14 آبان 1399 - 7:56 ب.ظ

میزان ذخیره خون در اصفهان به ۲ روز کاهش یافت

 مدیرکل انتقال خون اصفهان گفت: میزان ذخیره فرآورده‌های خونی در استان با توجه به آغاز فصل سرما و شیوع بیماری کرونا از هفت روز به دو روز کاهش یافته است.

به گزارش عصر اصفهان،به نقل از ایرنا، مجید زینلی روز چهارشنبه افزود: اهدای خون در استان اصفهان با توجه به سرد شدن هوا و همچنین شیوع بیماری کرونا کاهش یافته اما نیاز به خون و فرآورده‌های خون برای بیماران مختلف مانند سرطانی، تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، مصدومان تصادف‌ها، زنان باردار و افراد تحت اعمال جراحی و شیمی درمانی به قوت خود باقیست.

وی با بیان اینکه میزان ذخیره خون در شرایط عادی برای حدود هفت روز است، تصریح کرد: در زمان حاضر این ذخیره به کمتر از دو روز رسیده و از مردم می‌خواهیم تا در کار خداپسندانه و انسان دوستانه اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند.

زینلی با تاکید براینکه نیاز استان به همه گروه‌های خونی است، اظهار داشت: بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این خطه هر روز به حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ واحد خونی نیاز دارند که اگر میزان ذخیره کاهش یابد ممکن است تامین آن با مشکل مواجه شود.

وی با اشاره به اینکه هر روز ۲۰ تا ۲۵ واحد پلاسمای کووید ۱۹ در اصفهان اهدا می‌شود، تاکید کرد: ذخیره روزانه پلاسمای کووید ۱۹ در استان نیز صفر است و پلاسمای اهدا شده بلافاصله به مراکز درمانی برای استفاده بیماران کرونا ارسال می شود.

مدیرکل انتقال خون اصفهان خاطرنشان کرد: این استان پس از تهران همچنان در رتبه دوم میزان مراجعه بهبود یافتگان کووید۱۹ برای اهدای پلاسما قرار دارد اما نیاز است که بهبودیافتگان از این بیماری مشارکت بیشتری برای اهدای پلاسما داشته باشند.

بهبودیافتگان ببماری کرونا به شرط داشتن شرایط لازم(مانند شرایط اهدای خون) و نیز گذشت ۲۸ روز از زمان بهبود می‌توانند به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنند.

استان اصفهان دارای پایگاه‌ها و مراکز ثابت انتقال خون در شهرستان‌های کاشان، خوانسار، شهرضا، نجف آباد، خمینی شهر، گلپایگان و نایین و ۲ مرکز در کلانشهر اصفهان شامل خواجو و عاشق اصفهانی است.

۹۶.۵ درصد از اهداکنندگان خون در استان اصفهان را مردان و ۳.۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

زنان و مردان از سن قانونی ۱۸ سال تا سن ۶۰ سالگی و در صورت اهداکننده مستمر بودن تا ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند.

 

کد خبر: 37844

منبع: ایرنا

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0