13 مرداد 1401 - 10:00 ق.ظ

نخستین اردوی فرهنگی دانشجویان بین الملل مسلمان به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود

مسئول اجرایی و محتوای دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل از برگزاری اردوی فرهنگی اندیشه مطهر ویژه دانشجویان بین‌الملل مسلمان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد.

حسام الدین خلعتبری روز چهارشنبه درباره برگزاری دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل اظهار داشت: اردوی فرهنگی اندیشه مطهر با همکاری اداره کل دانشجویان بین‌المللی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم و دانشگاه علامه طباطبایی از ۲۲ تا ۳۰ مرداد ماه در این دانشگاه برگزار می‌شود.

وی با بیان این که این اردو بر اساس نیازها و در خواست‌هایی که دانشجویان بین الملل داشتند؛ طراحی و اجرا می‌شود، گفت: هاشم داداش پور رییس سازمان دانشجویان نیز بر این نکته تاکید داشت که دانشجویان بین الملل مطرح می‌کردند که ما به ایران می‌آییم که هدایای معرفتی، فرهنگی و آموزشی را با خود به کشورمان ببریم تا این امور در زندگی ما اثر گذار باشد، اما اکثر وقت ما در اینجا به همان آموزش هایی که در حوزه درسی و تخصصی است می گذرد و با حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، عقیدتی و اندیشه‌های شما آشنا نمی شویم. بنابراین این اردو یک مطالبه از ناحیه دانشجویان بین الملل بود.

مسئول اجرایی و محتوای دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل تاکید کرد: البته برنامه های فرهنگی برای دانشجویان برگزار شده، ولی در حد یکی یا دو روز بوده است و به جهت محدودیت زمان، ظرفیت طرح بسیاری مسایل وجود نداشته است.

وی گفت: دانشجویان خارجی را می توان به عنوان سفیران فرهنگی تمدن بزرگ اسلامی قلمداد کرد تا بتوانند در آینده تاثیرگذاری بیشتری در عرصه‌های علمی و فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه خودشان داشته باشند.  در واقع با این نیروهای فکری استعمار را که به عنوان درد مشترک تمام جوامع اسلامی است،‌ معالجه کنیم. تاکنون فرصت های زیادی از دست رفته و دانشجویان بین الملل زیادی به کشورمان آمده و رفته‌اند و عملا این فرصت ها از دست رفته است.

دانشگاه علامه طباطبایی میزبان نخستین اردوی فرهنگی دانشجویان بین الملل مسلمان

خلعتبری با بیان این که دانشجویانی که در دانشگاه‌های ابران تحصیل می کنند به طور قطع دارای دغدغه های خاصی هستند، گفت: شناخت و معرفت و توجه به فرهنگ ایرانی و انقلاب اسلامی از جمله این دغدغه ها است. لذا این اردو با این هدف انجام می‌شود که آشنایی با فرهنگ ایرانی زمینه سازی برای ارتباطات بین الجوامعی را فراهم آورد.

به گفته وی برای تدارک و میزبانی این‌ اردو، وزارت علوم و سازمان دانشجویان این وظیفه را برعهده دانشگاه علامه گذاشته اند و این دانشگاه با توجه به اینکه ابعاد معرفتی این اردو بیشتر بوده میزبانی و برنامه ریزی را به دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه سپرده است.

مسئول اجرایی و محتوای دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل درباره محورهای دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل گفت: دینداری در جهان معاصر، هویت دانشجویی، مهارت های زندگی، فرصت ها و ظرفیت های جهان اسلام ، تهدیدات و چالش های جهان اسلام، سواد رسانه ای و جنگ شناختی از مهمترین محورهای این دوره آموزشی است.

وی با بیان این که در این اردوی هشت روزه ۲۲ تا ۲۹ کلاس آموزشی و معرفتی برگزار می شود، افزود: در این راستا برنامه‌های فرهنگی شامل تالارهای گفتگو با رویکرد بعد معرفتی برگزار می‌شود که دانشجویان سوالات خود را در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی و عقیدتی از اساتید می‌پرسند و  آنها نیز دغدغه های دانشجویان پاسخ می‌دهند و در واقع کلاس های دوجانبه است.

رییس دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: مجلس انس با قرآن و پخش مستند ها با حضور برخی کارگردان های آنها، برگزاری گعده های شبانه و جلسات مشاوره‌ تربیتی به صورت گروهی و ارایه مشورت‌های مختلف به  دانشجویان در زمینه برخی مسائل از جمله دوری از خانواده و شرایط اقتصادی و سبک زندگی از جمله این برنامه ها است.

خلعتبری مسابقات کتابخوانی  و ورزشی، بازدید از شهرک‌های نوآوری، اماکن تفرجگاهی شهر تهران و تهران گردی، برنامه‌های زیارتی، تفریحی و نشست‌های فرهنگی شبانه با موضوعیت فرهنگ ملل را از دیگر برنامه های این اردو عنوان کرد و گفت: مسئولان سازمان دانشجویان نیز با حضور در این اردو ارتباط نزدیکی با دانشجویان بین الملل خواهند داشت.

مسئول اجرایی و محتوای دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل بار دیگر تاکید کرد که هدف از برگزاری این دوره آموزشی فرهنگی، استفاده از ظرفیت های دانشجویان است.

وی خاطرنشان کرد: این اردو سراسری است و ۳۵۰ دانشجوی بین الملل دختر و پسر از ۶۵ دانشگاه کشور در آن شرکت می‌کنند. محل برگزاری  اردو در دانشگاه علامه طباطبایی است. اردوی فرهنگی اندیشه مطهر روز شنبه ۲۲ مردادماه ساعت ۱۸ تا ۲۰ در دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی با حضور وزیر علوم، رییس دانشگاه علامه و رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آغاز می شود.

کد خبر: 119007

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0