20 شهریور 1400 - 11:30 ق.ظ

مهار حریق فلز منیزیم در یک کارخانه صنعتی در کاشان

روح الله فدائی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان گفت: در این اطفای حریق تخصصی که در یک کارخانه صنعتی در کاشان  به وقوع پیوسته بود ، آتش نشانان از پودر خشک استفاده نمودند.

به گزارش عصر اصفهان ؛ فدائی افزود: طی تماس با سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی و گزارش وقوع این آتش سوزی در منطقه خزاق ابتدای جاده قدیم قم، بلافاصله زنگ ایستگاه ۳ آتش نشانی واقع در راوند به صدا درآمد و در محل حضور یافت.

فدائی اضافه کرد: در اطفاء حریق این کارخانه تولید توری امکان استفاده از آب به علت اینکه منیزیم  یک فلز قلیایی است و با آب واکنش نشان می دهد و چون این واکنش گرما زا بوده و ئیدروژن نیز در این واکنش تولید می‌شود اگر تحت کنترل نباشد می‌تواند به انفجار منتهی شود ،همچنین از رسیدن اکسیژن به محل نیز باید جلوگیری می‌کردیم لذا در اطفاء این حریق از روش خاص تخصصی استفاده شد.

وی ادامه داد: به واحد شارژ کپسول سازمان نیز ابلاغ شد که محموله ای از ماسه خشک و پودر های مخصوص را به محل ارسال کند  تا تیم های تخصصی آتش نشان  باحضور کارشناسان واحد آموزش مراحل عملیات را انجام دهند

مدیر روابط عمومی سازمان در خصوص ویژگی‌های منیزیم گفت: چنانچه منیزیم شعله ور شود با شعله‌ای به رنگ سفید می‌سوزد. این فلز قلیایی خاکی عمدتاً به عنوان یک عامل آلیاژ دهنده برای ساخت آلیاژهای آلومینیم – منیزیم استفاده می‌شود.

فدایی اضافه کرد: منیزیم با آب بشدت واکنش می‌دهد. شعلهٔ منیزیم را نمی‌توان با آب خاموش کرد و اگر برای خاموش کردن آن از آب استفاده شود تولید گاز هیدروژن نموده و اگر کنترل نگردد واکنش انفجاری خواهد داشت؛ آتش آن با کلرید منیزیم، ماسه خشک یا اسفنج آهن خشک خاموش می‌شود.

203

کد خبر: 37120

منبع: عصر اصفهان

برچسب ها: , ,

ارسال دیدگاه

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

  • مجموع دیدگاهها: 0
  • در انتظار بررسی: 0
  • انتشار یافته: 0