3 اسفند 1400 - 9:55 ب.ظ

روایت فعال رسانه‌ای فارس از مسائل مطبوعات و رهاوردهای نشست با استاندار

نشست صمیمی مدیران مطبوعات استان فارس با محمدهادی ایمانیه استاندار

نایب رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان فارس با اشاره به این‌که استاندار فارس در جلسه‌ای با مدیران مطبوعات استان پای درد دل، انتقادها و پیشنهادهای اهالی رسانه‌های مکتوب نشست، از دستورهای محمدهادی ایمانیه استاندار به ادارات کل در زمینه پرداخت حق اشتراک و آگهی استقبال کرد.

به گزارش عصر اصفهان، به نقل از ایرنا، محمد عسلی افزود: روزنامه‌نگاران در این جلسه به بیان مشکلات خود پرداختند و در نهایت، دستورهای لازم را جهت رسیدگی به مسائل این قشر صادر کرد و خواستار همراهی سازمان‌های دولتی با رسانه‌ها شد.
صاحب امتیاز و مدیرمسئول عصرمردمه روزنامه متبوعش، سابقه ۲۷ سال انتشار را داراست، اظهار داشت:‌ بسیاری از ادارات دولتی که برای منعکس کردن اخبار و عملکردشان با روزنامه‌ها همکاری می‌کنند، اشتراک روزنامه ندارند و از آنجا که روزنامه‌ها نیازمند تأمین هزینه‌های خود هستند در این جلسه مقرر شد با دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های مختلف جهت برقراری اشتراک روزنامه‌ها مذاکره صورت بگیرد.

پرداخت هزینه آگهی و هزینه اشتراک، گاهی یکسال طول می‌کشد
عسلی با بیان اینکه بدهی‌ ادارات به روزنامه‌ها از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود، گفت: روزنامه‌ها با برخی از ادارات برای پرداخت هزینه اشتراک، آگهی یا رپرتاژ مشکلات بسیاری دارند و گاهی یک سال طول می‌کشد تا این مبالغ پرداخت شود که استاندار فارس در این جلسه از سازمان‌های دولتی خواست تا حداکثر ظرف مدت سه ماه، بدهی خود به روزنامه‌ها و مطبوعات را پرداخت کنند.

درخواست معافیت چاپخانه‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
این پیشکسوت رسانه‌های استان فارس یادآور شد: در این جلسه همچنین قرار شد موضوع معافیت از پرداخت ارزش افزوده برای چاپخانه‌هایی که با روزنامه‌ها همکاری دارند پیگیری شود.
مدیرمسئول روزنامه عصرمردم یادآوری کرد: حدود دوسال است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نتوانسته کاغذ روزنامه‌ها را تأمین کند و در طول این مدت روزنامه‌ها کاغذ موردنیاز خود را از بازار آزاد تأمین کرده‌اند، این در حالیست که در بازار آزاد و با احتساب هزینه‌های حمل و نقل قیمت هر یک کیلو کاغذ حدود ۴۰ هزار تومان خواهد شد. زینک و مواد مورد نیاز چاپخانه هم به همین نسبت افزایش قیمت داشته است.

ادارات ملزم به ارائه گزارش عملکرد در مطبوعات می‌شوند
عسلی در ادامه با بیان اینکه روزنامه‌ها به دلیل افزایش شدید هزینه‌های کاغذ، چاپ و خدمات قادر به ادامه فعالیت نیستند، گفت: استاندار فارس درصدد است تا ادارات را ملزم کند که گزارش عملکردشان را به صورت رپرتاژ در اختیار روزنامه‌ها قرار دهند و کارخانه هایی هم که قصد دارند کالاهای خود را معرفی کنند، به ثبت آگهی تبلیغاتی‌شان در روزنامه بپردازند. به طور کلی اعلام شد که رایزنی‌های لازم به منظور دریافت آگهی و رپرتاژ از کارخانه‌ها، شرکت‌ها و صنایع استان، انجام خواهد شد.

درخواست پوشش بیمه برای خبرنگاران فاقد بیمه
عسلی اضافه کرد: موضوع خبرنگاران فاقد بیمه که در حوزه‌ مطبوعات و رسانه‌های مکتوب فعالیت می‌کنند از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود و پیشنهاد شد که اقدامات لازم برای حمایت از این قشر انجام شود.
مدیرمسئول روزنامه عصرمردم افزود: در گذشته معاونت مطبوعاتی نسبت به پرداخت لیست بیمه روزنامه‌ها اقدام می‌کرد اما حدود شش سال است که این روند متوقف شده است و نیاز است که تدابیر اساسی برای حل این مشکل اندیشیده شود.

انعکاس مشکلات مردم و نقد ادارات، درخواست استاندار از روزنامه‌نگاران
این فعال حوزه رسانه استان فارس اظهار داشت: در پایان این جلسه، استاندار فارس از روزنامه‌نگاران خواستند که به انعکاس مسائل و مشکلات مردم و نقد عملکرد ادارات و سازمان‌های خدمات‌رسان بپردازند و اطلاع‌رسانی مستمر در جهت رفع نیازمندی‌های مردم انجام دهند.

