8 خرداد 1401 - 12:52 ق.ظ

میز خدمت چیست؟

مدتی است که در اخبار می شنویم در فلان اجتماع مردم، مانند نماز جمعه یا مانند آن، از سوی دستگاه های دولتی اقدام به ارایه چیزی به نام میز خدمت شده است. خبری که تقریبا هر هفته از سراسر کشور مخابره شده است.

عصر اصفهان،نادر مجیدی آهی/آنطور که مسولان دولتی ابراز داشته اند، میز خدمت عبارت از نصب چند میز در محل اجتماع مردم یا نمازگزاران، و حضور تعدادی از کارمندان یا مدیران یکی دو سازمان دولتی در اطراف آن. به سوالات مردم پاسخ می‌دهند و مشکلات اداری آنها را حل می‌نمایند.

اما نگارنده هم مانند شما خواننده گرامی با خواندن و یا شنیدن این مطلب، با چند سوال ساده، ذهن‌ش را درگیر می‌نماید. اینکه مگر دستگاه های دولتی که حجم بزرگی از بودجه جاری کشور را برای انجام امور جاری صرف می‌نمایند، در ایام عادی هفته به وظایف خود عمل نمی‌کنند که مسئولان ناچارند در روزهایی خاص پای چیزی مانند میز خدمت را به میان جمعیت بکشند؟

از سوی دیگر همه شاهدیم که امروزه اغلب قریب به اتفاق خدمات دولتی در مغازه هایی که مجهز به رایانه و کارتخوان هستند و به آنها پیشخوان و کارگزاری و غیره گفته می‌شود در دسترس مردم قرار دارد. بلکه حتی به غیر از مراجعه به آنها روشی برای دریافت خدمت وجود ندارد. خدمات ثبتی، قضایی، مخابراتی، انتظامی وتامین اجتماعی و . . .  که با پرداخت هزینه مربوطه، می‌توان از  آنها  بهره‌مند ‌شد. لذا حداکثر خدمتی که می توان برای این میزخدمت ها  تصور نمود این است که برای مراجعان تبیین کنند که به کدام پیشخوان مراجعه و یا برای دریافت فلان خدمت، چه میزان هزینه باید صرف نمایند.

البته گذاشتن چیزهایی مانند میز خدمت در کشور ما سابقه دارد و این قبیل اقدامات در اوایل انقلاب رنگ و بویی خاص داشت و شاهدی بر تلاش مردم و مسئولان برای غلبه بر مشکلات دیوانسالاری آن موقع بود. اما امروز انقلاب، صاحب دولتی چهل ساله است. دارای دکترین و قانون و نهاد و سازمان و وکیل و وزیر و مدیر است و جزآن،  مشکلات بزرگی را حل نموده است و البته مشکلاتی را نیز هنوز در آغوش دارد. مشکلاتی که به طور طبع با پناه گرفتن در پشت میز خدمت های مذکور، برطرف نمی‌شود و مدیران مربوطه را از مسئولیت و پاسخگویی معاف نمی‌کند.

بنابراین هنوز این سوال بدون پاسخ می‌ماند که میز خدمت، واقعا چیست؟ مگر آنکه گفته شود خدای ناکرده وضع ادارات طوری شده است که در حالت عادی مردم به مسئولان و مدیران دسترسی ندارند و حالا نیاز است تا به وسیله میز خدمت مردم به مدیران دسترسی پیدا کنند. اگر چنین است، آیا بهتر نیست که تا اطلاع ثانوی مدیران سازمان ها و ادارات دولتی جای میز خود را به مجاورت  میز کارمندان محترم ورودی محل سازمان خود منتقل نمایند تا  هم یک میز خدمت دایمی ایجاد شود و هم خودشان و همکاران شان ایام تعطیل را به استراحت. . .

 

کد خبر: 115916

نویسنده: نادر مجیدی آهی

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0