24 اردیبهشت 1402 - 4:25 ب.ظ

نرخ باروری در اصفهان نزدیک به یک است

نرخ باروری، میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی خود به دنیا می‌آورد. سطح جایگزینی به حداقل میزان نرخ باروری گفته می‌شود که یک جمعیت بتواند به لحاظ تعداد، نسل خود را باز تولید کند.

نرخ باروری در اصفهان نزدیک به یک است

با توجه به این مطلب، نرخ باروری در استان اصفهان نزدیک به یک و بسیار کمتر از نرخ جایگزینی جمعیت است که اگر این نرخ افزایش نیابد با جامعه ای پیر و سالمند مواجه خواهیم شد.

علی پارسا، معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: طبق آخرین آمار موجود، نرخ باروری در استان اصفهان بسیار پایین‌تر از نرخ جایگزینی جمعیت و حدود یک است درحالیکه بر اساس استانداردها و برای اینکه جمعیت جوانی داشته باشیم باید این نرخ بیش از ۲ باشد.

پارسا افزود: اگر نرخ باروری کمتر از جایگزینی جمعیت باشد، هرم سنی جمعیت به سمت سالمندی و پیری می‌رود و با بحران جمعیت مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه میانگین نرخ رشد جمعیت در استان نیز حدود نیم درصد است، اضافه کرد: برخی از شهرستان‌ها مانند اردستان، بویین میاندشت و خوانسار دارای نرخ رشد جمعیت منفی و در گلپایگان، صفر است.

پارسا، بالاترین نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان را مربوط به شهرستان فریدونشهر با ۰.۶۵ درصد دانست و گفت: این آمار مربوط به سال ۱۴۰۰ است و هنوز آمار جدیدی از ثبت احوال مربوط به سال ۱۴۰۱ دریافت نکرده ایم.

کد خبر: 133578

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0