27 مرداد 1400 - 5:00 ب.ظ

در گفتگو با استراتژیست حوزه سلامت

نگاهی دقیق‌تر به برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت/ لزوم توجه بیشتر به نظام پزشکی

برنامه پیشنهادی بهرام عین اللهی، وزیر پیشنهادی رئیس جمهور در گفتگو با دکتر پوریا عادلی استراتژیست حوزه سلامت بررسی شده است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، بهرام عین اللهی وزیر پیشنهادی ریاست جمهوری برای تصدی پست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه های خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است.
با توجه به اهمیت این وزارت خانه، برنامه پیشنهادی بهرام عین اللهی در گفتگو با دکتر پوریا عادلی، استراتژیست حوزه سلامت بررسی شده است.

آقای دکتر عادلی اگر یک نگاه کلی به برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت داشته باشید مهم ترین بخش این برنامه از نظر شما چیست؟

اگر ما به برنامه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی به مجلس شورای اسلامی نگاه کارشناسانه داشته باشیم و به کلید واژه های این برنامه توجه داشته باشیم، بخش هایی که در خصوص مشکلات حوزه سرطان و اصول مدیریتی بوده، طبعا برای من قابل توجه بود.

در حوزه مدیریتی این برنامه چه نکات قابل توجهی در دیدگاه شما داشت؟
در قسمت پیام های نه گانه وزیر پیشنهادی بهداشت، پیام اول به مشارکت تمام دست اندرکاران و ذینفعان در برنامه تاکید دارد؛ مشارکت ندادن دست اندرکاران و ذینفعان در هر برنامه ای از جمله برنامه های سلامت محور کشور عامل اصلی شکست برنامه های گذشته بوده است که به عنوان سنگ بنای تحول در تمام مدل های مدیریتی مطرح است.
در پیام چهارم دکتر بهرام عین اللهی، صحبت از کاهش تصدی گری و پرداختن به امور حاکمیتی دولت و وزارت بهداشت شده است، دولت باید به تدریج از ارائه خدمت به صورت مستقیم کنارگیری کند به جز در موارد لزوم؛ این نکته بسیار مهمی است و باید به آرامی و با برنامه ریزی که کل جامعه متضرر نشود به این سمت حرکت کنیم چون دخالت مستقیم دولت در امر درمان باعث بروز مشکلاتی شده است و تنفیذ بخش درمان به بخش های خیریه، خصوصی و تعاون می‌تواند مشکل گشا باشد.
در پیام هفتم برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت، توسعه سلامت محور موتور اصلی گردش مستمر چرخه اقتصادی کشور دانسته که نکته حائز اهمیتی است و باید مورد توجه بخش های مختلف دولت و سایر وزارتخانه ها قرار گیرد.

در برنامه پیشنهادی دکتر بهرام عین اللهی توجه به افزایش کیفیت خدمات درمانی چه جایگاهی دارد؟
در قسمت اهداف راهبردی برنامه، بخش قابل توجه آن بحث بهبود کیفی خدمات و مراقبت کالاهای سلامت محور بود که این امر را باید در کشور مد نظر بگیریم، باید توجه داشته باشیم کالاهای سلامت محور تا حدودی با سایر بخش‌های صنعت و خدمات متفاوت است و ما شاید نتوانیم در این موارد به حداقل ها قناعت کنیم ، اگر چه باید هزینه فایده خدمات و کالا ها را درنظر گرفت اما در اینجا با جان افراد طرف هستیم.

