14 مرداد 1400 - 5:06 ب.ظ

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان

مکلف به اجرای قانون و ضوابطی که به ما ابلاغ می‌شود، هستیم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هر سال بر اساس دستورالعملی است که در قالب ضوابط اجرایی بودجه ابلاغ می‌شود، اظهار داشت: هر سال دستورالعمل را به اطلاع فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی می‌رسانیم.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هر سال بر اساس دستورالعملی است که در قالب ضوابط اجرایی بودجه ابلاغ می‌شود، اظهار داشت: هر سال دستورالعمل را به اطلاع فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی می‌رسانیم.

نعمت الله اکبری گفت: بودجه در استان اصفهان به دو صورت دستگاهی و شهرستانی است، بنابراین با ۲۴ دستگاه و شهرستان روبه رو هستیم، بودجه در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با حضور دستگاه‌ها مطرح می‌شود و حدود ۲ سال است که قبل از بردن بودجه به شورای برنامه‌ریزی با فرمانداران جلسه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است هر فرمانداری مدعی باشد که بودجه کمتری به آن شهرستان اختصاص پیدا کره است اما ما مُر قانون را اجرا می‌کنیم، افزود: دستگاه‌های نظارتی بر نحوه توزیع اعتبارات نظارت می‌کنند.

دکتر اکبری با اشاره به نحوه توزیع اعتبارات در شهرستان‌های استان عنوان کرد: ضوابط اجرایی، بودجه مناطق محروم را مشخص می‌کند و بر اساس ضوابط اجرایی بودجه، اعتبارات را توزیع می‌کنیم. اگر شهرستانی منطقه محروم باشد، با توجه به ضریب محرومیت اعتبارات مناطق محروم را به آن اختصاص می‌دهیم.

در توزیع اعتبارات سلیقه‌ای عمل نمی‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با اشاره به اینکه دیوان محاسبات و بازرسی بر روی اختصاص بودجه نظارت می‌کند و علاقه و تمایل بنده ارتباطی با توزیع بودجه ندارد، بیان کرد: اگر توزیع بودجه ناعادلانه است، باید قانون‌گذار قوانین و دستورالعمل‌ها را اصلاح کند؛ در توزیع اعتبارات سلیقه‌ای عمل نمی‌شود و تخصیص را دولت می‌دهد.

وی با اشاره به طرح آمایش سرزمین استان اصفهان گفت: طرح آمایش استان اصفهان ۲ بار در سال‌های گذشته اقدام شده است، یک بار با دانشگاه تهران در دهه ۸۰ و یک بار هم در سال‌های ۹۰ تا ۹۳ با دانشگاه‌های استان شامل صنعتی، اصفهان، علوم پزشکی و هنر، این ۴ دانشگاه مطالعات آمایش استان را انجام داده‌اند.

رئیس سازمان با اشاره به اینکه داده‌های آمایش هر چند سال یک بار باید بروزرسانی شود، عنوان کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ سند آمایش استان توسط خود سازمان مدیریت و کارشناسان آن، بروزرسانی و ویرایش شد و این سند پس از تهیه توسط سازمان مدیریت و کارشناسان آن در ۱۷ تیر ماه ۹۹ در کمیسیون تخصصی شورای عالی آمایش سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب رسید و سند ملی در ۱۱ اسفند ۹۹ به تائید نهایی شورای عالی آمایش کشور رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان ادامه داد: برای تهیه سند آمایش سرزمینی استان اصفهان با تمامی فرمانداران و کارشناسان شهرستان‌ها جلسات متعددی برگزار شده است و در تک تک شهرستان‌های استان جلسات آن برگزار شده است، بر اساس سندهای توسعه شهرستان‌ها و سند آمایش با تک تک فرمانداران صحبت شده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسؤول انطباق طرح و پروژه‌ها با پهنه‌هایی که فرونشست زمین دارند، است، افزود: آب منطقه‌ای، آبفا و مدیریت بحران مسؤولیت فرونشست زمین را بر عهده دارند، سازمان مدیریت مطالعات اینکه کجا فرونشست دارد را از طریق سازمان نقشه‌برداری انجام داده است و ما که گزارش می‌دهیم که کجا فرونشست دارد.