روایت فعال رسانه‌ای فارس از مسائل مطبوعات و رهاوردهای نشست با استاندار
محمد عسلی صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه عصرمردم
دولت در کنار رسانه‌های مکتوب بایستد
نایب رئیس خانه مطبوعات استان فارس در بخش دیگری از این گفت و گو به بیان دیدگاه‌های خود در زمینه مصاف رسانه‌ای با دشمنان و راهکارهای موفقیت در جنگ نرم پرداخت و اظهار داشت: اگر دولت می‌خواهد امنیت را در جامعه ایجاد کند باید به حمایت از مطبوعات و ناشران بپردازد و در مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن در کنار رسانه‌های مکتوب بایستد.
عسلی یادآور شد:‌ ما در دو جبهه رسانه‌ای و نظامی با دشمنان قدرتمندی درگیر جنگ هستیم و باید با تمام توان در مقابل دشمن حاضر شویم.
صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه عصر مردم ادامه داد: دشمنان ما میلیاردها دلار هزینه جنگ نرم می‌کنند و در تلاش هستند که با تقویت رسانه‌های خود، جامعه و فرهنگ ما را هدف قرار دهند. لذا نیاز است که در کشور ما نیز بحث جنگ رسانه و تقویت مطبوعات و رسانه‌های بخش خصوصی به منظور تضعیف دشمنان مورد توجه قرار بگیرد. اگر نتوانیم به تنویر افکار عمومی بپردازیم در این جنگ رسانه‌ای شکست خواهیم خورد.
عسلی اضافه کرد: مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمن یکی از وظایف مهم اصحاب رسانه است. اگر دولت می‌خواهد امنیت را در جامعه ایجاد کند باید به حمایت از مطبوعات و ناشران بپردازد. در واقع بایستی مردم را به کتابخوانی و روزنامه خوانی تشویق و ترغیب کنیم.

شرایط به گونه‌ای فراهم شود که روزنامه‌ها به صورت رایگان به دست مردم برسند
این پیشکسوت رسانه استان فارس افزود: در حال حاضر وضعیت اقتصاد و معیشت مردم به گونه‌ای است که نمی توانند هزینه برای خرید روزنامه بپردازند. لذا باید شرایطی فراهم شود تا روزنامه به صورت رایگان یا با قیمت مناسب‌تری در اختیار مردم قرار بگیرد.

ناگزیر به تعدیل ناخواسته ۵۰ درصد روزنامه‌نگاران در سال آینده هستیم
وی به بیان مشکلات رسانه‌های مکتوب پرداخت و گفت: متأسفانه رسانه‌های مکتوب با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند به گونه‌ای که ادامه فعالیت برای روزنامه‌نگاران و افراد فعال در این عرصه بسیار دشوار شده است.
مدیرمسئول روزنامه عصرمردم بیان داشت :هرچند در سالی که گذشت تعدیل نیرو نداشتیم اما با وجود اینکه یکی از سخت‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین وظایف در مدیریت هر کسب و کار، تعدیل نیرو است به احتمال زیاد از ابتدای سال ۱۴۰۱ مجبور به کاهش تعداد نیروها خواهیم شد. با افزایش حقوق کارمندان در سال جدید قطعا پنجاه درصد نیروها باید تعدیل شود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر پرداخت ۲۳ درصد از بیمه تامین اجتماعی برعهده کارفرما است و اگر حقوق کارمندان به هر میزان افزایش پیدا کند قطعا مبلغی که بابت حق بیمه از طرف کارفرما پرداخت می‌شود هم افزایش می‌یابد.
عسلی گفت: پرداخت حقوق و مزایای کارمندان، عیدی و پاداش و حق سنوات برای کارفرما در شرایط کنونی بسیار دشوار است. اگر به طور میانگین حقوق هر کارمند را پنج میلیون تومان در نظر بگیریم هر ماه بیش از سه میلیون تومان باید بابت سنوات، بیمه و مرخصی پرداخت شود.

هزینه‌های چاپ و نشر روزنامه چقدر است؟
مدیرمسئول روزنامه عصر مردم ادامه داد: در حال حاضر هزینه چاپ هر نسخه روزنامه ۱۵ هزارتومان است اما هر نسخه با مبلغ ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. در واقع برای هر نسخه روزنامه ۱۴ هزار تومان سوبسید یا یارانه کاغذ پرداخت می‌شود.
عسلی افزود: ارشاد این سوبسید را در گذشته به صورت قطره چکانی پرداخت می کرد اما این یارانه مدت‌هاست قطع شده‌است. یارانه‌هایی هم که پرداخت می‌کنند نسبت به هشت سال گذشته به یک چهارم رسیده است. این در حالیست که با افزایش تورم روبه‌رو هستیم و هزینه‌ها چندین برابر شده است.
وی گفت: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند گذشته بخشی از یارانه‌ها را به پرداخت بیمه روزنامه‌نگاران اختصاص دهد بسیاری از مشکلات این قشر برطرف خواهد شد.
وی با ابراز نگرانی از آینده مطبوعات یادآور شد: حدود چهار سال است که شاهد قطع چاپ آگهی‌های دادگستری در نشریات و روزنامه‌ها هستیم و اگر سایر ادارات هم آگهی‌های خود را در اختیار روزنامه‌ها قرار ندهند باید فاتحه روزنامه‌ها را خواند.
عسلی گفت: برخی سایت‌های اینترنتی آگهی‌ها را برای یک هفته به صورت رایگان منتشر می‌کنند و همین مسئله باعث شده که دیگر کسی آگهی خصوصی به روزنامه‌ها ندهد و این هم ضربه بزرگی است که در شرایط کنونی به روزنامه‌ها وارد شده است.

