12 مهر 1401 - 7:30 ق.ظ

نگاهی به سوابق اجرایی و فعالیت‌های علمی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

«محمدهادی زاهدی وفا» گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دارای سوابق علمی و اجرایی طولانی در حوزه اقتصادی کشور است.

محمدهادی زاهدی وفا که با حکم رییس جمهور در ۲۴ خردادماه امسال به عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شده بود، به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که امروز (سه‌شنبه) جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس به او برگزار می‌شود.

گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دارای سوابق علمی و اجرایی طولانی در حوزه اقتصادی کشور است که در ادامه خلاصه‌ای از سوابق، فعالیت‌ها و زندگی‌نامه زاهدی وفا آمده است:

محمدهادی زاهدی وفا در سال ۱۳۴۲ در مرکز تهران (محله بازار) چشم به جهان گشود. پدرش مرحوم حاج اکبر از فعالان انقلابی و یاوران امام خمینی (ره) و مادرش دختر شیخ محمدحسین قمی – از شاگردان آیت‌الله بروجردی و نزدیکان امام خمینی (ره) – بود.

محمدهادی زاهدی وفا دوران تحصیل را در مدارس تهران سپری کرد و دوره دبیرستان را که هم‌زمان با اوج‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی بود، در رشته ریاضی-فیزیک گذراند.

در جریان تحولات انقلاب اسلامی، محمدهادی زاهدی وفا که دانش‌آموزی دبیرستانی بود اقدام به همکاری در کمیته‌های مردمی محلات و مشارکت در فعالیت‌های جهاد سازندگی کرد. او ۱۷ ساله بود که جنگ تحمیلی صدام علیه ایران آغاز شد و در طول سال‌های جنگ بارها به عنوان بسیجی راهی جبهه‌های جنگ شد که نخستین بار آن در سال ۱۳۶۰ بود و این روند در دوره دانشجویی و تا پایان جنگ ادامه یافت.

با بازگشایی دانشگاه‌ها در سال ۱۳۶۱ در رشته مهندسی راه و ساختمان (مهندسی عمران کنونی) در دانشگاه تهران پذیرفته شد. در همان سال دانشگاه امام صادق (ع) تأسیس شد و نخستین دوره پذیرش دانشجوی خود را آغاز کرد. محمدهادی پس از آشنایی با اهداف و نوآوری‌هایی که در سیستم آموزشی این دانشگاه قرار بود اعمال شود، ترجیح داد مهندسی راه و ساختمان را رها کند و در رشته معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) مشغول به تحصیل شود و در سال ۱۳۶۷ با دفاع از پایان‌نامه، دوره کارشناسی ارشد این رشته را به پایان برد.

با تأکید بنیان‌گذار و رییس وقت دانشگاه امام صادق (ع) – مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی – مقرر شد زاهدی وفا پس از قبولی در آزمون بورس خارج وزارت علوم برای ادامه تحصیل در رشته اقتصاد به عنوان مربی عضو هیأت علمی برای تحصیل عازم خارج از کشور شود.

او با وجود آنکه از کمبریج انگلیس موفق به اخذ پذیرش شده بود اما ترجیح داد در سال ۱۳۷۰ به کانادا برود. چون در آن زمان دانشگاه‌های ایرانی در کانادا شناخته‌شده نبودند، وی باید ابتدا دوره کارشناسی ارشد اقتصاد را سپری می‌کرد و در سال ۷۲ مدرک فوق‌لیسانس اقتصاد را دریافت کرد. او حدود یک سال به ایران بازگشت و در اواخر سال ۷۳ برای دوره دکترا مجدداً عازم کانادا شد.

زاهدی وفا در مرداد 1380 موفق به اخذ دکترای اقتصاد از کانادا شد. با وجودی که پیشنهاد تدریس در کرسی اقتصاد بین‌الملل دانشگاه مک گیل به زاهدی وفا داده شد اما او این پیشنهاد را نپذیرفت و پس از حدود ۶ سال تحصیل و تألیف که در مقاطعی با تدریس نیز همراه بود، حدود دو هفته پس از جلسه دفاع همراه با خانواده خود به ایران بازگشت و بلافاصله کار خود را در شهریور ۸۰ در دانشگاه امام صادق (ع) آغاز کرد.

