30 آذر 1400 - 5:54 ب.ظ

در واکنش به برگشت محصولات کشاورزی از چند کشور؛

نگران نباشید طبق استاندارد های وطنی می میریم!

کمی غیر معمول است در مورد موضوعی بنویسم که دیگر از بس تکرار شده شاید عادی باشد و غیر عادی اعتراض ما به این مسئله نه چندان مهم از طرف مسئولان است!

عصر اصفهان،نرگس رضایی/اجازه بدهید برای ورود به موضوع به چند قلم محصولی که از کشورهای مقصد عودت داده شده اشاره کنم محصول سیب زمینی از ازبکستان، فلفل دلمه ای از روسیه یا کیوی از هندوستان!

دلیلی که از طرف کارشناسان داخلی  البته کمی واقع گرایانه تر بنابر گزارش ایمنا  مطرح شده این است که؛« بسیاری از مسئولان و فعالان بخش کشاورزی بی‌توجهی به تولید ۲۵ درصدی محصولات سالم در برنامه پنجم توسعه، نبود شناسنامه تولیدی برای محصولات کشاورزی و نبود متولی در بحث توسعه صادرات غیرنفتی را دلیل ایجاد چنین شرایطی برای محصولات کشاورزی ایران می دانند و معتقدند تا زمانی که تمهیداتی برای رفع این مشکلات اندیشیده نشود، صادرات محصولات کشاورزی به جایگاه اصلی خود نمی‌رسد.»

اما کارشناسان نزدیکتر به دولت، این موضوع را که استاندارد های کشور هیچ ایرادی ندارد و هر کشوری برای خودش استاندارد های  متفاوتی را ترسیم و اجرا می کند پافشاری دارند!

بگذارید فعلا از مقوله محصولات صادراتی و آسیبی که بازگشت آنها به چهره اقتصاد ایران در بحث کشاورزی می زند عبور کنیم چرا که قصد چیز دیگری است در این مجال…

رییس سازمان غذا و دارودر اظهار نظری گفته بود: نگران “سلامت” محصولات کشاورزی نباشید

محصولات کشاورزی که در کشور ما وجود دارد و مصرف می‌شود، ‌مورد پایش قرار می‌گیرند. باید توجه کرد که هر کشوری استاندارد خاص خودش را در محصولات کشاورزی دارد و این به آن معنا نیست که مثلا کشور روسیه استاندارد بالاتری از کشور ما دارد. بلکه ما تفاوت‌هایی از نظر مصرف فرآورده‌ها و سبد غذایی و باقی‌مانده سموم و… داریم.

بهرام دارایی معتقد است از نظر استانداردها کشور ما با کشورهای اروپایی، با کشورهای شرق آسیا و … تفاوت‌هایی دارد. در مجموع باید توجه کرد که از نظر سلامت این محصولات در کشور جای هیچ نگرانی وجود ندارد!!!

باید خوشحال باشیم یا ناراحت؟! از این جهت که متفاوتیم با اروپا با آسیا با اوراسیا با همه جا !

پدرام سلطانی، نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز در واکنش به برگشت محصولات کشاورزی ایران در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «کشورهای دیگر یکی یکی محصولات کشاورزی ایران را برگشت می‌زنند. آن‌ها حافظ سلامت شهروندانشان هستند. ۸۵ میلیون ایرانی با هشدار خارجی‌ها آگاه می‌شوند که هر روز سم وارد بدنشان می‌شود. مردم اینگونه می‌میرند یا بیمار و رنجور می‌شوند، هیچ مسئولی هم به روی مبارکش نمی‌آورد.»

حال سوال اینجا مطرح می شود ؟! با حرف هایی که کاوه زرگران هم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران در توجیه این مسئله می گوید قابل تامل است؛ “روسیه قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد محصولات غذایی که وارد این کشور می‌شود، اعمال می‌کند و حد مجاز آلاینده‌ها در مبادی ورودی به این کشور به شدت کنترل می‌شود درحالی که در کشور ما محصولات کشاورزی بدون آنکه از نظر میزان آلایندگی مورد آزمایش قرار گیرند به بازار عرضه می‌شود.” سایر کشورها چی برای آن ها چه بهانه ای مد نظر است که برگشت میزنند؟!

خودتان مستحضرید مازوت سوزانده می شود تا از سرما نمیریم !!!! و اگر میوه ها از لحاظ آلایندگی هم بررسی شود از کمبود ویتامین ها و قحطی میوه میمیریم! بنابراین استاندارد های ما بسیار در سطح کیفیت متفاوتی قرار دارد ما جزیره ای هستیم با مدیریتی متفاوت و استاندارد هایی متفاوت تر که کشورهای منطقه شرق دور و اروپا و اوراسیا باید خودشان را با ما وفق دهند !

پس بنابراین باید گفت؛ بازارهای هدف را که با بی توجهی در امر صادرات محصولات غذایی از دست می دهید و بازار داخلی هم به دلیل گرانی و نبود توان قدرت خرید و به طبع عدم کسب اعتبار محصولات ، از بین می رود !

آیا برای واردات هم اینگونه با قطعیت از استاندارد های داخلی دفاع می شود؟ که به طور مثال محصولات بی کیفیت از چین و یا چای نامرغوب از سریلانکا وارد ایران نشود؟!

تنها یک راه می ماند جام شوکران را بنوشیم و مسئولان را تطمیع کنیم که حداقل طبق استاندارد های وطنی زودتر بمیریم!!!!

به هر حال پای سلامت جامعه در میان است چرا باید نامرغوب بودن محصولات از زبان سایر کشورها شنیده شود ومسئولان  مجبور به انکار و انکار باشند آیا وقت آن نرسیده است دست از لجبازی برداشته و برای مدیریتی که مدت های مدیدی است دچار بحران شده کاری اساسی انجام شود؟!

 

 

 

 

 

کد خبر: 46855

نویسنده: نرگس رضایی

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0