25 مهر 1400 - 11:29 ق.ظ

هزار و 767 کیلومتر از راه‌های استان نیاز به ارتقا و راهسازی دارد /پروژه‌های راه سازی با مشکلات مالی رو به رو است

بهزاد شاهسوندی؛ معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۷۶۷ کیلومتر از راه‌های استان نیاز به ارتقا و راهسازی دارد، گفت: براساس اولویت بندی ۴۲۲ کیلومتر از محورها در اولویت درجه یک است که نیاز به اقدام فوری و در سال‌های نزدیک دارد و همچنین ۱۰۲۸ کیلومتر از راه‌های استان در اولویت درجه دو و ۳۱۶ کیلومتر اولویت درجه سه است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان؛ شاهسوندی در جمع خبرنگاران افزود: راه‌های اصفهان با توجه به قرارگیری این استان در مرکز کشور و همجواری با ۹ استان، ارتباط دهنده کریدورهای شمال به جنوب و غرب به شرق است و از این رو موضوع ترافیک و حوادث استان و عبور و مرور خودروها قابل توجه است.

وی یکی از اولویت‌های استان اصفهان را تبدیل و ارتقا محورها به راه‌های اصلی و بزرگراهی و همچنین رفع نقاط حادثه خیز دانست و گفت: ۱۶۰ نقطه حادثه خیز تاکنون در سطح راه‌های استان شناسایی شده که از این تعداد ۴۸ مورد در اولویت است و مطالعات بخش عمده‌ای از آنها انجام شده تا در سنوات آینده این نقاط رفع شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه پروژه‌های احداث راه با مشکلاتی از جمله منابع مالی رو به رو است، یادآور شد: با توجه به برآوردها هم اکنون ساخت یک کیلومتر بزرگراه به صورت چهار خطه با هفت متر و ۴۰ سانتیمتر آسفالت حدود ۵.۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

شاهسوندی با بیان اینکه در مطالعات راهسازی پارامترهای اقتصادی، خدمات‌دهی، محل عبور، الزامات زیست محیطی و پدافند غیر عامل در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: تا پایان سال ۱۳۹۹، ۴۸۰ کیلومتر طول آزادراه، ۲۱۷۴ کیلومتر بزرگراه، ۲۲۴۵ کیلومتر راه اصلی و ۱۰۸۵ کیلومتر راه فرعی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۱۷۶۷ کیلومتر از راه‌های استان نیاز به ارتقا و راهسازی دارد، ابراز داشت: براساس اولویت بندی ۴۲۲ کیلومتر از محورها در اولویت درجه یک است که نیاز به اقدام فوری و در سال‌های نزدیک دارد و همچنین ۱۰۲۸ کیلومتر از راه‌های استان در اولویت درجه دو و ۳۱۶ کیلومتر اولویت درجه سه است.

بهره‌برداری از محور سمیرم- حنا تا سال آینده

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ارتقا محور تیران- چادگان یکی از اولویت‌های درجه یک راه و شهرسازی است، گفت: این محور تا پای گردنه کار شده و پنج کیلومتر در چادگان باقی مانده و حدود ۱۳ کیلومتر در حوزه تیران است که هیچ اقدامی نشده اما بیشترین تصادفات را دارد.

شاهسوندی با اشاره به اینکه محور کوهستانی سمیرم- حنا به سمت پادنا با خدمات دهی بالا از اولویت‌های درجه یک راه‌های استان است، اضافه کرد: ارتقا این محور به تأمین اعتبار و مجوز نیاز دارد و براساس زمان بندی تا خرداد ۱۴۰۱ باید به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه در حوزه ساخت بزرگراهی ۴۲ قرارداد فعال با مهندسان مشاور وجود دارد که براساس این قرار دادها طول راهسازی ۳۲۷ کیلومتر است، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها در حال انجام بوده و برخی به دلیل تأمین نکردن منابع مالی نیمه فعال است.

سرمایه گذاری ۲۸۵ میلیارد تومان در راهسازی 

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان جمع مبلغ قراردادها را حدود ۵۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۲۸۵ میلیارد تومان تاکنون در قالب قرارداد هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر راه به صورت چهار خطه احداث شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه پروژه‌های حیاتی به دلیل ترافیکی که وجود دارد به صورت ویژه کار می‌شود، گفت: احداث باند دوم مبارکه- مجلسی- بروجن نیز یکی دیگر از پروژه‌های در اولویت درجه یک است زیرا این محور بسیار حادثه ساز و پر ترافیک بوده که از حدود ۵۵.۵ کیلومتر آن در استان اصفهان حدود ۱۵ کیلومتر به بهره برداری رسید و به دلایل مالی و وجود معارضان و مالکان مدتی متوقف ماند که از سال ۱۳۹۸- ۱۳۹۹ این مسیر با ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب دو قرارداد با توجه حادثه خیز ۲۸ و نیم کیلومتر دیگر در دست اجرا است که امیدواریم تا سال ۱۴۰۲ کامل به بهره برداری می برسد.

محور برزک- کاشان تکمیل می‌شود

وی همچنین به محور برزک – کاشان اشاره کرد و گفت: این محور به جاده مرگ معروف است و علت آن وضعیت موجود با عرض بسیار کم راه است؛ از این رو احداث باند دوم در دستور کار قرار دادیم که از کاشان تا سه راهی سو که چم به سمت برزک از سال ۱۳۹۷ آغاز و ۱۰ کیلومتر بهره برداری شد.

وی با بیان اینکه این محور حدود ۶۹ کیلومتر است، افزود: اگر این محور را تا روستای سعد آباد به اتمام برسانیم تا سال ۱۴۰۱ مابقی ۲۵ کیلومتر تا سه راهی منطقه موته تکمیل شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای اولویت دار دامنه- خوانسار- گلپایگان به سمت خمین است، ادامه داد: ۱۱۰ کیلومتر این محور در استان اصفهان است که در شهرستان فریدن پنج کیلومتر و تا ورودی بخش خوانسار ۲۳ کیلومتر بهره برداری شد در این محور شهر خوانسار منطقه کوهستانی است که کنار گذر ۱۹ کیلومتری در دستور کار است و ۸ کیلومتر راهسازی و خاک برداری انجام خواهیم داد.

شاهسوندی با بیان اینکه کمربندی وانشان از یک سو دره و و از سوی دیگر کوهستانی است که پیچ خطرناکی دارد، خاطرنشان کرد: این محور نیز در دست اجرا است تا پایان سال به بهره برداری برسد؛ همچنین تونل خوانسار پروژه ارتباط دهنده گلپایگان- خوانسار به بویین میاندشت که مسیری صعب العبور است به طول ۱۲۰۰ متر در دستور کار است که ۸۵ درصد سازه تونل پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن به ۵۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

206

کد خبر: 45456

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب ها:

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0