او از سال ۸۰ تا ۸۲ ریاست مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق را بر عهده داشت و از سال ۸۲ رییس دانشکده اقتصاد این دانشگاه شد که تا سال ۹۴ ادامه داشت.

ازجمله اقدامات مهم وی در این دوره برگزاری همایش ملی نقدی کردن یارانه‌ها در سال ۱۳۸۳ با همکاری وزارت بازرگانی دولت هشتم و کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم بود که این همایش مقدمه علمی خوبی برای بازنگری در وضع مدیریت یارانه‌ها در کشور فراهم کرد.

در سال ۱۳۸۴ در دولت نهم به عنوان معاون امور اقتصادی وزارت اقتصاد منصوب شد. در این دوره گزارشی برای استحضار رهبر معظم انقلاب از وضع یارانه‌ها تهیه کرد که منجر به دستور ایشان برای پیگیری و تدوین طرح هدفمندی یارانه‌ها شد. البته پس از بررسی‌های دولت نهم، ۶ محور دیگر ازجمله تحول بانکی، تحول مالیاتی، حفظ ارزش پول ملی و … نیز به این طرح افزوده و به طرح تحول اقتصادی تبدیل شد که هدفمندی یارانه‌ها مهم‌ترین بخش آن بود. سرانجام زاهدی وفا به عنوان معاون وزیر اقتصاد و عضو کارگروه تحول اقتصادی دولت، تدوین متن لایحه بسیار مهم هدفمندی یارانه‌ها را بر عهده گرفت و برای نخستین بار در فرآیند قانون‌گذاری کشور برای این لایحه پیوستی به نام «پیوست عدالت» را نگاشت که به عنوان مقدمه لایحه تقدیم مجلس شد.

در این دوره او همچنین رییس کارگروه اقتصادی تدوین برنامه پنجم توسعه کشور بود که پس از تغییر دولت نهم در سال ۸۸ و خارج شدن از وزارت اقتصاد نیز به عنوان یکی از ۳ نفر کارگروه تلفیق نهایی، لایحه برنامه پنجم را برای تقدیم به مجلس جمع‌بندی کردند.

زاهدی وفا در سال ۸۹ به عنوان عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) تعیین شد که تا سال ۹۱ ادامه داشت. در این دوره اصلاح ساختار شستا آغاز شده و مقرر شده بود که این شرکت سرمایه‌گذاری فعالیت خود را در چند رشته – فعالیت اصلی متمرکز کرده تا کارآیی بهتری رقم بخورد و شستا به مرور بیش از ۲۰۰ شرکتی را که خارج از این رشته – فعالیت‌ها و در زیرمجموعه هلدینگ عمومی دسته‌بندی‌شده بودند، واگذار کند. وی همچنین ریاست هیأت مدیره شرکت‌های رایتل و صنایع نوین ایران را نیز در همین دوره بر عهده داشت.

زاهدی وفا در سال ۱۳۹۰ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از اعضای شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت منصوب شد و پس از تأسیس مرکز تدوین الگو ریاست اندیشکده اقتصاد آن را بر عهده گرفت.

او در سال ۹۶ به عنوان معاون طرح و برنامه دانشگاه امام صادق (ع) منصوب شد. وی همچنین در سال‌های اخیر به عنوان عضو هیأت امنای این دانشگاه منصوب شده است.

در آبان ۱۴۰۰ نیز به عنوان معاون نظارت و هماهنگی امور اقتصادی معاون اول رییس‌جمهور منصوب شد و از ۲۴ خرداد امسال نیز با حکم رییس‌جمهور، سرپرستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر عهده گرفته است.

کد خبر: 126083

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0