اجازه نمی‌دهیم جاهایی که فرونشست دارد، طرح‌هایی عملیاتی شود

دکتر اکبری ادامه داد: جلوی طرح‌ها و پروژه‌هایی که بر روی مناطقی که فرونشست دارد را می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم جاهایی که فرونشست زمین وجود دارد، طرح‌هایی عملیاتی شود که نیاز به آب دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان بیان کرد: منطقه ویژه‌ای که قرار بود در پاتله اجرا شود، در سال ۹۶ به فرمانداران جنوب استان نامه نوشتیم که در دولت احمدی‌نژاد منطقه ویژه سمیرم، شهرضا و دهاقان مصوب شده چرا اجرا نمی‌شود بعد این منطقه جای آن عوض شد که اعلام کردیم باید منطبق با سند آمایش باشد.

وی افزود: چند سال پیش قرار بود کارخانه کمپوست در دهاقان بر روی سرچشمه‌های قنات بزنند که سازمان مدیریت گزارش نوشت اینجا سرچشمه قنات است و مخالفت شد و پروژه متوقف شد.

دکتر اکبری با تأکید بر اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان فقط منطبق یا منطبق نبودن را اعلام می‌کند، اضافه کرد: اگر طرحی قرار است در منطقه‌ای که فرونشست زمین دارد، اجرا شود، ما نظر تخصصی ارائه خواهیم داد، که این نظر کارشناسی هیچ ربطی به مسائل سیاسی و جهت‌گیری سلیقه‌ای ندارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با بیان اینکه نهادهای بالادست باید نظر دهند که آیا سرمایه‌های مردم بر روی فرونشست سرمایه‌گذاری شود یا یک منطقه درست، گفت: بر اساس تصویب نامه شورای عالی آمایش سرزمین کشور به موجب قانون برنامه ششم در ۱۱ اسفند ۹۹، استانداران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها مکلف هستند، اسناد آمایش استان‌ها را قبل از مطالعه و اجرای هر گونه طرح و پروژه‌ای با نتایج و سیاست‌گذاری سند ملی آمایش سرزمین تطبیق دهند و دبیرخانه‌های شورای اقتصاد و کمیسیون ماده ۲۳ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موظف هستند پیش از بررسی هر گونه پیشنهاد طرح و پروژه از تطبیق اهداف و جانمایی این طرح‌ها و پروژه‌ها با مفاد این سند اطمینان حاصل کنند.

وی با تأکید بر اینکه جایی که گسل، فرونشست و تنش آبی است، اجازه بارگذاری خیلی از فعالیت‌ها را نداریم، اضافه کرد: در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان اجازه فعالیتی را نداریم، دشت مهیار بر روی فرونشست است، برخوار و شاهین‌شهر در حال رفتن روی فرونشست است و شهر دامنه کلاً روی فرونشست است.

دکتر اکبری با تأکید بر اینکه مکلف به اجرای قانون و ضوابطی که به ما ابلاغ می‌شود، هستیم، بیان کرد: ممکن است دستورالعمل‌ها و قوانین جایی از آن ایراد داشته باشد، اما زمانی که قانون‌گذار ابلاغ کند آن را عملیاتی می‌کنیم، سند آمایش استان ۵ ساله است و در سال ۱۴۰۴ دوباره بازنگری می‌شود، سند آمایش، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی را مکلف به رعایت الزامات محیط زیستی، فرونشست و آلودگی کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان با تأکید بر اینکه از تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: تحقیق و تفحص حق دستگاه‌های بالادستی و مجلس است و از آن استقبال می‌کنیم چرا که عملکرد سازمان را بهتر مشخص می‌کند.

کد خبر: 28353

منبع: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان و خبرگزاری فارس

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0