14 تیر 1400 - 10:13 ق.ظ

دانشگاه صنعتی اصفهان از 22 تا 24 تیرماه:

نخستین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، چالش ها و فرصت های پیش رو

نخستین کنگره "استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو" از ٢٢ تا ٢۴ تیرماه در دانشگاه صنعتی اصفهان بصورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.

نخستین کنگره “استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو” از ٢٢ تا ٢۴ تیرماه در دانشگاه صنعتی اصفهان بصورت حضوری و مجازی برگزار می گردد.

دولت زیرساخت را فراهم کند

سید مهدی ابطحی، دبیرکل کنگره و رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در جمع خبرنگاران در سالن اجتماعات استانداری اصفهان با بیان اهمیت شناسایی ظرفیت‌های قوی و چالش‌های استان اصفهان، اظهار کرد: لازم است مشکلات توسعه ناپایدار و نامتوازن برای مناطقی که در حال گذران توسعه هستند، مطرح شود تا آنها اشتباهات دیگران را مرتکب نشوند و از طرفی لازم است در این زمینه شفاف عمل شود.

دبیرکل کنگره اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو با اشاره به ظرفیت‌های استان در زمینه های مختلف، گفت: تعدادی از دانشگاه‌های برتر ایران در این استان مستقر شده اند و نقش آفرینی اصفهان در آموزش عالی کم‌نظیر است. چنانچه، با تربیت ۱۰ درصد نیروی انسانی کارآمد در دانشگاه‌های اصفهان و کاشان، بیش از ۱۵ درصد دستاوردهای علمی کشور را ایجاد می‌کنند.

ابطحی با اشاره به اینکه اصفهان در تجارت بین‌المللی و صنایعی مانند فولاد، نفت و گاز و پتروشیمی در کشور پیشتاز است، افزود: نخستین پارک علم و فناوری کشور در اصفهان راه اندازی شد و دانشگاه‌های استان همگرایی بسیار خوبی برای برگزاری این کنگره دارند و این شبکه سازی دستاورد و سرمایه خوبی به‌شمار می‌آید. همچنین، در بخش سلامت  و پزشکی نیز ظرفیت های بسیاری از جمله گردشگری سلامت داریم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان در استان اصفهان، افزود: در این استان، توسعه پایدار به معنی واقعی اتفاق نیفتاده و درعین حال با مشکلات زیادی همراه است. مهاجرپذیری و ورود تعداد زیادی مهاجر به اصفهان، چالش‌های زیست محیطی، بحران آب، فرونشست زمین، بی توجهی سرمایه‌گذاران به این خطه و مهاجرت نخبگان از این استان بخشی از چالش های جدی استان اصفهان هستند و این در حالی است که در طول تاریخ، اصفهان همچنان حامی کشور و استان معین بوده و بهترین سرمایه‌های خود را برای دفاع از کشور تقدیم و پس از جنگ تحمیلی نیز بهترین میزبانی را از مهاجران کرده است.

ابطحی با اذعان به سابقه تاریخی اصفهان و کمک به کشور در ادوار مختلف، گفت: اکنون امکان انتقال این تجربه‌ها را داریم و از طرفی نباید خود را کم ببینیم بلکه به توسعه دارایی‌های خود کمک کنیم. وی با بیان اینکه همه طیف‌ها و افکار در برگزاری این رویداد، مشارکت دارند، یادآور شد: ساختار علمی همواره پابرجاست و نگران آن نیستیم که دستاوردهای کنگره پس از آن رها شود.

ابطحی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مشکلات مسائل زیست محیطی استان، کمبود منابع آبی و خطرات خشک شدن تالاب گاوخونی پرداخت و گفت: بسیاری از سرمایه‌های اجتماعی ما از بین رفته است اما باید برای رفع این مشکلات، افکار را بسیج کنیم.

وی با اشاره به اینکه در کنکره اصفهان و توسعه ملی به سند آمایش سرزمین نیز توجه می شود، گفت: لازم است مفاد و جزییات این سند به اطلاع مردم برسد تا آنها برای ” نبایدها ” مطالبه گر باشند و برای “بایدها”، لازم است دولت زیرساخت‌ها را فراهم نماید و مردم سرمایه لازم را بیاورند.

توهم توسعه یافتگی برای اصفهان

علی آهون منش، دبیر علمی نخستین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی، در این نشست گفت: این رویداد بدون توجه به عوامل سیاسی و با تکیه بر توانایی علمی برگزار می شود تا حاصل آن به صورت دستاورد و برنامه راهبردی در اختیار دولت آینده قرار گیرد.

