14 شهریور 1400 - 1:00 ب.ظ

در نشست تشریح و پيگيري مشكلات فعالان اقتصادي در حوزه گمركي عنوان شد:

همکاری گمرکات استان‌های هرمزگان و اصفهان با اتاق بازرگانی اصفهان برای رفع مشکلات گمرکی فعالان اقتصادی

نشست تشریح و پيگيري مشكلات فعالان اقتصادي در حوزه گمركي با حضور ناظر گمركات استان هرمزگان و مديركل گمرك شهيدرجايي بندرعباس، مديركل گمركات استان اصفهان، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان اصفهان و جمعی از فعالان اقتصادی و واردکنندگان استان در اتاق بازرگاني اصفهان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان،  فرشته امینی، عضوهیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان در آغاز این نشست با بیان اینکه پارلمان بخش خصوص اصفهان در تحقق رسالت های خود بصورت فصلی اقدام به احصاء مشکلات در حوزه های مختلف کسب و کار و همچنین برگزاری رویدادهایی با حضور مدیران دستگاه های اجرایی ذیربط در سطح ملی به منظور پیگیری و رفع آن می نماید، تصریح کرد: مشکلات عدم رفع تعهد ارزی واردکنندگان به ویژه مشکل کسر تخلیه و بیش بود ارزش و همچنین ناهماهنگی بین دستگاه های اجرایی به ویژه گمرک و بانک مرکزی و شبکه بانکی، از مهم ترین دغدغه های تجار و واردکنندگان اصفهانی است.
وی دعوت از مدیرکل گمرکات استان اصفهان و ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی را با توجه به وسعت فعالیت گمرکی در این استان برای پیگیری و رفع مشکلات تجار اصفهانی بسیار موثر دانست و ابراز امیدواری کرد: با برگزاری اینگونه نشست ها و همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی ذیربط، گام های موثری به منظور تحقق شعار سال و مانع زدایی از تولید صورت گیرد.
آمادگی کامل گمرکات استان هرمزگان برای همکاری با اتاق بازرگانی اصفهان
ابوالفضل اکبرپور، ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی در این نشست با بیان اینکه بیش از 50 درصد از حجم تشریفات و درآمد گمرکی کشور متعلق به هرمزگان است، توضیح داد: گمرکات استان هرمزگان و به ویژه گمرک شهید رجایی از گمرک های پیشرو در کشور بوده که حمایت از فعالان اقتصادی و همچنین تحقق مانع زدایی از تولید و اشتغال را در دستور کار خود قرار داده است.
وی با تقدیر از برگزاری این نشست، از آمادگی کامل گمرکات استان هرمزگان برای همکاری با اتاق بازرگانی اصفهان برای پیگیری و رفع مشکلات فعالان اقتصادی استان خبرداد و افزود: استان اصفهان یکی از استان های پیشرو در صنعت و تجارت کشور است که برگزاری چنین نشست هایی می تواند نقش مهمی در تسهیل تجارت در این استان ایفا نماید.
وی در ادامه با انتقاد از شبکه بانکی کشور و بانک مرکزی، بیان کرد: متاسفانه بخشی از مشکلات شرکت های واردکننده به دلیل ناهماهنگی میان دستگاه های اجرایی ذیربط و به ویژه عدم توجه شبکه بانکی به مکاتبات گمرکات کشور است.
نقش مهم اصلاح قوانین و رویه های اجرایی نامناسب در تحقق شعار سال
در ادامه، رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان با تاکید بر ضرورت تعامل همه دستگاه های اجرایی به ویژه وزارت صمت، گمرکات کشور و شبکه بانکی و در رأس آن بانک مرکزی برای رفع چالش های موجود در حوزه گمرکی، اعلام کرد: در شرایط موجود که صادرکنندگان و واردکنندگان کشور با مشکلات عدیده ای مانند تحریم های ظالمانه غرب، محدودیت های کرونا و … مواجهند، اصلاح قوانین و رویه های اجرایی نامناسب موجود می تواند نقش مهمی در تحقق شعار سال و مانع زدایی از تولید و اشتغال ایفا کند.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات حمایتی گمرکات استان اصفهان از فعالان اقتصادی گفت: همانند سال های گذشته آماده همکاری با اتاق بازرگانی اصفهان برای رفع مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه گمرکی و کمک به رفع تعهد ارزی واردکنندگان هستیم.
همکاری و همدلی دستگاه های اجرایی ضامن رفع چالش های موجود در حوزه تجارت
اسماعیل نادری، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان اصفهان نیز در این نشست با اذعان به نقش ویژه استان اصفهان در صنعت و تجارت کشور، بیان کرد: رفع مشکلات و چالش های موجود در حوزه تجارت تنها با همکاری و همدلی همه دستگاه های اجرایی مربوطه امکان پذیر بوده و این امرنقش مهمی در بهبود محیط کسب و موارد مربوط به کار و توسعه اشتغالزایی در استان ایفا خواهد کرد.
مشکل کسر تخلیه واردکنندگان در صورت ارائه نامه رسمی از سوی گمرک قابل حل است
محسن محمد باقری، مشاور امور ارزی و پرداخت های بین الملل اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه در بحث مربوط به رفع تعهد ارزی، بانک های عامل به عنوان وکیل بانک مرکزی عمل می نمایند، درنتیجه وارد کنندگان در واقع به بانک مرکزی تعهد دارند و بانکهای عامل از قوانین بانک مرکزی تبعیت می کنند، افزود: رفع مشکل کسر تخلیه واردکنندگان در صورت ارائه نامه رسمی از سوی گمرک مبنی بر تایید صحت ادعای مشتری و اعلام دلیل ایجاد مغایرت مثل اشتباه در توزین و همچنین ثبت وزن دقیق محموله ها در این نامه، از طریق مکاتبه با بانک مرکزی امکان پذیر خواهد بود و می تواند از ارجاع پرونده ها به تعزیرات جلوگیری نماید.
ناهماهنگی میان دستگاه های اجرایی مهمترین چالش فعالان اقتصادی در حوزه گمرکی
در این جلسه، زهرا زمانی، مدیر پژوهش و بررسی های اتاق بازرگانی اصفهان، پایش محیط کسب و کار را یکی از وظایف اصلی اتاق های بازرگانی کشور عنوان نمود و گفت: احصاءمشکلا ت و کمک به بهبود محیط کسب و کار استان یکی از اولویت های اتاق اصفهان است که بر اساس فراخوان های منتشر شده و اطلاعات اخذ شده در قالب طرح ملی پایش کسب و کار و همچنین موارد مطرح شده در میز اتاق بازرگانی اصفهان در بانک مرکزی، مشکلات «کسر تخلیه واردات»، «بیش بود ارزش» و ناهماهنگی میان دستگاه های اجرایی ذیربط یکی از مهمترین چالش های فعالان اقتصادی در حوزه گمرکی است. وی افزود: با توجه به حجم مراودات تجاری بازرگانان اصفهانی از طریق گمرک شهید رجایی، از مدیرکل گمرکات استان هرمزگان جهت حضور در این نشست دعوت شد.
لازم به ذکر است در این نشست، مشکلات تعدادی از فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگای اصفهان مطرح و راهکارهای اجرایی لازم برای رفع آن پیشنهاد گردید. همچنین مقرر شد با افزایش تعامل پارلمان بخش خصوصی اصفهان و گمرکات استان هرمزگان؛ مشکلات گمرکی فعالان اقتصادی استان در این گمرک از طریق اتاق بازرگانی اصفهان پیگیری و رفع شود.

کد خبر: 34258

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان

برچسب ها: , , , , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0