9 مرداد 1401 - 2:00 ب.ظ

هوش مصنوعی به توضیح پدیده‌های ناشناخته‌ فیزیک کمک می‌کند

آزمایش‌های محققان در دانشگاه کلمبیا آمریکا نشان داد که برنامه‌های هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل انبوه داده‌های جدید در مواردی مانند فیزیک کوانتوم و ذرات بنیادین به دانشمندان در کشف متغیرهای زیربنایی مفاهیم ناشناخته فیزیک کمک کند.

به نقل از تارنمای ساینس الرت، کتاب‌های فیزیک در بر دارنده قوانین و فرمول‌هایی درباره حرکت و توقف اجسام و سایر پدیده‌های طبیعی است، این فرمول‌ها عمل‌هایی را توصیف می‌کنند که ما مشاهده می‌کنیم اما در پشت هر کدام از این عمل‌ها ممکن است مجموعه‌هایی از عوامل وجود داشته باشد که آشکار نیستند.

این روزها یک برنامه جدید هوش مصنوعی طراحی شده توسط محققان دانشگاه کلمبیا (نیویورک) ظاهرا موفق شده است قوانین فیزیکی خاص خودش را کشف کند.

این برنامه هوش مصنوعی پس از آشنا شدن با ویدئوهایی از پدیده‌های فیزیکی روی زمین،‌ متغیرهای کنونی مورد استفاده ما را مجددا کشف نکرده بلکه به جای آن در واقع متغیرهای جدیدی برای توضیح آنچه دیده است، مطرح کرده است.

برای روشن شدن بحث ، این بدان معنا نیست که فیزیک کنونی ناقص است یا راه بهتری برای توضیح جهان پیرامون ما وجود دارد، (قوانین انیشتین از قوت کافی برخوردار است) اما آن قوانین تنها به این علت موجود هستند که بر اساس «زبان» موجود فرضیه‌ها و اصول تاسیس شده در طول قرن‌ها سنت علمی ساخته شدند.

این هوش مصنوعی تنها ویدئوهای پدیده‌های فیزیکی را بررسی کرده بنابراین در جایگاهی نبوده است که فیزیک جدیدی برای توضیح کیهان مطرح یا تلاش کند، توضیحات بهتری از انیشتین مطرح کند.

این تیم تحقیقاتی تلاش داشته است که به پاسخ این سوال برسد که آیا هوش مصنوعی می‌تواند واقعا متغیرهای جدیدی بیابد، هوش مصنوعی در این صورت می‌تواند به ما در توضیح پدیده‌های جدید و پیچیده ناشی از انبوه داده‌ها یاری برساند، به عنوان مثال ، داده‌های جدید کسب شده از آزمایش هایی مانند برخورد دهنده بزرگ ذرات زیرهسته‌ای که اشاراتی به فیزیک جدید دارد.

در آزمایش های انجام شده با ویدئوهای مربوط به قوانین پایه‌ای فیزیک ، هوش مصنوعی متغیرهای منحصر به فردی را مطرح کرده است، معنای این مساله ـن است که در آینده ، هوش مصنوعی به طور بالقوه می‌تواند به دانشمندان برای شناسایی متغیرهایی زیربنای مفاهیم جدید کمک کند.

کد خبر: 118832

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0