موزه فیلادلفیا یادگار «سیا ارمجانی» را خرید

موزه فیلادلفیا اتاقی را که سیا ارمجانی، مجسمه ساز و معمار مطرح ایرانی، در دهه ۱۹۸۰ میلادی طراحی کرده بود، از یک مدرسه هنری خرید.

به نقل از

آرت نیوز، اتاق سخنرانی لوییس کان (Louis Kahn Lecture Room) در سال ۱۹۸۲ میلادی به سفارش انجمن هنر عمومی و به عنوان هدیه‌ای برای سالن اجتماعات و مدرسه هنری فلیشر، توسط سیا ارمجانی طراحی شد.

موزه فیلادلفیا اتاقی را که سیا ارمجانی، مجسمه ساز و معمار مطرح ایرانی، در دهه ۱۹۸۰ میلادی طراحی کرده بود، از یک مدرسه هنری خرید.

کارلوس باسولدو، متصدی ارشد هنر معاصر موزه فیلادلفیا، با انتشار بیانیه‌ای گفت: میراث سیا ارمجانی در موزه هنر فیلادلفیا بسیار ارزشمند و محبوب است و خوشحالیم که هدیه فوق العاده ای چون اتاق سخنرانی کان را به کلکسیونمان اضافه می‌کنیم.

موزه فیلادلفیا یادگار «سیا ارمجانی» را خرید

ارمجانی که در سال ۱۹۶۰ از ایران به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۲۰۲۱ درگذشت، به از میان بردن مرز میان مجسمه‌سازی و معماری شناخته می‌شد. این هنرمند ایرانی-آمریکایی در طول فعالیت هنری خود نزدیک به صد پروژه بین‌المللی را در حوزه پابلیک آرت یا هنر عمومی تکمیل کرد. از آثار برجسته او می‌توان به طراحی مشعل المپیک تابستانی ۱۹۹۶ در آتلانتای آمریکا، برج و پل جزیره Staten نیویورک، Round Gazebo در شهر نیس فرانسه و پل آیرین هیکسون ویتنی (۱۹۸۸) در مینیاپولیس آمریکا اشاره کرد.

ساخت مجسمه فلوجه به عنوان نماد مخالفت با جنگ نیز یکی از نقاط عطف حرفه هنری ارمجانی بود.

آثار این هنرمند سرشناس در کلکسیون موزه‌های مختلفی از جمله موزه بریتانیا، موزه هنر کارنگی، موزه هنر دالاس، موزه و باغ مجسمه سازی هیرش‌هورن به نمایش گذاشته شده و می‌درخشد.

اتاق سخنرانی لویی کان که قرار بود برای تدریس مورد استفاده قرار گیرد با الهام از سبک معماری این معمار شهیر طراحی شده است. بر کف این اتاق کتیبه‌ای نصب شده که روی آن عبارت معروف کان به چشم می‌خورد: «اولین مدرسه با مردی ‌آغاز شد که زیر یک درخت داشته‌هایش را با دیگرانی که پیرامونش نشسته بودند تقسیم می‌کرد، نه مرد می‌دانست معلم است و نه آن‌های دیگر می‌دانستند دانش‌آموزند.»

کد خبر: 118026

برچسب ها: ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0