30 فروردین 1399 - 9:37 ق.ظ

میراث ماندگار دوره صفویه در شهر اردبیل

بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، یکی از مکان‌های تاریخی و باستانی شهر اردبیل است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، در این مطلب قصد داریم بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، یکی از مکان‌های تاریخی و باستانی شهر اردبیل و همچنین یکی از جاذبه های گردشگری اردبیل را به شما معرفی کنیم. پس با به پین همراه باشید تا این مکان تاریخی را به شما معرفی کنیم.

در اوایل قرن ۱۶ میلادی تا اواخر قرن ۱۸ میلادی، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در شهر اردبیل ساخته شده است. این بقعه تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو و در سال ۲۰۱۰ میلادی به ثبت جهانی رسید. در ساخت این بقعه تاریخی شهر اردبیل، از معماری سنتی ایرانی و همچنین استفاده حداکثری از فضای در دسترس بهره برده شده است و در آن انواع بخش ها همچون کتابخانه، مسجد، مدرسه، مخزن، بیمارستان، آشپزخانه، نانوایی و چندین دفتر اداری ایجاد شده است.
آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی بزرگ ترین، کامل ترین و برجسته ترین خانگاه این مجموعه میباشد و از لحاظ شاهکارهای هنری و معماری و نمایش اصول اساسی عرفانی در سطح جهان، این آرامگاه منحصر به فرد میباشد و ارزش والایی را دارد. در این مجموعه تاریخی، آرامگاه بنیانگذار سلسله صفوی نیز قرار دارد که این آرامگاه تا به امروز ارزش و جایگاه خود را حفظ نموده است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی ،قرار گرفتن آثار بسیار زیبای هنری در رشته‌های مختلف همچون عالی‌ترین نوع کاشی کاری معرق و مقرنس و گچ ‌بری کتیبه‌ های زیبا و نفیس و خط خطاطان بزرگ دوران حکومت صفوی ،منبت‌ کاری های ارزنده، نقره کاری منحصر به فرد، تذهیب و طلاکاری های ویژه، نقاشی و تنگ بری کنار یکدیگر میباشد که در کنارهم قرار گرفتن این آثار شکوهی حیرت‌انگیز به این مجموعه تاریخی شهر اردبیل بخشیده است.
در این مجموعه تاریخی علاوه بر مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی، مقبره‌های شاه اسماعیل اول که نخستین پادشاه صفویه و بنیانگزار این سلسله می باشد و همچنین همسر شاه اسماعیل و نیز برخی از مشایخ و صاحب منصبان دوران صفوی و کشته شدگان جنگ چالدران نیز قرار دارد.
در دوران حکومت سلسله صفویه، بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی با حضور استادان بزرگ عهد صفوی چنان به زیور آراسته شد که هم چنان پس از گذشت قرن ها از ساخت این مجموعه، از آن به عنوان یکی از مفاخر تاریخی و فرهنگی ایران یاد می شود.

در مورد شیخ صفی‌الدین اردبیلی
شیخ صفی‌الدین اردبیلی ،بزرگ دودمان صفویان از سادات بومی اردبیل ایران است و نیز هشتمین نسل از تبار فیروزشاه زرین‌کلاه بود. زبان مادری شیخ صفی‌الدین زبان آذری بود و شعر‌های او به زبان آذری در کتاب صفوه الصفا و سلسله النسب موجود است.
پدر و اجداد شیخ صفی‌الدین اردبیلی در قریه کلخوران اردبیل به شغل زراعت مشغول بودند و پیشینیان آن‌ها از قریه رنگین گیلان به اسفرنجان در حدود اردبیل آمده بودند. پدر شیخ صفی‌الدین اردبیلی امین‌الدین جبرائیل نام داشت. همسر شیخ صفی‌الدین اردبیلی، فاطمه خاتون دختر شیخ زاهد گیلانی بود. شیخ صفی‌الدین اردبیلی در سال ۶۵۰ هجری قمری چشم به جهان گشود و در روز دوشنبه دوازهم محرم سال ۷۳۵ هجری قمری در سن ۸۵ سالگی چشم از جهان فرو بست و طبق وصیت نامه خود، در مجاورت خلوت خانقاه خویش، دفن شد.

کد 300

کد خبر: 29772

منبع: وب سایت به پین

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0