19 دی 1400 - 1:32 ب.ظ

آمار دفاعی دور از فرم قهرمانی؛

نگرانی های جدولی یحیی ! (عکس)

پرسپولیس در هفته چهاردهم به آمار 10 گل خورده رسید؛ بدترین عملکرد خط دفاعی از اولین قهرمانی با برانکو ایوانکوویچ.

 

به گزارش عصر اصفهان، به نقل از “ورزش سه”، از زمان جدایی برانکو ایوانکوویچ، پرسپولیس فصل به فصل در آمار دفاعی افت کرده و حالا اوضاع به حدی نگران‌کننده شده که حتی سرمربی تیم هم به آن اعتراف می‌کند. یحیی از ابتدای فصل وعده داده که اوضاع تدافعی تیمش را بهتر خواهد کرد و پرسپولیس را به فرم قبلی بازخواهد گرداند اما این اتفاق رخ نداده است.

 

روز گذشته شهرخودرو در حالی موفق شد دروازه حامد لک را باز کند که شاگردان داوود سیدعباسی در 13 هفته تنها سه بار توانسته بودند به گل برسند. نکته ناامیدکننده اینکه شهرخودرو در فصل جاری تنها یک بار توانسته بود از گل خود تا پایان بازی دفاع کند و آن هم زمانی بود که در دقیقه 80 به تیم پیکان گل زد اما این بار نماینده مشهد یک نیمه برابر پرسپولیس ایستادگی کرد تا مشخص شود، سرخپوشان علاوه بر دفاع، در حمله نیز مشکلات جدی دارند.

قرمزهای پایتخت حتی در بازی‌هایی که موفق به کلین شیت شدند هم تا آستانه باز شدن دروازه پیش رفتند. از بازی با صنعت نفت آبادان که شروین بزرگ فرصت مطلوب گلزنی را از دست داد تا دیدار مقابل استقلال که مهاجمان آبی پوش دقت کافی برای زدن ضربه آخر را نداشتند.

گلی که روز گذشته احسان حسینی با بدشانسی وحید امیری به ثمر رساند، دهمین گل خورده پرسپولیس در فصل جاری بود؛ یعنی متوسط 0.71 گل خورده به ازای هر بازی. این آمار زمانی فاجعه بار به نظر می‌رسد که بدانیم پرسپولیس لیگ شانزدهم (0.46)، لیگ هفدهم (0.5)، لیگ هجدهم (0.46)، لیگ نوزدهم (0.56) و لیگ بیستم (0.46) در حالی قهرمان شد که تنها یک بار نایب قهرمان، آمار دفاعی بهتری داشت. یعنی به عبارتی، تیمی که بهترین خط دفاعی را داشته، قهرمانی را تا حد بسیار زیادی تضمین می‌کند.

 

تیم یحیی گل‌محمدی در شرایطی به 10 گل خورده پیش از نیم فصل رسیده که در جریان 5 قهرمانی متوالی در لیگ برتر، هرگز این اتفاق برای سرخپوشان رخ نداده بود. بدترین آمار سرخپوشان در نیم فصل، لیگ بیستم و با هدایت همین سرمربی و زمانی رقم خورد که آنها با 8 گل خورده به استقبال دور برگشت رفتند.

 

 

 

نکته جالب اینکه پرسپولیس با هدایت برانکو ایوانکوویچ برای رسیدن به هت‌تریک قهرمانی سه فصل متوالی، دهمین گل خود را در هفته بیست و پنجم دریافت کرد. یعنی تیم برانکو برای رسیدن به جام قهرمانی، در فاصله 5 هفته تا پایان، متوسط 0.4 گل خورده به ازای هر بازی را داشت که با وضعیت فعلی این تیم تفاوت جدی دارد.

 

در اولین فصل پس از جدایی برانکو، قرمزها در هفته بیستم به آمار 10 گل خورده رسیدند و فصل گذشته در هفته نوزدهم این اتفاق برایشان رخ داد. به نظر می‌رسد علاوه بر مشکلات تاکتیکی که یحیی باید درباره آن پاسخگو باشد، جدایی نفراتی چون علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان و… هم در این مسیر تاثیرگذار بوده‌اند. با این حال نقد بسیاری از هواداران پرسپولیس به انتخاب‌های یحیی گل‌محمدی در فصل نقل و انتقالات بوده که شاید سطح فنی خط دفاعی پرسپولیس را تنزل داده باشد یا دستکم هنوز در ارائه کیفیت واقعی خود ناکام بوده‌اند.

 

به هر حال، پرسپولیس همانطور که در لیگ چهاردهم و پانزدهم نتوانست با وضعیت آشفته خط دفاعی اش به جایی برسد، در فصل جاری هم با این آمار، خطر خروج از ریل قهرمانی را به شدت احساس می‌کند. یحیی با تعطیلات لیگ فرصتی مطلوب برای پوشش این مشکلات خواهد داشت و باید دید آیا می‌تواند نقایص تیمش را برطرف کند یا خیر؟

کد خبر: 47147

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0