8 خرداد 1402 - 11:10 ق.ظ

هفت مرکز علمی اصفهان جزو برترین های جهان

بر اساس آخرین گزارش‌ مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) و آخرین رتبه‌بندی پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) که مربوط به بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ میلادی می‌باشد، ایران با ۱۱۵ دانشگاه و موسسه پژوهشی پر استناد برتر دنیا، بعد از ترکیه دارای بالاترین سهم در بین کشورهای اسلامی است.

هفت مرکز علمی اصفهان جزو برترین های جهان

تعداد دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی پر استناد برتر ایرانی در این پایگاه از ۱۱۲ مورد در سال گذشته به ۱۱۵ مورد در سال جاری رسیده است.

بنابر اطلاعات این گزارش جایگاه دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی جمهوری اسلامی ایران در بین مؤسسات پراستناد برتر دنیا در جایگاه ۱۴ جهان قرار دارد.

علوم اجتماعی، شیمی، علوم گیاهی و جانوری، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی و روانشناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی، علوم مواد و چند رشته ایی ۲۲ حوزه موضوعی در طبقه بندی پایگاه شاخص‌های اساسی علم هستند.

حوزه رشته‌های مهندسی با ۵۹ مرکز علمی بیشترین و حوزه روانشناسی و روانپزشکی با تنها یک مرکز علمی، کمترین تعداد مراکز پر اُستناد برتر جهان را به خود اختصاص دادند ضمن آنکه در حوزه های علوم اعصاب و رفتار، علوم فضا و چندرشته‌ای نیز هیج مرکز علمی از کشورمان در زمره یک درصد مراکز علمی پر اُستناد برتر جهان قرار نگرفته است.

هفت دانشگاه و موسسه پژوهشی پر استناد استان اصفهان شامل دانشگاه کاشان و دانشگاه اصفهان، ۲ دانشگاه صنعتی شامل دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی مالک‌اشتر شاهین‌شهر و ۲ دانشگاه علوم پزشکی زیر نظر وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی بنام‌های علوم پزشکی اصفهان و علوم پزشکی کاشان و یک پژوهشکده بنام پژوهشکده قلب و عروق اصفهان هستند.

بر پایه آخرین گزارش‌ مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دانشگاه اصفهان در حوزه‌های موضوعی مهندسی و شیمی و دانشگاه صنعتی اصفهان در زمینه‌های موضوعی مهندسی، شیمی، فیزیک، علوم مواد، علوم کشاورزی، علوم گیاهی و جانوری، محیط زیست و بوم‌شناسی، علوم رایانه، زیست شناسی و زیست شیمی در فهرست دانشگاه‌های یک درصد پر استناد برتر جهان قرار گرفتند.

دانشگاه کاشان نیز در زمینه‌های موضوعی مهندسی، شیمی و علوم مواد و دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در حوزه پزشکی بالینی در فهرست دانشگاه‌های یک درصد پر استناد برتر جهان قرار گرفتند.

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در حوزه‌های موضوعی پزشکی بالینی،داروشناسی و سم‌شناسی،علوم کشاورزی،علوم اجتماعی،زیست‌شناسی و زیست شیمی توانسته در فهرست دانشگاه‌های یک درصد پر استناد برتر جهان قرار بگیرد که عملکرد برجسته‌ای در مقایسه با سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور را نشان می‌دهد.

پژوهشکده قلب و عروق اصفهان نیز توانسته در حوزه پزشکی بالینی در فهرست یک درصد پر استناد برتر جهان قرار بگیرد.

دانشگاه‌های پیام نور و آزاد به صورت متمرکز در برخی حوزه‌ها در زمره یک درصد مراکز علمی پر اُستناد برتر جهان قرار گرفته اند.

کد خبر: 134076

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0