27 شهریور 1401 - 3:00 ب.ظ

نیازمند نقشه راه برای صیانت از زبان فارسی هستیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نیازمند یک چشم انداز و نقشه راه برای پاسداشت و صیانت از زبان و ادب فارسی هستیم تا سهم و نقش و هداف همگان به ویژه نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها مشخص و تعریف شود.

غلامرضا منتظری روز یکشنبه – ۲۷ شهریورماه – در ششمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی و نکوداشت مقام استاد شهریار در سالن همایش برج میلاد تهران با تشریح تعاریفی مختلفی از فرهنگ ، گفت: زبان و ادبیات فارسی از یک جامعیت  و گسترگی خاصی دارد.

تنوع ادبیات فارسی این زبان را به یک سفر رنگارنگ مبدل ساخته است

وی ادامه داد: تنوع ادیبات فارسی و همچنین استفاده از زبان فارسی در بسیاری از مطالب، اشعار، نوشتار و … این زبان را به یک سفر رنگارنگ مبدل ساخته است که که امروز شکل کاربدی به خودش گرفته و دارای جایگاه ویژه و خاصی در میان زبان های دینا شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شعر فارسی به مانند رود زلالی ست که کام هر تشنه ای را سیراب می کندف تصریح کرد: خوشبختانه امروز زبان و ادب فارسی جاودانه و جهانی شده است.

در قبال حفظ زبان و ادب فارسی و پاسداشت آن وظیفه داریم

منتظری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همگان در وهله اول در قبال حفظ زبان و ادب فارسی و پاسداشت آن وظیفه داریم ، تاکید کرد: باید به چگونگی نشر زبان و ادب فارسی در مقیاس داخلی و خارجی دقت لازم بعمل آید.

نماینده مردم در خانه ملت در ادامه موضوع دیگر را چگونگی تولید آثار سینمایی به زبان فارسی و استفاده از ادبیات فارسی در آنها عنوان کرد و افزود:  به عنوان مثال کشور کره  با تولیدات سینمایی و فیلم های سریال تلویزیونی حماسه ای چشم دنیا را به سوی خود دوختند، آنها از حماسه ها در تولیدات سینمایی سود می برند ما از گنجینه گرانبهای فرهنگ و ادب فارسی خود در تولید آثار سینمایی چه سودی می بریم؟.

تعریف و رونمایی از چشم انداز و نقشه راه 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  در عین حال توصیه و پیشنهاد کرد: نیازمند یک چشم انداز و نقشه راه برای پاسداشت و صیانت از زبان و ادب فارسی هستیم تا سهم و نقش همگان به ویژه نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌ها مشخص شده و گام و هدف برای هریک تعریف شود.

به گفته وی، در اینگونه همایش ها و برنامه ها در کنار ارائه گزارش و مقاله در پایان هر سال قابلیت سنجی داشته باشیم که هر فردی به چه میزان از لحاظ کمی و کیفی توانسته پاسخگوی نیازها باشد. و در نهایت از چشم انداز تهیه شده در جمع ادیبان و بزرگان حوزه ادب و فارسی رونمایی نمائیم.

در ادامه این مراسم موسوی گرمارودی و افشین اعلا در وصف استاد شهریار ومقام مادر شعر سرودند.

در این مراسم با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن مفاخر فرهنگی و شماری از پیشکسوتان فرهنگی از استاد شهبازی ، هنرمند پیشکسوت و رئیس خانه  عاشقلار آذربایجان تجلیل و نشان درجه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی اعطا شد.

ششمین کنگره بین المللی شعر و ادب فارسی و نکوداشت مقام استاد شهریار با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری و جمع کثیری از اهالی فرهنگ و قلم ، شعرا و ادیبان شعر و زبان فارسی داخلی و خارجی در مرکز همایش برج میلاد برگزار شد.

استاد شهریار در یک نگاه

استاد شهریار شاعری نام‌ آشنا برای فارسی زبانان و ترک زبانان است که به واسطه اشعار کلاسیک فارسی به ویژه غزل و منظومه ترکی حیدربابایه سلام  مورد قبول بسیاری از ادب دوستان و شعرخوانان است.

سید محمدحسین بهجت شهریار تبریزی در ۱۱ دی ۱۲۸۵ به دنیا آمد. در همین سال شاعره بزرگ ایرانی یعنی پروین اعتصامی هم چشم به جهان گشوده بود همانی که بین شاعران معاصر نامی پرآوازه دارد.

شهریار در سرودن  قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی مبادرت می‌ورزید اما بیشتر در غزل شهره  عام و خاص بود و از جمله غزل‌های معروف او می‌توان به «علی ای همای رحمت» و «آمدی جانم به قربانت» اشاره کرد. شهریار در کنار شعر شیفته موسیقی و نواختن سه تار بود.

از مهم‌ترین ویژگی‌های فردی و اجتماعی او ساده زیستی، مردم دوستی  و تعامل با شاعران و هنرمندانی بود که دارای نگرش‌های و بینش‌های متفاوت بودند. در خانه‌اش در تبریز به روی همه باز بود و هر اهل دلی هر وقت که دوست داشت می‌توانست به دیدار او بود. برایش پیر و جوان هم توفیری نداشت. خاطرات و نوشته‌ها و مصاحبه‌های بزرگان شعر معاصر خود گواهی بر این ادعاست. به عنوان نمونه زنده یاد هوشنگ ابتهاج در کتاب «پیرپرنیان اندیش» بارها از ویژگی‌های اخلاقی و دوستی خود با شهریار سخن به میان آورده. همچنین نیما یوشیج در نامه‌های خود به دوستی با شهریار نقل‌هایی ذکر کرده و حتی در جایی نوشته که برای نخستین بار شهریار سراغ او رفته و باب دوستی را گشوده است.

 ۲۷ شهریور مصادف با سالروز درگذشت استاد شهریار

عشق به شعر و موسیقی ایرانی باعث شد تا شهریار رابطه خوبی  با اغلب محفل‌های موسیقی و ادبی رسمی و سرشناس داشته باشد که خاطرات پراکنده دیگران در این رابطه خود می‌تواند کتابی درخور باشد که متاسفانه تاکنون گردآوری نشده.

عاشقانه‌ها و عارفانه‌ها

دیوان شهریار سرشار از شعرها و غزل‌های سلیس، روان و پرسوز و گداز است که همین ویژگی باعث شده تا بیشتر آنها در حافظه مردم ثبت و ضبط شود. اشعاری که به پیروی از پیر و مرادش در شعر یعنی خواجه شمس‌الدین حافظ شیرازی عاشقانه و عارفانه باشد. ارادت شهریار به حافظ آنقدر زیاد بود که خود درباره انتخاب نام تخلصش در جایی گفته بود برای این کار به دیوان حافظ رجوع کردم، تفال زدم و نام شهریار آمد و آن را برگزیدم.

دیوان او بارها چاپ و منتشر شده و بسیاری از غزل‌هایش توسط آهنگسازان و خوانندگان به صورت آواز و تصنیف اجرا شده که معرف‌ترین آنها «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» با صدای خواننده بی‌بدیل استاد غلامحسین بنان است.

استاد شهریار در ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷ درگذشت و بنا به ووصیتش در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

کد خبر: 124401

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0