7 شهریور 1400 - 10:00 ق.ظ

موج‌های جدید، پایان کرونا را دورتر می‌کند

همه گیری ویروس کرونا در عصر کنونی میزان مبتلایان به این ویروس را در کشور به بیش از چهار میلیون نفر افزایش داده و ورود سویه‌های جدید کرونا از جمله آلفا، دلتا و لامبدا باعث ایجاد موج های جدید شده و پایان آن را دورتر ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری عصر اصفهان، با ورود دلتا کرونا به کشور آمار قربانیان ناشی از این ویروس در پیک پنجم بسیار افزایش یافته و اکنون روزانه بطور میانگین ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر جان خود را به خاطر ابتلا به این بیماری از دست می دهند، این در حالیست که روند واکسیناسیون علیه کرونا با تزریق روزانه بیش از ۶۰۰ هزار دوز واکسن افزایش یافته، اما همچنان شاهد ابتلا و مرگ و میر شمار بیشتری از هموطنان به این بیماری هستیم.

بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد از همه‌گیری در پیک پنجم همه شاخص‌های کرونا  روند صعودی به خود گرفته‌اند و  افزایش تعداد موارد ابتلا شاخص بستری روزانه بیمارستان‌ها نیز سیر صعودی به خود گرفت و جهشی ۴۹.۶درصدی را تجربه کرد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: در حاضر در پیک پنجم کرونا هستیم و اگر به دستورالعمل‌ها عمل نکنیم شاید در آینده میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به حدود ۸۰۰ نفر در روز برسد.

وی دو علت اصلی افزایش شدید موارد بستری و ابتلا را گسترش گونه دلتای کرونا و کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کمتر از ۴۰ درصد عنوان کرد و  گونه دلتا نخستین بار در هند شناسایی شد و از قدرت سرایت به مراتب بیشتری به نسبت گونه‌های دیگر برخوردار است و اکنون گونه لامبدا نیز پشت درهای بسته مرزها قرار دارد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز هشدار می دهد میزان بستری و ورود به بیمارستان‌ها در حال افزایش است، بسیاری  از تخت‌های بیمارستان‌ها در حال پر شدن هستند و در روزهای اخیر، تعداد بیمارستان‌هایی که ظرفیت تخت‌های آنها پر شده مدام افزایش می‌یابد و اگر کرونا تحت کنترل قرار نگیرد وارد پیک ششم نیز خواهیم شد که تبعات آن سنگین تر است.

مهدی برزگر معاون اجرایی بیمارستان حضرت رسول اکرم در این زمینه می گوید: اکنون حجم مراجعان به مراکز درمانی بسیار بالاست، تخت ها پر شده و در درمانگاه ها روزانه بیماران زیاد مبتلا به کرونا بصورت سرپایی مراجعه کرده و اقدامات درمانی برای آنها انجام می شود.

شرایط بسیار سخت پیک پنجم

وی ادامه می دهد: شرایط بسیار سختی را از لحاظ موج پنجم کرونا در کشور سپری می کنیم، همکاران درمان دچار مشکلات روحی و روانی هستند و مراقبت از بیماران و رسیدگی به آنها که با حجم انبوهی در مراکز درمانی مواجه بوده، آنها را به شدت خسته کرده است.

برزگر  تصریح می کند: هرگونه غفلت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث ایجاد پیک های جدید و سویه های مختلف کرونا می شود و این موضوع فشار زیاد کاری و روحی به کادر درمان وارد می کند، از مردم می خواهیم با ماسک زدن و عدم حضور در دورهمی، علاوه بر شکستن چرخه انتقال کرونا، به کادر بهداشت و درمان کمک کنند.

وی می افزاید: راهکار جلوگیری از شیوع کرونا، پرهیز از عادی‌انگاری شرایط و رعایت نکات فردی و ساده بهداشتی است و اکنون کرونا با شیوع بالا، تاخت و تاز خود را دارد و نباید فراموش کرد وظایف همه به خصوص کادر درمان پس از طی کردن دوره اوج، سنگین تر است.

برزگر خاطرنشان می کند: باید توجه مردم به مراقبت‌ها در برابر ویروس کرونا افزایش یابد و آنها با  حفظ آرامش نداشتن استرس و اضطراب، کادر درمان را با  رعایت بهداشت فردی در ریشه کنی کرونا کمک کنند، زیرا  احتمال وجود ویروس کرونا در هر جایی امکان پذیر بوده به خصوص در مکان های پر رفت و آمد که نیازمند رعایت و جدی گرفتن آن از سوی مردم است و هرگونه بی توجهی در رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی هر فرد ، نوعی بی توجهی و بی مبالاتی نسبت به وضعیت سلامتی و زندگی کادر درمان که سربازان  خط مقدم جبهه مقابله با کرونا بوده،  محسوب می شود.

شاهد افزایش روزانه فوتی ها 

دکتر ایرج خسرونیا رییس انجمن جامعه پزشکان داخلی ایران نیز در این زمینه هشدار می دهد که پیک های جدید، کار بهداشت و درمان را برای مهار کرونا سخت تر می کند و  این روزها شاهد افزایش روزانه مرگ و میر مردم هستیم و هر روز به تعداد مبتلایان ناشی از کرونا اضافه می شود و حتی نسبت به جمعیت کشور، در مقایسه با سایر کشورها، میزان تلفات کرونایی بیشتر شده است.

وی اظهار می دارد: نبود واکسیناسیون به موقع و پایین بودن رعایت پروتکل های بهداشتی از مهمترین دلایل افزایش تلفات کرونایی در کشور است.  همچنین مشاهده می شود که بسیاری از افراد بدون ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در معابر، کوچه و خیابانها راه می روند و این عادی انگاری و سهل انگاری تبعات بسیار سنگینی دارد و اکنون کرونا جوانان را نشانه گرفته و آمار مرگ و میر را افزایش داده است.

کرونا شوخی بردار نیست

این متخصص داخلی تصریح می کند: کرونا شوخی بردار نیست، سویه های مختلف کووید ۱۹ در راه است و اکنون دلتا بسیاری از افراد را از پای در آورده، از مردم درخواست داریم اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از دورهمی های خانوادگی و تجمعات را جدی گرفته و رعایت کنند.

خسرونیا می افزاید: بسیاری از تخت های بیمارستانی ظرفیت پذیرش بیمار جدید کرونایی را ندارند و باید مسوولان بهداشت از فضاهای خالی مدارس و سالن های ورزشی برای بستری کردن بیماران استفاده کنند، افراد باید توجه کنند با کمبود اکسیژن و داروی کافی مواجه هستیم ضروری است هر فرد پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده تا مانع انتقال زنجیره ای به دیگران باشد.

رییس جامعه پزشکان داخلی ایران تصریح می کند: تنها راه برون رفت از پیک های جدید کرونا تسریع در روند واکسیناسیون عمومی است که  می تواند از مرگ و میر بیماران کرونایی بکاهد، اما باید توجه داشت کسانی که دو دز واکسن زده اند، همچنان باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
تا کنون ۱۸ میلیون و ۴۵ هزار و ۸۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۷ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۴۱۴ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۵ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۵۰۲ دُز رسید.
کرونا اوایل اسفند ۹۸ در ایران شیوع یافت.

کد خبر: 31959

منبع: خبرگزاری های ایرنا و وبدا

برچسب ها: , , , , , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0