روایت فعال رسانه‌ای فارس از مسائل مطبوعات و رهاوردهای نشست با استاندار
نشست صمیمی مدیران مطبوعات استان فارس با محمدهادی ایمانیه استاندار/ اول اسفند ۱۴۰۰
پیشنهاد به دولت برای ارتقای کیفیت مطبوعات
صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه عصرمردم بیان کرد: اصناف و کسبه بازار به نسبت تورم، قیمت اجناس و کالاهای خود را افزایش می‌دهند اما روزنامه‌نگاران به دلیل اینکه روزنامه در اولویت خرید مردم قرار ندارد نمی‌توانند قیمت‌ را افزایش بدهند.
عسلی افزود: البته همان طور که پیشتر هم اشاره کردم روزنامه باید به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد تا مردم به مطالعه روی بیاورند و شاهد اعتلای فرهنگ در جامعه باشیم. در حقیقت نیاز است که برای پرورش تفکر و اعتلای دانش در جامعه تدابیر اساسی اتخاذ شود.
وی ادامه داد: اگر روزنامه‌ها با مشکلات اقتصادی روبه‌رو باشند و دغدغه کسب درآمد داشته باشند، مجبور می‌شوند تمام وقت خود را برای دریافت و ثبت سفارش آگهی و رپرتاژ بگذارند. این درحالیست که رسالت اصلی رسانه تولید محتوا است و روزنامه‌ها باید به دور از نگرانی و دغدغه‌های اقتصادی به تولید محتوا بپردازند.
عسلی پیشنهاد داد: دولت می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و با حمایت از روزنامه‌ها، آنها را به بالا بردن کیفیت محتوا تشویق و ترغیب کند.
وی عنوان داشت :بسیاری از نشریات ما در طول دو سال گذشته تعطیل شدند و عطای کار را به لقایش بخشیدند. چراکه یکی از قوانین مطبوعات کشور چاپ نشریات به صورت منظم است و اگر نشریه‌ای از این قانون پیروی نکند مشمول ماده ۱۶(لغو امتیاز) می‌شود.
این پیشکسوت رسانه افزود: با اجرای این قانون بسیاری از نشریات نتوانستند به فعالیت خود ادامه بدهند. در حال حاضر یک دهم روزنامه‌ها و نشریات فعال هستند.
وی با اعتقاد به اینکه روزنامه‌نگاری یک شغل زنده و پویاست، گفت: کار در روزنامه مانند ساختمان‌سازی است‌. اگر برای ساخت یک ساختمان‌ به مصالح نیاز داریم برای روزنامه‌نگاری هم کاغذ، زینک، پرداخت هزینه چاپ و توزیع روزنامه، حقوق کارمندان، پول برق، آب و اینترنت جزو ملزومات مورد نیاز به شمار می‌رود.
عسلی افزود: همانگونه که ساختمان سازی اشتغالزایی را افزایش می‌دهد، روزنامه‌ها نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کنند. لذا نگاه به روزنامه‌ها باید نگاه به ساختمان سازی باشد.
وی بر اهمیت رسانه‌های مکتوب تأکید کرد و گفت: شاید این روزها مردم کمتر از گذشته به روزنامه‌ها مراجعه می‌کنند و حتی بسیاری معتقدند با گسترش فضای مجازی دوره مطبوعات کاغذی به سرآمده اما هنوز هم روزنامه‌ها و نشریات از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.
مدیرمسئول روزنامه عصر مردم اعلام کرد: رسانه‌های مکتوب تاریخ مصور کشور هستند و روزنامه‌ها به عنوان اسناد و مدارک تاریخی قلمداد می‌شوند. در واقع تاریخ‌نویسان برای ثبت خدمات نظام جمهوری اسلامی و وقایع و رویدادهای کشور می‌توانند به آرشیو روزنامه‌ها مراجعه کنند. لذا رسانه‌های مکتوب هنوز هم از جایگاه مطلوبی در جامعه بهره می‌برند.

محمدهادی ایمانیه استاندار فارس اول اسفندماه ۱۴۰۰ با تاکید بر اهمیت رسانه‌های مکتوب و رفع مشکلات آنها از سازمان‌های دولتی خواست تا ظرف مدت سه ماه، بدهی خود به روزنامه‌ها و مطبوعات را پرداخت کنند.

گفت‌وگو از فرزانه قنبر دزفولی

کد خبر: 48031

منبع: ایرنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0