5 تیر 1401 - 5:00 ب.ظ

هواپیمای جاسوسی آمریکا زیر نظر چین | اقدام تحریک‌آمیز در تنگه تایوان

پس از آنکه چین اعلام کرد، تنگه تایوان را به عنوان آب‌های بین‌المللی به رسمیت نمی‌شناسد، آمریکا یک فروند هواپیمای تجسسی را بر فراز این تنگه به پرواز در آورده است.

به نقل از گلوبال‌تایمز چین، ارتش چین ضمن گزارش از نظارت بر پرواز یک هواپیماهای تجسسی آمریکا بر فراز تنگه تایوان بر دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی به‌وسیله برگزاری رزمایش نظامی در مقیاسی بزرگ تاکید کرده است. ارتش این رزمایش‌ها را پاسخی به آنچه که تحرکات مکرر جدایی‌طلبان تایوان مستقل و همینطور مداخله‌های نظامی ژاپن و آمریکا می‌خواند.

چین همواره نسبت به تایوان ادعای حاکمیت داشته و آن را متعلق به قلمرو سرزمین اصلی می‌داند.

اقدام آمریکا در به پرواز آوردن یک هواپیمای تجسسی بعد از اعلام و تاکید چین مبنی بر اینکه تنگه تایوان را جزء قلمرو آب‌های بین‌المللی به حساب نمی‌آورد، اتفاق می‌افتد.

آمریکا یک هواپیمای ضد زیردریایی P-۸A را روز جمعه بر فراز تنگه تایوان به پرواز درآورد و این اقدام را غیر محرمانه و عمومی انجام داد.

سرهنگ ارشد شی یی، سخنگوی فرماندهی واحد شرقی ارتش چین امروز (شنبه) در بیانیه‌ای گفت: «فرماندهی این واحد با رصد هواپیمای جاسوسی آمریکا، نیروهای هوایی و زمینی را سازمان‌دهی کرده و حرکت آن‌ را در تمام طول مسیر خود در حالتی آماده‌باش، ردیابی و نظارت کرده است»

بیشتر بخوانید:

ورود مکرر کشتی‌های جنگی آمریکا، کانادا و بریتانیا به تنگه تایوان | چین عصبانی است

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین در اوایل ماه جاری به صراحت اعلام کرده بود که چیزی به نام «آب‌های بین‌المللی» در کنوانسیون سازمان ملل درباره حقوق دریاها وجود ندارد و چین دارای حاکمیت، حقوق حاکمیتی و صلاحیت قضایی بر تنگه‌های تایوان است.

یک کارشناس نظامی مستقر در پکن به گلوبال تایمز که نخواست هویتش آشکار باشد، گفت: «این نوع اقدامات آمریکا احتمالا یک تاکتیک موسوم به تاکتیک برش کالباس برای ارزیابی عزم چین باشد؛ اگرچه که ارسال این هواپیمای جنگی بعد از اعلام چین مبنی بر بین‌المللی نبودن آب‌های تنگه تایوان بسیار تحریک‌آمیز است.»

این کارشناس نظامی همچنین افزود که با سازماندهی نیروهای هوایی و زمینی برای ردیابی و نظارت بر فعالیت هواپیماهای جاسوسی آمریکا، ارتش احتمالا هواپیماهای جنگی را آماده و رادارهای سیستم‌های موشکی زمین به هوا را نیز مستقر کرده است.

ارتش چین در هفته جاری مانورهای نظامی گسترده‌ای را در اطراف جزیره تایوان برگزار کرد. در این رزمایش‌ها ده‌ها هواپیمای جنگی از جمله جت‌های جنگنده، بمب افکن و هواپیماهای هشدار دهنده اولیه و تعدادی کشتی جنگی از جمله ناوشکن و ناوچه در جنوب غربی و شرق جزیره تایوان و همچنین شرق و جنوب ژاپن حضور یافتند.

کد خبر: 117272

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0