علی آهون‌منش، یکی از دلایل شکل گیری این کنگره را سندروم معروف به “اصفهان برخوردار” عنوان کرد و گفت: برخی توهم توسعه یافتگی را برای اصفهان در نظر گرفتند و هنگامی که سخن از برنامه های عمرانی و سرمایه گذاری پیش می آید، می گویند این استان همه چیز دارد. وی افزود: هدف ما این نیست که بگوییم اصفهان برخوردار نمی‌باشد، بلکه قصد داریم دانش و تجربه ای که حاصل مسیر توسعه و سرمایه گذاری‌های چند دهه گذشته است را در اختیار دیگران قرار دهیم تا آنها در مسیر توسعه دچار اشتباهاتی که ما شدیم، نشوند.

آهون منش با بیان اینکه اصفهان به اندازه کافی برخوردارست که بتواند به عنوان استان پایلوت خودش را بدون صرفا وابستگی به درآمدهای حاصل از نفت، اداره کند، افزود: تمرکز ما در این کنگره بر جدا کردن اصفهان از سایر استان‌ها نیست بلکه با همه توانایی‌ها و سرمایه‌ها برای همکاری با سراسر کشور آماده هستیم.

وی با اشاره به اینکه آلودگی زیست محیطی ناشی از ایجاد صنایع مختلف مادر، سرمایه گذاری‌ها و مهاجرت‌های نیروی انسانی به اصفهان، اضافه کرد: اگر ما در کنار صنایع عظیم، از ابتدا برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی پیش بینی های لازم و آموزش‌های صحیح را ارائه می‌کردیم، کار درست را انجام داده بودیم  و با ناپایداری  توسعه یافتگی مواجه نبودیم.

دبیر علمی کنگره گفت: در این کنگره می‌خواهیم اثبات کنیم که اصفهان در طول قرن سرآمد بوده اما در مواردی نیز آسیب پذیر بوده و باید بررسی کنیم که چه کرده ایم، چه داشته ایم، کجا هستیم و در آینده چه مسیری را می خواهیم دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه در همه محورهای این کنگره به اشتغال نیز توجه شده است، اعلام کرد: در طرح انتقال آب از خلیج فارس، پیشنهاد شده است تا  در مسیر آن و قبل از رسیدن به شهر اصفهان، شهرک های مختلف صنعتی، گردشگری و کشاورزی ایجاد شود تا علاوه بر اشتغالزایی از افزایش مهاجرت به شهر اصفهان جلوگیری شود.

تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره اصفهان و توسعه ملی

در ادامه، محمدجواد امیدی،  دبیر اجرایی نخستین کنگره استان اصفهان و توسعه ملی گفت: ۱۴ کمیته مختلف در این کنگره تشکیل شده و ۳۳ نشست تخصصی ۲ ساعته در طول ۲ روز برگزار خواهد شد.

امیدی از اطلاع رسانی برنامه‌های کنگره در سامانه اینترنتی isfrnd.ir  خبر داد و گفت: بیشترین مقاله‌های رسیده به کنگره در زمینه صنعت و فناوری است.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره اصفهان و توسعه ملی، اظهار داشت: چون کار آمایشی و تحلیل اقدامات گذشته به زمان زیادی نیاز دارد، تصمیم گرفته شد تا دبیرخانه دائمی به منظور دریافت همیشگی این اطلاعات فعال باشد.

تشکیل 13کمیته براساس اهداف کنگره

بهروز ارباب شیرانی، دبیر کمیته تحقیق نخستین کنگره اصفهان و توسعه ملی با اشاره به اینکه از سوی استانداری مأموریت برگزاری این کنگره به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شد، گفت: بلحاظ تنوع موضوعات از مدیران اجرایی ودستگاه های مختلف دعوت شد. 13کمیته براساس اهداف کنگره شکل گرفت و در کمیته ها بیش از ۱۱۰ عضو هیات علمی از دانشگاه‌های مختلف کشور و نهادهای اجرایی در برگزاری و بررسی مقاله های این رویداد همکاری دارند.

وی، کمیته هنر و رسانه را از مهمترین کمیته های کنگره دانست و افزود: مقالات خوبی در حوزه هنر و رسانه دریافت شده است.

 

 

کد خبر: 27428

نویسنده: فرزانه افسرطه

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0