در سال های اخیر مبحث توجه به توریسم سلامت در کشور بسیار مطرح است، آیا میتوانیم امیدوار باشیم در دولت جدید در این بخش شاهد پیشرفت خواهیم بود؟
در بحث مداخلات مستمر بحث توریسم سلامت جهت افزایش درآمدزایی کشور بخصوص در بخش غیردولتی دیده شده است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد، جذب توریسم سلامت یکی از راه هایی است که بتوانیم برای برون رفت از شرایط کنونی اقتصادی مد نظرداشته باشیم.
ما دارای مزیت های رقابتی بسیار زیادی ازجمله هزینه پایین و کیفیت بالای درمان هستیم ، در کنار آن شاید از زیرساخت‌های جذب توریسم سلامت در سایر حوزه ها مثل هتل سازی برخوردار نیستیم و شاید مانند سایر خدمات نمی‌توانیم کالای درمانی را در بسته های جذاب برای جامعه هدف ارائه دهیم.
توریسم سلامت علاوه بر درآمدزایی برای کشور، از نظر امنیتی و سیاسی برای ما می‌تواند حائز اهمیت باشد و می‌توانید با ارائه خدمات خوب برای کشور های منطقه و جذب آنها بحث ایران ستیزی که در برخی کشور ها دامن زده میشود را اصلاح کند.

جذب توریسم سلامت به همان میزان که دارای اهمیت است، کنترل آن هم بسیار لازم است و باید مراقب بود که به عرصه دلالی کشیده نشود چون می تواند نتایج کاملا معکوسی داشته باشد.

شاید مهمترین مشکل بیماران سرطانی تامین دارو باشد، در این برنامه چه میزان به این مشکل توجه شده است؟
در بحث مداخلات مستمر درمانی، گزینه ۱۴ آن برای درمان بیماران سرطانی بسیار حائز اهمیت است و آن هم نتظیم بازار داروی مخصوص بیماران خاص و صعب العلاج، بسیار مهم است که این داروها تحت تاثیر قیمت ارز قرار نگیرد و با نوسان قیمت ازر، قیمت دارو ها تغییر نکند تا فرایند درمانی بیماران دچار مشکل نشود.

برنامه دکتر بهرام عین اللهی در حوزه آموزش پزشکی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نکته قابل توجه در حوزه آموزش توجه به آموزش های مهارتی و حرفه ای بود که لزوم به روز بودن پزشکان در بخش های مختلف و اینکه تعداد دوره های مصوب در حوزه آموزش مهارت حرفه ای داریم با سطح ایده آل فاصله دارد و افزایش تعداد این دوره ها نکته قابل توجه برنامه وزیر پیشنهادی است.

چه نکات دیگری در این برنامه توجه شما را جلب کرد؟
در بخش دارو و تجهیزات پزشکی رشد قابل توجهی در میزان انطباق صنایع دارویی کشور با ضوابط بازرسی PICS پیش بینی شده است که این بسیار قابل توجه است و جز قسمت های مهم برنامه بود.

همچنین، کاهش میزان اسیدهای چرب ترانس روغن های مصرفی در صنایع غذایی هدف گذاری شده است که نکته مهمی در حفظ سلامت جامعه است، علاوه براین، پایش باقی مانده سموم آفت کش ها و کودهای شمیایی در این برنامه پیش بینی شده است، توجه به اینکه اثرات مضری که این سموم می‌تواند برای جامعه داشته باشد بسیار حائز اهمیت است.

نقطه ضعف این برنامه از نظر شما چیست؟
حلقه مفقود در این برنامه نقش نظام پزشکی به عنوان NGO اصلی حوزه پزشکی است که متاسفانه من نقش بارزی در برنامه ارائه شده به مجلس ندیدم که باید به آن توجه ویژه شود.
در بحث ستاد ملی کرونا در برنامه جناب وزیر به درستی نقشی برای تمامی سازمان ها به طور وضوح دیده می شود ولی متاسفانه نامی از نظام پزشکی دیده نمی‌شود که این موضوع می‌تواند مشکلاتی را در اجرا ایجاد کند.
اشاره نکردن به نقش سازمان نظام پزشکی ، با بند اول این برنامه که مشارکت تمامی دست اندکاران است، سازگاری ندارد.
باید نقش پررنگتری در این برنامه به سازمان نظام پزشکی داده می‌شد، امیدواریم در بخش اجرا، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بتوانند بهترین دستاورد های درمانی را برای سیستم درمان کشور حاصل کنند.

کد خبر: 29803

منبع: ماهنامه از سین سرطان تا سین سلامتی

برچسب ها: , , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0