7 شهریور 1401 - 10:00 ق.ظ

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

هنرمند با تزکیه و آینه شدن برای مردم، می‌تواند جایگاه واقعی خود را بیابد

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی‌های هنرمند واقعی برای بروز و ظهور کیفی‌تر گفت: هنرمند با تزکیه، تلاش و آینه شدن برای مردم، می‌تواند جایگاه واقعی خود را بیابد.

محمود سالاری روز یکشنبه در آیین افتتاح بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در اردوگاه شهید باهنر تهران اظهار داشت: برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران وظیفه ما و حضور اساتید و هنرمندان در این جشنواره مزید افتخار ما است. ما ناز اساتید را به خاطر شما هنرجویان عزیز کشیدیم و از تک تک بزرگوارانی که برای حضور در جشنواره قبول زحمت کردند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم شما هنرجویان عزیز از این فرصت بهره‌برداری لازم را انجام دهید.

سالاری با اشاره به حدیث لا یحصل العلم  إلّا بخمسة، أوّلها: بکثرة السّؤال و الثّانی: بکثرة الاشتغال و الثّالث: بتطهیر الأفعال و الرّابع: بخدمة الرجال و الخامس: باستعانة ذی الجلال در خصوص ویژگی‌های هنرمند واقعی برای بروز و ظهور کیفی‌تر آثار، بیان کرد: هنرمند با تزکیه، تلاش و آینه شدن برای مردم، می‌تواند جایگاه واقعی خود را بیابد.

وی افزود: مادامی که هنرمند، پاک و زلال نشود، حتی اگر به خلق اثر هنری بپردازد،دربین مخاطبان جایگاهی نمی یابد.  البته که برخی ویژگی‌ها تابع متغیرهایی است که در دست هنرمند نیست اما قابل تغییر است.

هنر رساترین زبان برای پیشرفت و طرح موضوعات مختلف است 

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه این آیین ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی گفت: سرمایه جوانی، نعمتی است که خداوند به همه عطا کرده است و اگر قدر این نعمت‌ها را بدانیم قطعا چهل سال دوم انقلاب اسلامی به خوبی و کیفیت چهل سال اول سپری خواهد شد.

عبدالرضا سهرابی افزود: قبل از اینکه مراسم را آغاز کنیم، عرض ارادتی بر مزار شهدای گمنامی که در این فضا مدفون هستند، داشتیم. این جوانان، قدر جوانی خود را دانستند و از جان خود برای این مرز و بوم مایه گذاشتند و افتخار بزرگی را برای ما رقم زدند؛ افتخار، امنیت و آرامشی که اکنون در کشور داریم، مرهون جانفشانی همین شهدا است.

وی بیان کرد: اگر در حوزه‌های مختلف عرصه فرهنگ و هنر، قدر جوانان را بدانیم، می‌توانیم نیروهای خوب جوان را کادرسازی کنیم. رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم، برنامه چهل ساله دوم انقلاب را به دست جوانان می‌سپارند. باید توجه داشت که هنر رساترین زبان برای پیشرفت و طرح موضوعات مختلف است.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به زحمات پنج ماهه برای برگزاری بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران اظهار داشت: با توجه به تغییر رویکرد برگزاری جشنواره، برخی نوآوری‌ها پیش‌بینی شده که در آینده تکمیل می‌شوند، این جشنواره رقابتی نیست و آموزش‌محور و پژوهش‌محور است و اتمام این دوره، آغازی برای حرکت‌های بعدی است. برنامه‌های مفصلی تا جشنواره بعدی داریم که در جای خود به آنها خواهیم پرداخت.

سهرابی ابراز امیدواری کرد که هنرجویان به خلق آثاری بپردازند که برای آینده باقی بماند و ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران نیز در این مراسم گفت: باید بر تلاش دانشجو نسبت به خروجی کار او تاکید بیشتری شود. نقطه‌ای مغفول در سیستم آموزشی ما وجود دارد که معمولا به تلاش دانشجویان نگاهی نداریم و تفاوت بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با دیگر جشنواره‌ها از همین نقطه آغاز می‌شود که بیش از اینکه یک جشنواره باشد، یک رویداد و فرصتی برای تلاش کردن است.

حسین خراسانی‌زاده افزود: تلاش برای خلق اثر از مهمترین اهداف این رویداد است و اینکه باید مسیر یادگیری با حضور اساتید طی شود. امروز در دنیا، فرق بزرگی بین آموزش و یادگیری وجود دارد که این نکته، همان تفاوت است. فرصت هم‌جوشی با اساتید، امکانی است که در هر رویدادی به دست نمی‌آید و این همان فرصتی است که هنرجویان نباید آن را از دست بدهند.

