است در مرحله سنجش و ارزشیابی یک سنجش واقعی از میزان کیفیت و یادگیری داشته باشد نمره دانش آموز را داده است و می‌توانیم تحلیل کنیم که اهداف آموزشی محقق نشده است اما نمره افزایش پیدا کرده است؛ تورم نمره بیشتر در میان پایه‌هاست.

 

 کمرئی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های فکری ما این است که افت پنهان و آشکار اتفاق افتاده باشد البته فقط منحصر به کشور ما نیست و در سطح جهان این اتفاق افتاده است، ادامه داد: امسال طرح تعمیق یادگیری دانش‌آموزان را ارائه دادیم که در قالب کلاس‌های تقویتی و جبرانی تابستان دنبال شد و توصیه‌هایی در آن طرح داشتیم که مدارس و معلمان به ارزشیابی‌های آغازین متفاوت‌تر نگاه کنند.

وی تصریح کرد: معلم این کار را انجام می دهد که دریابد سال گذشته چه میزان یادگیری حاصل شده است. 

۲۰۶

کد خبر: 40030

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0