30 تیر 1401 - 12:00 ق.ظ

مولف «بزنگاه» : ارزش ثبت خبر بالاتر از تحلیل خبر است

مولف کتاب «بزنگاه»، ارزش ثبت خبر را بالاتر از تحلیل خبر دانست و گفت: اگر بخواهیم تحلیل خوبی داشته‌باشیم، باید اخبار را به درستی ثبت کنیم؛ زیرا حتی از بسیاری از خبرهایی که زمان زیادی از آن‌ها نگذشته‌است، قرائت‌های مختلفی می‌شود.

کتاب «بزنگاه» نوشته حسام رضایی روزنامه‌نگار سیاسی توسط انتشارات مولفین طلایی منتشر شد. عباسعلی رهبر عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برای بزنگاه پیش‌گفتار نوشته‌است. نخستین کتاب این روزنامه‌نگار ورای متن نام داشت و مجموعه یادداشت‌های تحلیلی او بود که در سال ۹۹ منتشر شد.

رضایی درباره چرایی اقدام برای نوشتن دومین کتابش به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اسفند سال ۹۹ که نخستین کتابم را با عنوان ورای متن که مجموعه یادداشت‌ها و تحلیل‌هایم بود، رونمایی کردم، دو مهمان در نقل کتابم گفتند که آن کتاب هدف خاصی را دنبال نمی‌کند و از نظر محتوا منسجم نیست. نقد درستی بود و باعث شد انرژی و هدفی در من شکل بگیرد تا کتابی منسجم بنویسم. موضوع انتخابات ۱۴۰۰ موجب تسریع انجام آن شد.

مولف «بزنگاه» : ارزش ثبت خبر بالاتر از تحلیل خبر است

این خبرنگار با بیان اینکه از روزهای ابتدایی فروردین ۱۴۰۰ تا بعد از انتخابات به شکل روزانه اطلاعات مربوط به انتخابات را ثبت کرده‌است، ادامه داد: نظر هر فرد، تشکل، نهاد و … را که درباره انتخابات صحبت می‌کرد، ثبت می‌کردم. بعد از انتخابات این اطلاعات را کدگذاری و خلاصه‌نویسی کردم. به این نتیجه رسیدم تا روند این انتخابات را حول و حوش ۵ شخصیت بنویسم. درباره ۵ شخصیتی که بیشترین تاثیرگذاری را بر روند انتخابات داشتند، اطلاعات جمع‌بندی شد.

او افزود: فصل نخست را به  حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، فصل دوم را به محمدجواد ظریف وزیر پیشین امور خارجه، فصل سوم را به علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهارم عبدالناصر همتی رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی و فصل پنجم را به سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور اختصاص دادم.

مشکلی در کلیت دریافت مجوز نداشتم

رضایی بعد از تکمیل اطلاعات درباره ۵ بخش‌ کتاب، شروع به مشاوره گرفتن از فعالان رسانه‌ای کرد، او توضیح داد: از جمله آقای عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، پیشنهاد داد برای تکمیل این کتاب، با این ۵ شخصیت مصاحبه کنم. در نتیجه شروع به درخواست مصاحبه کردم، از میان این افراد دو نفر درخواست مرا پاسخ دادند. هیچ رابط رسانه‌ای زحمت هماهنگی برای مصاحبه با ان دو شخصیت را نکشید و در دانشکده‌ها دنبال آن‌ها بودم. بعد از چند بار مراجعه راضی شدند که مصاحبه انجام شود.

این خبرنگار درباره روند دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتاب‌هایش بیان کرد: نکته جالب این بود که فرایند مجوز گرفتن کتاب اولم بسیار طولانی‌تر بود. برای کتاب اول شهریور ۹۹ درخواست مجوز دادم و دی‌ماه مجوز صادر شد. اما کتاب دوم، خلاف انتظارم ۲۵ روزه مجوز دریافت کرد. تنها نکته ممیزی بخش‌های محدودی از کتاب بود و مشکلی در کلیت دریافت مجوز نداشتم.

هر خبرنگار باید یک کتاب مستقل داشته‌باشد

رضایی با تاکید بر اینکه همه خبرنگارها باید کتابی از خود در تاریخ حرفه‌ای ثبت کنند، گفت: روزنامه‌نگار و خبرنگار هستم، فکر می‌کنم تالیف کتاب کاری است که هر خبرنگاری باید انجام بدهد. هر خبرنگار باید یک کار مستقل در طول فعالیت خبری به اسم خود ثبت کند و هویتی مستقل از خبرگزاری که در آن کار می‌کند داشته‌باشد.

او یکی از انگیره‌هایش در تالیف کتاب را ثبت مسائل در تاریخ اعلام کرد و ادامه داد: در فعالیت خبری مساله‌ای با عنوان ارزش خبر و روزآمدی خبر داریم، وقتی یک مجموعه ثبت می‌شود ارزش پیدا می‌کند و بعدها پژوهشگران می‌توانند به کتاب ما رجوع کنند.

رضایی با تاکید بر اینکه تحلیل‌گری ذیل ثبت خبر تعریف می‌شود، توضیح داد: اول باید ثبت خبر را به درستی انجام دهیم و اگر بخواهیم تحلیل خوبی داشته‌باشیم. باید اخبار را به درستی ثبت کنیم. ارزش ثبت خبر بالاتر از تحلیل خبر است زیرا از بسیاری از خبرهایی که زمان زیادی از آن‌ها نگذشته‌است، قرائت‌های مختلفی می‌شود. کتابی که منتشر کردم اثر کوچکی برای ایجاد این فضا است تا همه خبرنگارها بتوانند در آن مسیر قدم بردارند.

کد خبر: 118414

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0