30 مرداد 1401 - 3:00 ب.ظ

نگرش مدیران‌ کتابخانه‌ها همسو با راهبردهای نهاد شود

به گفته دبیرکل نهاد با تغییر دوره مدیریت و فضای خدمت حتماً این توقع وجود دارد نگاه مدیران‌کل به موضوعات و راهبردهای کلان مدیریتی نهاد برای حل مسائل و اداره کتابخانه‌ها تغییر پیدا کند و این تغییر در جهت خدمت بیشتر، بهتر و اثرگذارتر برای کتابخانه‌های عمومی است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، روز نخست همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها شنبه ۲۹ مردادماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونان و مدیران‌کل ستادی و استان‌های نهاد، به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

دبیرکل نهاد در سخنانی گفت: توقع بنده به‌عنوان مسئول نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از هر دو گروه این است که در ادامه این همایش ۲ روزه به جمع‌بندی لازم از نکات و موضوعات مطرح‌شده برسند و  دوستان با نگاه متفاوتی نسبت به پیش از تشکیل این همایش، برای ادامه پیگیری موضوعات و مسائل کتابخانه‌های عمومی کشور به استان‌های خود بازگردند.

وی افزود: البته منظور بنده از ایجاد این تفاوت در نگاه، نافی زحماتی که در گذشته کشیده شده، مخصوصا زحمات علیرضا مختارپور نیست؛ که خود بنده در بخشی از روند گذشته سهیم بوده‌ام، ولی با تغییر دوره مدیریت و فضای خدمت حتماً این توقع وجود دارد که نگاه مدیران‌کل به موضوعات و راهبردهای کلان مدیریتی نهاد برای حل مسائل و اداره کتابخانه‌ها تغییر پیدا کند و این تغییر در جهت خدمت بیشتر، بهتر و اثرگذارتر برای کتابخانه‌های عمومی است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تأکید کرد: خودم را موظف و مکلف به حمایت از مدیران استان‌ها می‌دانم، اما این همراهی و حمایت بی‌قیدوشرط نیست؛ حتماً یک فضای دوطرفه و دوسویه بر آن حاکم است و بر اساس فضایی که شکل می‌گیرد نتایج آن حاصل می‌شود.

رمضانی با تأکید بر لزوم مدیریت چالش‌ها و جلوگیری از مطرح شدن برخی رویکردهای بی‌پایه و اساس در استان‌ها گفت: بارها در جمع‌های مختلف عنوان کرده‌ام که اصلاً به تفکیک ستاد، کتابخانه و همچنین کتابدار و نیروی ستادی قائل نیستم و این نگاه را سمّی‌ در بدنه نهاد می‌دانم که هیچ نتیجه‌ای برای هیچ یک از طرفین در بر نخواهد داشت. بخشی از بدنه نهاد کتابخانه‌ها در کتابخانه و بخشی از آن در ستاد تعریف می‌شود. مجموعه همکاری ستاد و کتابخانه باعث پیشرفت موضوعات نهاد در سراسر کشور می‌شود. لذا مسئولیت مدیریت این موضوع با شخص مدیران‌کل است.

وی مدیران‌کل استانی را به بهره‌وری و استفاده از ظرفیت نیروی انسانی در استان‌ها دعوت کرد و گفت: دقت داشته باشید که انسجام به معنای پر کردن همه جایگاه‌های سازمانی نیست، بلکه به این معنی است که شما از ظرفیت نیروی انسانی خود نهایت بهره‌برداری را داشته باشید. درست است که ما یک ساختار داریم، که البته معتقدیم باید اصلاح شود، اما بر اساس ساختار موجود نباید ظرفیت افراد حاضر در یک بخش را در بخش‌های دیگر نادیده گرفت.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: گروه مدیریتی ما نسبتاً جوان است و بانوان نیز چه در بدنه کتابخانه‌های عمومی چه در سطح مدیران نقش قابل توجهی ایفا می‌کنند؛ بنده نیز از این اتفاق و برکات خوبی که برای نهاد داشته خوشحالم و این مشارکت مؤثر به‌عنوان یک نقطه قوت در دولت مردمی محسوب شود.

رمضانی تأکید کرد: عملکرد منظم کتابخانه‌ها به خاطر حضورشان در میان مردم بسیار مهم است. در حال حاضر هم برنامه‌های بسیاری در کتابخانه‌ها اعم از افتتاح کتابخانه‌ها، برنامه‌های ملی و استانی انجام می‌شود و باید از این فرصت استفاده کنم و بگویم که برنامه‌های ویژه‌ای برای اربعین تدارک دیده شده که به خوبی اجرا خواهد شد.

کد خبر: 119651

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0