عطوفت و ایجاد مهربانی میان هنرمندان جوان محور جشنواره بیست و نهم 
همچنین دبیر هنری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران در این آیین با اشاره به واژه مهربان در کلام‌الله مجید اظهارداشت: به نظر می‌آید واژه مهربان که در برگردان فارسی کلام خدا وجود دارد، بسیار قابل تامل است. بحث و گفت و گوی ۱۰ ساله من با جمشید حقیقت‌شناس هنرمد نقاش و استاد دانشگاه نیز بر همین مبنا است و وقتی باهم گفت و گو می‌کنیم، او هم روی واژه مهربان تاکید دارد که به معنی نگهبان مهر است.

محمدمهدی رحیمیان افزود: شاید قدرتمندترین انگیزه‌ای که مرا بر آن داشت تا دعوت آقایان سهرابی و سیاهکارزاده را برای دبیری این جشنواره لبیک گویم، این بود که بنا داشتیم محور کار را بر عطوفت و ایجاد مهربانی بین گروهی از هنرمندان جوان و آینده‌دار فرهنگ و هنر ایران قرار دهیم.از ابتدا که مسیر را آغاز کردیم، قرار بود امانت‌دار جشنواره در برگزاری باشیم و نقطه قوت، ایجاد مودت و مهربانی و برگزاری کارگاه‌های تعاملی و هنرمندانه بود.

وی با بیان اینکه وجه تمایز مردم و فرهنگ ایران به هفت هزار سال پیش برمی‌گردد، اظهارداشت: پیش از آغاز مراسم، وقتی بر سر مزار شهدای گمنام حضور پیدا کردیم، به این فکر کردم که بخش عمده‌ای از شهدایی که برای این مرز و بوم جانشان را فدا کردند، گمنام هستند.

رحیمیان گفت: هنرمندان نیز طی سالیان سال، گمنام بودند و کسی آنان را نمی‌شناخت. مطابق آخرین مطالعات، از ۱۰ هزار سال پیش در ایران مسیر یکتاپرستی وجود داشت و ما در اقلیم گسترده فرهنگی‌مان همواره از سرچشمه‌های عرفانی مایه گرفته‌ایم. امیدوارم با برگزاری این دوره از جشنواره که با اصلاحاتی هم همراه بوده است، بتوانیم در مسیر افزایش اثربخشی پیش برویم.

دبیر هنری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با اشاره به کارگاه‌های تعاملی ۱۱ گانه رشته‌های مختلف در این جشنواره، بیان کرد: بار اصلی جشنواره پس از پایان این مراسم بر دوش دانشجویان و اساتید خواهد بود تا اهداف جشنواره را به سرمنزل مقصود برسانیم.

در پایان این مراسم، پنل تخصصی با موضوع تبیین رویکرد جدید بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان توسط محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری و نگار نادری‌پور داور و استاد رشته مجسمه‌سازی جشنواره بیست و نهم برگزار شد.

بیست و نهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان ایران، با حضور جمعی از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید، هنرمندان و هنرجویان جشنواره، پس از ادای دین به شهدا و حضور بر سر مزار شهدای گمنام اردوگاه شهید باهنر، آغاز به کار کرد.

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، محمد حبیبی مدیر بنیاد فرهنگی روایت فتح، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره، علی‌اشرف صندوق آبادی، عبدالله محرمی، صدیقه احمدی، جمشید حقیقت‌شناس و… نیز در این مراسم حضور داشتند.

بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، در ۱۱ رشته ارتباط تصویری (پوستر)، خوشنویسی (نستعلیق)، سفال و سرامیک، عکاسی، کاریکاتور (کارتون)، مجسمه‌سازی، طراحی، نقاشی، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب) و رسانه‌های هنری جدید (ویدیو آرت، چیدمان، هنر محیطی)، از شهریور تا آذر سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

فراخوان این رویداد ۲۸ تیر سال جاری منتشر شد.

کارگاه‌های حضوری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران با حضور ۱۳۵ هنرجوی راه‌یافته به جشنواره، از روز دوشنبه تا چهارشنبه (هفتم تا نهم شهریور) در اردوگاه شهید باهنر برگزار خواهد شد.

کد خبر: 119982

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0